Jak dbać o skórę i włosy jesienią?

Najcięższym okresem dla naszej skóry i włosów są lato i zima. Dlatego w okresach przejściowych, a szczególnie przed zimą, warto zadbać o właściwą pielęgnację ciała i zdrową dietę, by cera była promienna, odżywiona i nawilżona. Zyskają na tym również włosy.

Jak dbać o skórę i włosy jesienią?

Słońce niszczy naturalny płaszcz ochronny naszej skóry i wysusza włosy. Skóra zaczyna się łuszczyć, wiotczeć, pojawiają się na niej posłoneczne przebarwienia i zmarszczki. Włosy łamią się, wypadają, brak im sprężystości i blasku. Wykorzystajmy zatem jesień na poprawienie wyglądu, by zima, która jest dużym obciążeniem dla organizmu, nie była naszej urodzie aż tak straszna.

Złuszczać, nawilżać, odżywiać

Gabinety kosmetyczne polecają zabiegi regeneracyjne na twarz i ciało, które mają na celu nawilżenie i odżywienie skóry. Indywidualnie dopasowana pielęgnacja do potrzeb konkretnej skóry to prawie gwarancja skuteczności. Zabiegi wykonywane w zaciszu domowym, choć ustępują ofercie salonowej intensywnością i zasięgiem działania (aparatura potrafi zdziałać cuda!), mogą być ich wartościowym wsparciem lub tańszą i mniej luksusową wersją. Od naszej systematyczności tylko zależy, jaka będzie ich efektywność. 

Po pierwsze - peeling

Pierwszym krokiem w pielęgnacji domowej powinien być peeling, który złuszczy obumarły naskórek. Dzięki temu kosmetyki nawilżające lepiej będą się wchłaniać.

Do ścierania naskórka ciała można wykorzystać np. sól morską, cukier trzcinowy, mieloną kawę lub płatki owsiane. Do skóry twarzy, szyi i dekoltu lepsze będą gotowe, delikatniejsze w działaniu peelingi enzymatyczne.

Zobacz także: Jaki peeling wybrać?

Po drugie - nawilżenie

Drugi krok to nawilżanie. Dobrze nawodniona skóra jest gładka, jędrna, wolniej się starzeje i staje się bardziej odporna na czynniki atmosferyczne. Salony kosmetyczne oferują zabiegi m.in. na bazie alg morskich, miodu, masła shea, kolagenu. W domu należy pamiętać o smarowaniu ciała balsamem nawilżającym po każdej kąpieli. Na noc lepiej użyć kremów odżywczych.

Dobry balsam powinien zawierać m.in. glicerynę, aminokwasy, mocznik, kwasy owocowe, witaminy C i A, , biolipidy, koenzym Q10, kwas lipidowy.

Częstym problemem po powrocie z wakacji są również przebarwienia na skórze. Zazwyczaj pojawiają się na twarzy, na dekolcie, ramionach. Można je usunąć u kosmetyczki lub np. smarując sokiem z cytryny lub ogórka albo kremem z wyciągiem z morwy.

Włosy naszą ozdobą

Zdrowy człowiek ma około 140 tysięcy włosów na głowie. Przeciętnie, rosną 1,25 cm na miesiąc lub 15 cm na rok. Im dłuższe, tym starsze ich końcówki i bardziej podatne na uszkodzenia. Jeśli mamy włosy długie do ramion, to ich końce statystycznie są… trzy lata starsze od części u nasady. 

Zobacz także: Maski do włosów suchych i zniszczonych - przygotuj je sama

Wygląd włosów zależy od czynników genetycznych, od sposobu ich pielęgnacji oraz stanu zdrowia. Grubość włosów, kolor oraz gęstość są uwarunkowane genetycznie i na to nie mamy wpływu. Jednak o jakość włosa można i trzeba dbać. Najbardziej niekorzystne działanie na strukturę włosa mają promienie UV, zanieczyszczenie powietrza, mróz, przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach, farbowanie, trwała ondulacja, suszenie zbyt ciepłym strumieniem powietrza, częste związywanie gumką. Jeśli nie zadbamy odpowiednio o włosy, wyraźnie odczujemy ich strajk - zaczną się łamać i wypadać.

Fryzjerzy podpowiadają, by myć je łagodnymi szamponami, najlepiej w chłodnej wodzie, masować skórę głowy, aby pobudzić jej ukrwienie, a także nakładać odżywki. Systematyczna pielęgnacja gwarantuje, że w ciągu kilkunastu tygodni fryzura odzyska witalność i blask. Warto wiedzieć, że skuteczna regeneracja nie kończy się na zabiegach kosmetycznych. Swój początek powinna brać w sposobie żywienia, dlatego tak ważne jest aby nasz jesienny jadłospis bogaty był w witaminy i mikro- oraz makroelementy.

Witaminy z talerza...

Dieta powinna być bogata w warzywa i owoce, chude mięso, nabiał i ryby. Skórze potrzebne są przede wszystkim witaminy.

Pierwsza w kolejności jest witamina A, która uczestniczy w metabolizmie białek - jej brak oznacza łuszczącą się skórę. E, to tak zwana witamina młodości, która wychwytuje wolne rodniki. C – między innymi uszczelnia naczynia krwionośne i błony komórkowe. Do prawidłowego funkcjonowania skóry potrzebna jest także biotyna, witamina B5 oraz B6. Ich niedobór zaburza metabolizm składników odżywczych, czego objawem jest m.in. sucha skóra.

Produkty bogate w te witaminy to m.in.: czerwone mięso, jaja, ryby, mleko, fasola, soja, soczewica, ryby morskie, nasiona oraz pozostałe warzywa i owoce.

Dziennie powinno się wypijać około 2 litrów wody niegazowanej. Lepiej zrezygnować ze słodzonych i gazowanych napojów, które przez zawartość cukru odwadniają organizm. Z kolei włosy będą wdzięczne za stałą dostawę: żelaza, krzemu, cynku i magnezu. Duże znaczenie mają dla nich także witaminy z grupy B (B5 wspomaga porost włosów), witamina A, E i C oraz biotyna (witamina H). Jeśli chcemy, aby szybciej i bujniej rosły, musimy zadbać o dostarczenie im pełnowartościowego białka oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Na talerzu powinny znaleźć się więc ryby, owoce, warzywa, drób, nabiał i pełnoziarniste produkty zbożowe.

a.u. / (m-am)

Czy karboksyterapia daje takie same efekty jak mezoterapia?
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (5)
/2 miesiące temu
Ja i domowe kosmetyki to jakaś pomyłka. Nigdy nie udaje mi się zrobić odpowiedniej konsystencji i jedyne co z nich mam to bałagan w kuchni. Mam do tego dwie lewe ręce. Dlatego najczęściej jednak wybieram gotowe produkty, tyle że sięgam po dermokosmetyki, żeby mieć pewność, że biorę coś, co będzie dobre dla mojej skóry. Nie wychodzą wcale tak drogo, bo na przykład marka oeparol jest w bardzo przyzwoitej cenie., a niektóre ich produkty typu żel micelarny z serii stimulance można dostać w duopakach, co jest bardzo opłacalne. Okazuje się więc, że można dbać o skórę i nie przepłacać. A przy tym płatki owsiane mogę po prostu jeść z apetytem na śniadanie, zamiast mielić na maseczkę :D
/2 lata temu
Ja teŻ jestem zwolenniczką domowych przepisów na kosmetyki. Donatyna, stosowałam również peeling z otrębówn owsianych.Super! Do tego na włosy robie maseczki z siemienia lnianego i codziennie biore skrzypolen (tez ma w składzie skoncentrowany len). Włosy mam błyszczące i naprawde zdrowe, stan skóry znacznie się poprawił, no po prostu cud, miód malina! :)
/6 lat temu
Niestety ja jestem posiadaczką takiej cery, że nawet w lato potrzebuję samoopalacza,bo opalam się jak raczek. I jesienią też stosuje balsamy brązujące i smoopalacze, bo inaczej nie da rady :/
POKAŻ KOMENTARZE (2)