Czy leki mogą szkodzić włosom?

Przyjmowane leki mogą mieć wpływ na wypadanie włosów, wzmożony ich porost lub powodować zmiany w ich kolorze i strukturze. Występowanie oraz ostrość tych zmian zależy od rodzaju substancji leczniczej oraz od osobistych predyspozycji.

Czy leki mogą szkodzić włosom?

Utrata włosów

Wypadanie włosów spowodowane lekami jest zazwyczaj całkowicie odwracalne i ustępuje po zakończeniu leczenia. Duża liczba leków wykazuje niekorzystny wpływ na cykl wzrostu włosa, co może prowadzić do ich utraty.

Zjawisko to jest konsekwencją negatywnego działania substancji leczniczej na mieszek włosowy. Leki mogą powodować gwałtowne zablokowanie podziałów komórkowych w matrycy włosa (anagen effluvium) lub wprowadzić mieszki włosowe w fazę przedwczesnego odpoczynku (telogen effluvium). W pierwszym przypadku utrata włosów pojawia się w przeciągu kilku dni lub tygodni od rozpoczęcia leczenia – zjawisko to jest charakterystyczne w przypadku terapii lekami przeciwnowotworowymi.

Gdy mamy zaś do czynienia z fazą przedwczesnego odpoczynku, polegającą na przejściowym zwiększeniu normalnego wypadania włosów, niekorzystne efekty zaobserwujemy w przeciągu 2-4 miesięcy od przyjęcia leku. Stan ten może być konsekwencją przyjmowania dużych dawek witaminy A (leczenie ciężkich postaci trądziku), interferonów, leków przeciwzakrzepowych czy leków antyhiperlipidemicznych.

Czytaj: Co jeść, aby mieć piękne i zdrowe włosy?

Nadmierne owłosienie

Nadmierne owłosienie na twarzy i ciele, zwane hirsutyzmem, również może być ubocznym efektem przyjmowania niektórych leków. U kobiet hirsutyzm przybiera wygląd tzw. owłosienia typu męskiego – włosy zaczynają rosnąć na twarzy, klatce piersiowej oraz brzuchu. Objaw ten, poza walorami estetycznymi, sam w sobie nie jest niebezpieczny.

Do leków odpowiedzialnych za pojawienie się hirsutyzmu zaliczamy testosteron (męski hormon płciowy), przeciwpadaczkową fenytoinę, kortykosteroidy (stosowane m.in. w przewlekłych zapaleniach i alergiach) czy minoxidil - preparat podawany w leczeniu nadciśnienia tętniczego.

Wystąpienie efektów ubocznych przyjmowanych leków jest także zależne od indywidualnych predyspozycji pacjenta, dlatego też nigdy nie można z całą pewnością przewidzieć, czy po zastosowaniu danego leku wystąpią działania niepożądane.

Co można zrobić?

W przypadku wystąpienia działań niepożądanych leku należy zgłosić się do lekarza prowadzącego, który zweryfikuje rodzaj i dawkę leku. Należy jednak pamiętać, że w przypadku niektórych terapii, gdy chcemy wygrać walkę z chorobą. utrata włosów jest nieunikniona.

Przeczytaj również: Dieta w chemioterapii - zalecenia

Jaką fryzurę wybrać na studniówkę 2017? Mamy dla was 5 najładniejszych propozycji
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)