Seksistowskie okładki magazynów dla nastolatków - dyskusja o Girl's Life i Boy's Life

okładka Boys Life i Girls Life fot. Girls Life, Boys Life
Twitter oszalał! Rozpętała się dyskusja o rolach, do których zmuszamy nasze dzieci takimi publikacjami. Bo czy dziewczynki nie mogą marzyć o zostaniu astronautką i interesuje je tylko, jak być piękną?
/ 16.09.2016 14:50
okładka Boys Life i Girls Life fot. Girls Life, Boys Life

"Twoje wymarzone włosy", "Pierwszy pocałunek", "Zbudź się, piękna" - takimi hasłami na okładce zachęca magazyn dla nastoletnich dziewcząt. "Poznaj swoją przyszłość: Astronauta? Artysta? Strażak? Szef kuchni? Oto jak zostać, kim tylko chcesz" - apeluje do swoich czytelników bliźniaczy magazyn dla nastoletnich chłopców. Widzicie jakąś różnicę?

Zestawienie okładek "Girls’ Life" i "Boys’ Life" wywołało burzliwą dyskusję na temat tego, czy dorastających chłopców i dziewczęta traktuje się w równy sposób. I czy kierowany do nich medialny przekaz nie ogranicza dziewczęcych perspektyw, sprowadzając ich zainteresowania do kwestii związanych niemal wyłącznie z wyglądem, podczas gdy chłopców zachęca się do poszerzania swoich horyzontów, rozwijania pasji i poszukiwania wiedzy. Czy pismo dla dziewczynek nie mogłoby zawierać podobnych treści? Przecież nastoletnie dziewczyny też zaczynają myśleć o przyszłej karierze, mają zainteresowania, talenty i ambicje. Interesują się sportem, kosmosem, historią, gotowaniem - dziesiątkami rzeczy. Dokładnie tak samo jak chłopcy. Którzy też przejmują się swoimi nastoletnimi pryszczami i spędzają długie minuty w łazience, układając grzywkę. Zupełnie jak dziewczyny.

Jednak z jakiegoś powodu ta faktyczna równość nie znajduje odzwierciedlenia w przekazie medialnym. Istnieje wciąż podział na "dziewczęce" (lub kobiece) treści związane z makijażem, strojem, zakupami i "chłopięce" (lub męskie) skierowane ku rozmaitym zainteresowaniom: od motoryzacji i sportu po programowanie i badania naukowe. Co w tym złego? Z pozoru nic. Nie ma nic złego, wstydliwego i niewłaściwego w dbałości o wygląd. Kosmetykami można się interesować nie tylko na poziomie "czy pasuje mi ten odcień szminki", ale też zgłębiając skład i działanie poszczególnych komponentów kremu czy szamponu, ich chemicznej budowy i właściwości. Dlaczego więc tak wiele osób jest oburzonych tymi dwiema okładkami?

 

Zaczęło się od tego tweeta.

W odpowiedzi pojawia się brzydkie słowo na "s" - seksizm. Seksizm, czyli przyjęte z góry założenie, że płci nie są sobie równe, między innymi intelektualnie. Dla płci żeńskiej w takim podziale zarezerwowane są treści błahe, skierowane ku własnej powierzchowności, a dla płci męskiej nie ma właściwie ograniczeń - świat stoi otworem. Wydaje się to nieco niesprawiedliwe, zwłaszcza w kontekście kształtowania młodych ludzi, sposobu, w jaki patrzą na siebie i na świat. Czy dziewczynki nie mogą marzyć o zostaniu astronautką? Nie tylko mogą, ale wiele z nich to marzenie realizuje. Wśród załóg Międzynarodowej Stacji Kosmicznej były, są i będą kobiety - choć jest ich zauważalnie mniej, niż mężczyzn. Dlaczego więc nie skierować do młodych dziewczyn przekazu: "możecie zostać astronautkami, dowiedzcie się jak"? Może wówczas tych kobiet eksplorujących przestrzeń kosmiczną byłoby więcej? Bo chyba już, w 2016 roku, nikt nie odważy się twierdzić, że to nie jest "kobiece" zajęcie albo, że to coś przekraczającego intelektualne, fizyczne czy jakiekolwiek inne możliwości płci żeńskiej? Dowody temu przeczą.

Dlaczego więc wciąż chcemy ograniczać dziewczynkom świat, zamiast pokazywać im niezliczone możliwości, które ten świat im daje? Jasne, nastolatki chcą wiedzieć, jak modnie ułożyć włosy i co jest "cool" w tym sezonie. Dziewczyny i chłopcy w tym wieku są bardzo wrażliwi na punkcie własnego wyglądu i tego, jak postrzega ich otoczenie. Takie są bóle dorastania, co robić. Jednak na tym trudnym etapie rozwoju chłopcy dostają motywujący impuls: "pomyśl o przyszłości, zainteresuj się czymś fajnym", a dziewczynki: "bądź ładna i atrakcyjna, tylko to się liczy".

Na szczęście rynek mediów też widzi tę nierówność i coraz częściej pojawiają się na nim tytuły, które mają pomóc dziewczynkom w odnajdywaniu własnych pasji, realizacji marzeń i ambicji. Jak amerykański magazyn "Kazoo" przeznaczony dla "dziewcząt, które mają różne zainteresowania". Bo jak mówi jego założycielka Erin Bried: "Nie ma nic złego w brokacie i kolorze różowym. To piękny kolor. Ale to nie powinna być jedyna oferta dla naszych córek. One też lubią rakiety kosmiczne i wspinać się na drzewa. Czy mają odejść od półki z czasopismami bez niczego?". To pytanie warte przemyślenia.

Jak unikać (i jakich) błędów wychowawczych?
 

18-24 KWIETNIA
szaleństwo zakupów
Do -30% na wybrane nowości
Do -30% na wybrane nowości
Rabat do -30% na wybrane nowoś... więcej»
Zobacz
+
Do -30% na wybrane nowości
Online
Stacjonarnie

Rabat do -30% na wybrane nowości z kolekcji Wiosna/Lato 2024 i wiele więcej! Oferta dostępna w sklepach stacjonarnych i na gomez.pl. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.  

Produkt widoczny na zdjęciu nie jest objęty rabatami.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Zobacz
-20% na wybrane produkty
-20% na wybrane produkty
Rabat 20% na kolczyki oraz akc... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO24
Zobacz
+
-20% na wybrane produkty
Online
Stacjonarnie

Rabat 20% na kolczyki oraz akcesoria przy zakupach za min. 299 zł. Rabat 20% na zegarki do 8 000 zł. Szczegóły w salonach i na wkruk.pl

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO24
Zobacz
Dodatkowe -20% na kolekcję SS2024
Dodatkowe -20% na kolekcję SS2024
-20% dodatkowego rabatu na kol... więcej»
Kod rabatowy:WIOSNA2024
Zobacz
+
Dodatkowe -20% na kolekcję SS2024
Online
Stacjonarnie

-20% dodatkowego rabatu na kolekcję SS2024. Oferta dostępna w sklepie stacjonarnym i na www.l37.eu. Rabat dotyczy również przecenionych pozycji. Szczegóły dostępne u Partnera.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:WIOSNA2024
Zobacz
-20% na produkty marki
-20% na produkty marki
Rabat 20% na produkty marki Ri... więcej»
Kod rabatowy:Szalenstwo24
Zobacz
+
-20% na produkty marki
Online
Stacjonarnie

Rabat 20% na produkty marki Rituals przy zakupach za min. 100 zł. Kod promocyjny obowiązuje w sklepach Rituals, aplikacji oraz na naszej stronie internetowej rituals.com. Z rabatu wyłączone są inne promocje, edycje limitowane oraz kalendarze adwentowe. Szczegóły u Partnera.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:Szalenstwo24
Zobacz
-40% przy zakupach za min. 50 zł
-40% przy zakupach za min. 50 zł
Skorzystaj z kodu WIOSNA40 i o... więcej»
Kod rabatowy:WIOSNA40
Zobacz
+
-40% przy zakupach za min. 50 zł
Online

Skorzystaj z kodu WIOSNA40 i otrzymaj 40% zniżki na produkty nieprzecenione, oznaczone tym kodem na eveline.pl/skorzystaj-z-promocji przy zakupach za min. 50 zł. Oferta ważna tylko na eveline.pl w dniach 18-24.04.2024. Kody rabatowe nie łączą się. Szczegóły na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:WIOSNA40
Zobacz
-50% na drugi tańszy produkt
-50% na drugi tańszy produkt
Rabat 50% na drugi produkt w n... więcej»
Kod rabatowy:Triumph24
Zobacz
+
-50% na drugi tańszy produkt
Online
Stacjonarnie

Rabat 50% na drugi produkt w niższej cenie. Obejmuje wybrany asortyment dostępny w sklepach stacjonarnych, outletach, wybranych sklepach partnerskich i na pl.triumph.com. Oferta nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:Triumph24
Zobacz
REKLAMA