Czy wiesz jak dbać o skórę?

Skóra to największym organem - ma ok. 2 m2 powierzchni i grubości 1-4 mm, chroniącym wewnętrzne tkanki i narządy. Dla jej zdrowia i wyglądu ogromne znaczenie mają środowisko i styl życia. Rada Promocji Zdrowia skóry opracowała listę 10 najważniejszych czynników mających szkodliwy wpływ na skórę.

SŁOŃCE - promieniowanie ultrafioletowe i solaria powodują: rozszerzenie naczyń krwionośnych, oparzenia słoneczne, szybsze starzenie się skóry, zmiany barwnikowe i naczyniowe, uszkodzenia DNA, nowotwory, osłabienie układu odpornościowego. Zapobieganie: unikaj ekspozycji na promieniowanie UV, stosuj kremy z filtrem przeciwsłonecznym (szczególnie na zwykle odkryte części ciała: twarz, szyję i dekolt) przez cały rok, niezależnie od pory roku i pogody.

TEMPERATURA - powoduje: zaburzenia krążenia krwi, zaczerwienienie, wyschnięcie, pieczenie, utratę elastyczności, szorstkość, pierzchnięcie, szczypanie skóry, pękanie naczynek krwionośnych, błyszczenie; kiedy jest niska - naczynia krwionośne są zwężone, gdy wysoka – rozszerzone. Zapobieganie: nawilżaj skórę odpowiednimi kremami, regularne ją oczyszczaj, zapewnij właściwe nawilżenie od wewnątrz – pij dostateczną ilość wody, wzmacniaj naczynka krwionośne.

NISKA WILGOTNOŚĆ POWIETRZA – jesteś na nią narażony przede wszystkim w klimatyzowanych pomieszczeniach, powoduje intensywne i szybkie odparowywanie wody z naskórka, suchość, szorstkość, podrażnienie skóry, szczególnie rąk i twarzy. Zapobieganie: silniej i częściej nawilżaj oraz natłuszczaj skórę.

ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA – powodują: gorsze odżywienie i uszkodzenia komórek skóry, zaburzenia mikrokrążenia w skórze, przedwczesne starzenie się skóry, zaostrzenie objawów wielu chorób skórnych, suchość, szorstkość, podrażnienia, zmniejszenie ilości włókien kolagenowych, zmarszczki. Zapobieganie: unikaj zanieczyszczeń, przebywaj w „zdrowym” środowisku, nie pal papierosów (także biernie), przyjmuj doustne antyutleniacze, stosuj kremy prawidłowo kondycjonujące skórę.

NIEODPOWIEDNIA DIETA – niedobory witamin powodują: suchość, wrażliwość, łuszczenie się, spadek elastyczności skóry, stany zapalne, obrzęki, łojotok, trądzik, zaburzenie czucia obwodowego, opóźnienie skórnych reakcji alergicznych, zwiększenie aktywności wolnych rodników. Zapobieganie: stosuj urozmaiconą, zdrową dietę. Pielęgnacja skóry nie zastąpi prawidłowej, dobrze zbilansowanej diety, ale może pomóc w szybszym zniwelowaniu szkodliwych efektów nieprawidłowej diety.

BRAK AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ – sprzyja powstawaniu cellulitu, wiotczeniu całego ciała, skóra jest słabo ukrwiona i niedotleniona, mało jędrna, o poszarzałym kolorycie. Zapobieganie: regularne, dostosowane do możliwości uprawianie aktywności fizycznej.

ALERGIZUJĄCE I DRAŻNIĄCE SKŁADNIKI KOSMETYKÓW – powodują: podrażnienia, pieczenie, świąd, przebarwienia skóry, reakcje alergiczne, pokrzywkę kontaktową. Zapobieganie: wybieraj preparaty przebadane dermatologicznie, gdy masz skłonności do reagowania podrażnieniami przed użyciem nowego kosmetyku przeprowadź test: niewielką jego ilość nałóż na skórę i poczekaj kilka godzin, by sprawdzić, czy skóra dobrze go toleruje i czy nie wystąpi podrażnienie.

WODA – wysusza, podrażnia, osłabia naturalną barierę skórną, zanieczyszczona woda powoduje: alergie kontaktowych, reakcje toksyczne i fotoalergiczne, świąd, zaczerwienienie, rumień, pokrzywkę. Zapobieganie: po kąpieli stosuj odpowiedni kosmetyk, który pomoże w utrzymaniu równowagi wodno-lipidowej i ułatwi regenerację płaszcza hydrolipidowego, używaj delikatne środki myjące, niezawierające tradycyjnego – wysuszającego – mydła, stosuj wodę przegotowaną lub mleczka, płyny micelarne, toniki.

STRES - nasila rozwój stanów chorobowych skóry, zaburza krążenie krwi, kurczy naczyń krwionośnych, powoduje: nadwrażliwość, pieczenie, swędzenie, nadmierne przesuszenie lub - wydzielanie serum, suchość, rozszerzenie i pękanie naczyń krwionośnych, odwodnienie, ściągnięcie, pieczenie i świąd skóry. Zapobieganie: unikaj stresu, naucz sobie z nim radzić stosując techniki relaksacyjne stosuj odpowiednią pielęgnację.

NIEDOBÓR HORMONÓW – powoduje: wolniejsze regenerowanie się naskórka, ubytek ważnych składników np. kolagenu, zmarszczki, przebarwienia, skóra staje się cienka, wiotka, traci jędrność, sprężystość. Zapobieganie: jedz pokarmy bogate w fitoestrogeny (naturalnie związki roślinne działające podobnie do estrogenów): warzywa strączkowe (fasola, groch, soja), zboża (pszenica, żyto, ryż, owies, otręby), owoce (gruszki, jabłka i in. owoce pestkowe), warzywa (marchew, cebula, czosnek, koper włoski), nasiona (siemię lniane, słonecznik), oleje roślinne, kiełki.

Wywiad z vlogerką Aliną Rose
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)