Dobry nastrój na przekór zimie

Wigoru doda Ci odpowiednia dieta, światło i ruch. Teraz bardziej niż kiedykolwiek powinnaś zadbać o swój organizm.

 

Nie chce mi się nawet wstać z łóżka. Budzik chowam pod poduszkę. Od rana jestem spóźniona. Nie mam siły wbiec po schodach, bo brakuje mi tchu. W pracy nie mogę się skupić. Nie wiem, co się ze mną dzieje. Idę do lekarza. Doktor Małgorzata Celuch, internistka, podała kilka możliwych przyczyn mojego złego samopoczucia i podpowiedziała, jak sobie z nim poradzić.

Nie jesz tego, co powinnaś
Na śniadanie wypijasz tylko kawę, a Twój organizm właśnie po nocnym poście najbardziej potrzebuje nowej porcji energii. Po przyjściu do pracy czujesz głód, sięgasz po czekoladowy batonik, a za chwilę chce Ci się jeść jeszcze bardziej. W ciągu dnia nie masz czasu nawet na obiad. Jesteś głodna, zdenerwowana, brak Ci energii i zapału. Najadasz się dopiero wieczorem. Tłusto, słodko i niezdrowo, ale przecież byłaś taka głodna przez cały dzień. Po obfitej kolacji chce Ci się już tylko spać. Zasypiasz z poczuciem winy, że nie odżywiasz się tak, jak zalecają specjaliści. A następnego dnia budzisz się zmęczona i masz wrażenie, że Twój organizm pracował całą noc.
Co mam robić?
Jedz co najmniej trzy posiłki dziennie i dwie zdrowe przekąski: owoce albo jogurt.
To umożliwi utrzymanie w Twoim organizmie stałego poziomu cukru, bez uczucia głodu i zmęczenia. Nie rezygnuj ze śniadania. Jeżeli nie lubisz jeść zaraz po przebudzeniu, zacznij dzień od szklanki soku, a najlepiej energetyzującego koktajlu. Po przyjściu do pracy zjedz jogurt, parę suszonych owoców lub zbożowe ciasteczko. Spożywaj więcej produktów bogatych w węglowodany złożone (razowe pieczywo, makaron, fasola, kasze), które dostarczają energii na wiele godzin.
Powodem złego nastroju może być też brak w Twoim organizmie witamin z grupy B. Znajdziesz je w dzikim ryżu, kaszach, płatkach owsianych, jajach, orzechach, bananach i warzywach.
Dla ochrony przed przeziębieniem uzupełnij swoją dietę o owoce i warzywa bogate w witaminę C. Nie zapominaj o jogurtach z żywymi kulturami bakterii, które działają korzystnie na śluzówkę jelita i wzmacniają odporność organizmu.

Potrzebujesz więcej światła
Tęsknisz za słońcem. Liczysz dni do wiosny. Twoje zmęczenie mija po spacerze w pogodny dzień. Zimą słońce świeci 20 razy słabiej niż w lecie, co u niektórych ludzi wywołuje depresję sezonową. Niedobór światła obniża poziom serotoniny, hormonu, który poprawia nastrój i zmniejsza zmęczenie.
Co mam robić?
Staraj się wykorzystać wszystkie słoneczne dni. Terapia światłem zwykle łagodzi zmęczenie wywołane depresją sezonową. Spaceruj albo uprawiaj jogging. Spróbuj, podobnie jak mieszkańcy Alaski, stosować fototerapię. Możesz kupić lampę, która daje światło 10000 lux, czyli o mocy takiej jak słońce latem. Nic nie poprawia też tak humoru jak kilka dni spędzonych na opalaniu się na ośnieżonym górskim stoku. Jeżeli jednak nie masz w planach zimowego wyjazdu możesz cieszyć się światłem i piękną opalenizną solarium.


Anna Mandes

Tagi: kosmertki
Czy karboksyterapia daje takie same efekty jak mezoterapia?
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/10 lat temu
Ja uważam że na takie dolegliwości jak senność w ciągu dnia, zmęczenie i spadek nastroju bardzo dobra jest fototerapia.W zeszłym roku kupiłam sobie lampe Fotovitę i była poprawa w tym roku też ją stosuję i czuję się bardzo dobrze.