Co jeść dla zdrowia paznokci?

Mocne i zdrowe paznokcie są efektem odpowiedniej diety. Co więc warto jeść i jakie składniki dostarczać organizmowi, by mieć piękne paznokcie?

paznokcie

fot. Fotolia

Zdrowe paznokcie tylko dzięki zdrowej diecie

Paznokcie to zrogowaciałe płytki o gładkiej, lekko wypukłej powierzchni. Zbudowane są z martwych komórek, więc nie ulegają regeneracji

Stosowanie kosmetyków pielęgnacyjnych może jedynie natłuścić wysuszoną płytkę paznokcia i nawilżyć skórę dłoni i stóp, ale nie spowoduje, iż paznokcie przestaną się łamać i rozdwajać. Jedynie odpowiednia dieta, dostarczająca do organizmu wszystkie niezbędne składniki odżywcze, przyczyni się do uzyskania mocnych i zdrowych paznokci. 

Prawidłowa budowa i zdrowy wygląd paznokci zależy od szeregu różnych czynników, m.in. zaburzeń hormonalnych, przyjmowania niektórych leków, chorób, zbyt częstych zabiegów upiększających, stosowania kosmetyków nieodpowiedniej jakości, detergentów czy chlorowanej wody. Jednakże najczęstszą przyczyną złego stanu paznokci jest nieodpowiednia dieta przyczyniająca się do powstawania niedoborów wielu składników odżywczych w organizmie.

Białko

Głównym budulcem płytki paznokciowej jest białko zwane keratyną, zawierające w swym składzie głównie aminokwasy siarkowe, a w szczególności cysteinę i metioninę. Niska podaż tych aminokwasów z dietą przyczynia się do powstawania zaburzeń  we wzroście paznokci; stają się one słabe, cienkie, rozwarstwiają się (głównie poprzecznie), w wyniku czego są bardziej podatne na uszkodzenia i złamania. Niedobór białka może objawiać się również powstawaniem białych prążków na płytce paznokciowej.

Minerały

Na wygląd i kształt paznokci wpływają również składniki mineralne,  z których największe znaczenie mają magnez, wapń, żelazo, krzem, cynk.

  • Magnez i wapń wzmacniają strukturę paznokci przeciwdziałając ich łamliwości. Dzięki diecie bogatej w te mikroelementy paznokcie rosną twardsze i bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne.
  • Żelazo wpływa na prawidłowe formowanie się płytki paznokciowej, jego niedobór może doprowadzić do powstania tzw. paznokci łyżeczkowanych (łyżeczkowato zagłębione w środku paznokcie ze ścieńczałą płytką paznokciową). Również białe plamki na płytce paznokciowej mogą świadczyć o niedoborze żelaza.
  • Krzem jest pierwiastkiem zapobiegającym kruchości paznokci.
  • Natomiast przewlekły niedobór cynku przyczynia się do występowania zaburzeń w tworzeniu paznokci, stają się one łamliwe i rozdwajają się. Niedostateczne spożycie tego pierwiastka objawia się również białymi plamkami powstającymi na płytce paznokciowej.

Witaminy

Niezbędne dla zdrowia paznokci są również witaminy, z których najważniejszą rolę odgrywają witamina A, C i witaminy z grupy B.

  • Witamina A przeciwdziała przesuszaniu się paznokci i zapobiega ich kruchości.
  • Witamina C wpływa na powstawanie i wzrost skórek wokół paznokci, zapobiegając ich nadmiernemu tworzeniu się, pękaniu i krwawieniu.
  • Witaminy z grupy B odpowiadają za prawidłowy kształt i kolor paznokci, przyspieszają także ich wzrost. Niedobór witamin grupy B powoduje powstawanie zakrzywionych, cienkich i pociemnianych paznokci, często pojawiają się na paznokciach prążki. Z tej grupy szczególną uwagę należy zwrócić na witaminę B12 – kobalaminę, witaminę H – biotynę i kwas foliowy.

Zobacz też: Aminokwasy, witaminy, minerały – czego potrzebują włosy?

Kwasy tłuszczowe

Ważnym składnikiem diety wpływającym na stan paznokci są również niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), których niedobór przyczynia się do wzrostu paznokci suchych, matowych i łamliwych. Również zaczerwienione skórki wokół paznokci mogą świadczyć o niedoborach NNKT.

Natomiast dieta bogata w tłuszcze nasycone (tłuszcze zwierzęce) może przyczyniać się do deformacji płytki paznokciowej.

Paznokcie nie tylko chronią przed uszkodzeniami delikatne zakończenia nerwowe znajdujące się na koniuszkach palców, ale także są ozdobą dłoni i stóp. Jednak, aby były naturalnie piękne i mocne, codzienna dieta powinna być urozmaicona i bogata w warzywa, owoce, nieprzetworzone produkty zbożowe, mleko i jego przetwory, chude mięso i/lub ryby, oraz tłuszcze roślinne.

Z uwagi na dostęp do szerokiej gamy preparatów witaminowo-mineralnych obecnie często racjonalne żywienie zastępowane jest przyjmowaniem suplementów. Ważne jest jednak, aby  decyzję o suplementacji podjąć po konsultacji z lekarzem, gdyż niewłaściwe stosowanie preparatów witaminowo-mineralnych może niekorzystnie wpływać na zdrowie.

Zaburzeń wyglądu i kształtu paznokci jest wiele i mogą być one powodowane przez kilka różnych czynników działających jednocześnie. Jednym z takich czynników może być niewłaściwa dieta, dlatego zaczynając od zmiany sposobu żywienia możemy w łatwy sposób znaleźć przyczynę dolegliwości naszych paznokci.

Należy również pamiętać, iż paznokcie rosną w tempie 1 mm tygodniowo, dlatego efekty stosowanej diety będą zauważalne dopiero o kilku miesiącach.

Tabela 1. Składniki odżywcze wpływające na paznokcie i ich źródła w diecie.

Składnik odżywczy

Najbogatsze źródła w żywności

Białko (aminokwasy):

- cysteina

- metionina

- ryby, mięso, żółtka jaj, cebula, czosnek, orzechy,  kapusta, jarmuż, maliny

- brukselka, brokuły, szpinak, groch, fasola,  ryby, mięso

Magnez

kasza gryczana, suche nasiona roślin strączkowych, orzechy, kakao, czekolada gorzka, warzywa zielone (m.in. groszek, szpinak)

Wapń

mleko i jego przetwory, konserwy rybne (wraz z ośćmi), kapusta, natka pietruszki, orzechy laskowe, suche ziarno fasoli

Żelazo

Mięso (szczególnie czerwone), jaja, ciemne pieczywo, podroby (wątroba, nerki), natka pietruszki, suche nasiona roślin strączkowych

Krzem

nieprzetworzone produkty zbożowe (m.in. otręby, płatki owsiane, kasza gryczana), owoce (m.in. jabłka, suszone śliwki), warzywa (m.in. szparagi, pietruszka, kalafior, szpinak, marchew), woda pitna, rośliny lecznicze (m.in. skrzyp polny, pokrzywa)

Cynk

ciemne pieczywo, kasza gryczana, ryż, sery żółte, mięso, wątroba, orzechy, pestki dyni

Witamina A

wątroba, ryby morskie, jaja, masło, wzbogacane margaryny, ser żółty, marchew, natka pietruszki, szpinak, boćwina, papryka czerwona, morele, brzoskwinie

Witamina C

natka pietruszki, czarna porzeczka, ,czerwona papryka, warzywa kapustne (m.in. brukselka), truskawki, cytryny

Witaminy z grupy B

pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy, jaja, ryby

NNKT

ryby morskie (m.in. łosoś, makrela, niewolony śledź, tuńczyk), oleje roślinne, orzechy, zielone warzywa liściaste, jaja

Zobacz też: Paznokcie - poradnik

Autor: mgr inż. Magdalena Siuba, dietetyk, Ogólnopolskie Centrum Dietetyki Instytutu Żywności i Żywienia.

HIT 2016! Perfekcyjne nailfie
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)