Jak odżywiać włosy od wewnątrz?

Niejednokrotnie stosowanie drogich kosmetyków do pielęgnacji i stylizacji włosów nie daje oczekiwanych efektów. Wiele osób zapomina, albo po prostu nie wie, że pierwszorzędne znaczenie dla włosów ma odżywianie wewnętrzne. Dowiedz się, jak wzmocnić włosy od wewnątrz.

Jak odżywiać włosy od wewnątrz?

Aby zrozumieć, jak ważna dla włosów jest prawidłowa dieta, trzeba uświadomić sobie dwie sprawy. Po pierwsze „żyjącą” częścią włosa jest jego cebulka, a wyrasta on z mieszka włosowego, do którego poprzez krew dostarczane są składniki odżywcze. Organizm musi mieć wystarczającą ilość składników odżywczych, by „nakarmić” włosy, ponieważ w kolejce po składniki odżywcze są one ostatnie w kolejce. Organizm najpierw odżywia organy kluczowe dla życia organizmu i zdarza się bardzo często, że włosy są niedożywione, przez co stają się słabe, wypadają, tracą blaski i sprężystość.

Dobre kosmetyki mogą jedynie pomóc w domknięciu łuski włosa, dodać im objętości i połysku na kilka godzin. Niektóre maski nakładane na włosy i skórę głowy wprowadzają nieco składników odżywczych do mieszka włosowego, ale jest ich zbyt mało, by skutecznie poprawiły stan włosów. Należy zatem z myślą o włosach, jak i całym organizmie, odżywiać się tak, by każdego dnia były dostarczane wszystkie potrzebne minerały i witaminy.

Zobacz także: Jak chronić włosy przed słońcem?

Włos, aby był piękny i zdrowy potrzebuje bardzo różnych witamin i minerałów oraz białek, które stanowią materiał budulcowy. Można śmiało stwierdzić, że zalecenie specjalistów od żywienia, żeby warzywa i owoce spożywać pięć razy dziennie mają  ogromny sens. W warzywach i owocach znajdują się  zarówno witaminy i minerały w swojej naturalnej, a więc bezpiecznej  dla zdrowia formie. Czy jednak ułożenie dla siebie  dobrze zbilansowanej diety wymaga wizyty u dietetyka lub sięgania po fachową literaturę? Otóż, niekoniecznie. Warto jednak zapoznać się, w jakich produktach możemy znaleźć potrzebne włosom składniki.

WITAMINY

Włosom potrzeba bardzo wielu witamin. Na pierwszym miejscu wymieniana jest witamina A, która w naturze występuje w formie karotenu. Witamina ta wbrew pozorom nie występuje jedynie w marchewce, ale znajdziemy ją w morelach, burakach, brokułach, kapuście, selerze, owocach dzikiej róży, w papryce czerwonej i zielonej, w pomarańczach. Oczywiście jeszcze w wielu innych warzywach i owocach znajdziemy tę witaminę w nieco mniejszych ilościach.. Jest ona też obecna w maśle, śmietanie oraz w serach i mleku.

Zobacz także: Poradnik: Jak dbać o włosy latem?

Bardzo istotne dla włosów są witaminy z grupy B. Witaminy z tej grupy znajdziemy w różnych produktach:

  • B1 – w drożdżach, kaszy gryczanej, orzechach arachidowych, włoskich i laskowych, migdałach, a także w jajkach, pomidorach, kalafiorach, ziemniakach, kapuście, grejpfrucie, grochu, fasoli, płatkach owsianych, gryce oraz chlebie z mąki razowej,
  • B2 – w drożdżach, boćwinie, selerze, papryce zielonej, pietruszce, szpinaku, zielonym groszku, otrębach i zarodkach zbóż, w kukurydzy, kalafiorze, jabłkach,
  • B3 (niacyna) – w ziarnach słonecznika, orzechach, szparagach, jarmużu, szpinaku i brukwi i mące z pełnego przemiału,
  • B5 – w fasoli, kapuście, pyłku pszczelim, kapuście, kalafiorze, w jajkach, pietruszce, truskawkach, owocach cytrusowych, rybach słodkowodnych,
  • B6 – w marchwi, szparagach, ziemniakach, bananach, kaszy gryczanej, kapuście, orzechach i szpinaku,
  • inozytol, czyli witaminę B8 – w burakach, kapuście, kalafiorach, owocach cytrusowych, jarmużu, pełnych ziarnach zbóż, pomidorach.
  • Biotyna – w chmielu piwowarskim,  w naturalnym ryżu, żółtku jaj, nerkach, wątróbce, grzybach, drobiu, owocach morza i soi.
  • Kwas foliowy – w marchwi, pomarańczach, pietruszce, ziemniakach i szpinaku.

Witamina C jest również potrzebna włosom,, a tę znajdzie się w: czarnej porzeczce, pomarańczach, kapuście, kiwi, pomidorach, agreście, żurawinie, czarnych jagodach, owocach dzikiej róży i jabłkach.

Witamina E także jest niezbędna dla prawidłowego wzrostu włosów. Znajdziemy ją w olejach tłoczonych na zimno,  w pestkach słonecznika, migdałach,  ryżu, szparagach, w brokułach, selerze, ciemnym chlebie.

MINERAŁY

Ich rola w budowaniu włosów jest  ogromna. W wielu wypadkach niedobór tylko jednego minerału powoduje, że włosy  tracą kondycję i słabiej rosną lub zaczynają wypadać. Bardzo ważny jest dla włosów krzem, który jest pierwiastkiem budulcowym włosa, a bardzo szybko organizm go traci, szczególnie, gdy człowiekowi przybywa lat. Krzem znajdziemy w daktylach, bananach, owocach morza, produktach zbożowych. Można także popijać herbatkę ze skrzypu polnego. Znajdziemy go w drobiu, żelatynie, w burakach czy pietruszce. Zaskoczy niektórych informacja, że bogatym źródłem krzemu jest naturalna woda źródlana.

Włosom potrzebne jest również:

  • Żelazo – znajdzie się je drożdżach, czerwonym mięsie, wątrobie, płatkach owsianych, pszenicy, ryżu, śliwkach,  miodzie, orzechach, czekoladzie.
  • Magnez – znajdzie się go w burakach, owocach dzikiego bzu, cytrynach, malinach, siemieniu lnianym, w kaszach – jęczmiennej, gryczanej, manny, grochu, fasoli, koncentracie pomidorowym.
  • Potas – znajdzie się go w selerze, winogronach, pietruszce, ziemniakach oraz  niemal wszystkie warzywa liściaste.
  • Wapń – kapusta, marchew, owoce dzikiego bzu, mleko i jego przetwory.
  • Cynk – jest w jabłkach, szparagach, marchwi, jarmużu, szpinaku i pomidorach.
  • Mangan – znajduje się w morelach, zielonej sałacie, pomarańczach, szpinaku, czarnej herbacie, figach, cebuli.
  • Miedź – jest w szparagach, czarnych i czerwonych porzeczkach, ziemniakach.
  • Siarka – jest w rzeżusze, jajkach, mleku, rybach oraz w warzywach strączkowych i kapustnych.

Wymienione powyżej witaminy i minerały są niezbędne dla włosów, dla ich dobrej kondycji i wzrostu. Oczywiście te podstawowe witaminy i minerały w niewielkich ilościach występują jeszcze w innych  pokarmach. Jeśli zadba się o to, by każdego dnia dostarczyć organizmowi produkty zawierające potrzebne składniki, to włosy będą piękne, a zyska  na tym również cały organizm. Nie jest to trudne, bowiem wiele z wymienionych produktów jest bogatych w różne składniki. Marchew wymieniana jest nie tylko jako źródło karotenu, ale zawiera  jeszcze inne cenne składniki, jak choćby kwas foliowy. Należy tak komponować swoją dietę, by z tych wymienionych produktów znalazło się w każdym tygodniowym menu.  

Można odżywiać włosy od wewnątrz poprzez suplementy diety, ale nie jest to tak zdrowa forma jak picie naturalnych soków, jedzenie surówek, gotowanie zdrowych pokarmów. Odżywiać należy się na co dzień, a suplementy można przyjmować tylko w ściśle określonych sytuacjach i określony czas.

Materiał przygotowany przez Klinikę Handsome Men

Jak odnieśc sukces w życiu? Ewa Chodakowska motywuje do działania!
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/11 miesięcy temu
Dobrze jest pić świeży sok z pokrzywy, świeżo wyciśnięty. Od wiosny można już zacząć :) Ja piłam od wiosny do jesieni.
/rok temu
a może warto odwiedzić fryzomanię.pl i tam poszukać jakiegoś fajnego odżywienia do włosów co? sama tam kupujję dość często i jestem mega zadowolona!
/5 lat temu
Nie zawsze trzeba katowac swój żoładek lekami wzmacniajacymi włosy.Sa przeciez zabiegi,które własnie wpływaja korzystnie na wszystkie nasze problemy z włosami.Mam tu na myslic chociazby zabieg mezoterapii taki jak haircare,który odzywi wlosy,wzmoci i stymuluje do wzrostu.