Jak oswoić dziecko z alfabetem?

W dzisiejszym świecie pełnym konkurencji i osiągnięć wielu rodziców dąży do tego by ich dziecko było najlepsze. Owszem, cieszą się gdy dziecko jest zdrowe i prawidłowo się rozwija, ale chcą by rozwijało się trochę szybciej niż koledzy i koleżanki.
/ 01.08.2012 00:24

W dzisiejszym świecie pełnym konkurencji i osiągnięć wielu rodziców dąży do tego by ich dziecko było najlepsze. Owszem, cieszą się gdy dziecko jest zdrowe i prawidłowo się rozwija, ale chcą by rozwijało się trochę szybciej niż koledzy i koleżanki. Niech szybciej biega, czyta i pisze. Czy tego typu pragnienia są dobre? Czy „popędzając” dziecko w różnych osiągnięciach rodzice chcą dla niego jak najlepiej? Czy rodzicami kierują niezaspokojone ambicje? Rozważcie sami.

Jak oswoić dziecko z alfabetem?

Fot. Depositphotos

Dążenie do wychowywania geniusza powoduje, że wyobraźnia i zdolności twórcze dziecka są stłumione. Ograniczona zostaje również ich pomysłowość. Dziecko nie może uczyć się samodzielności bo to rodzice narzucają mu wybór np. ”Dziś będziesz uczył się literek”.

Zainteresowanie nauką w dziecku warto pobudzać. Jednak nie należy „na siłę” szkolić dziecka, gdy ono ma ochotę na zabawę. Dzieciństwo to czas na przyjemności. Jeśli dziecko wykazuje naturalne i nie wymuszone zainteresowanie literami i liczbami rodzice mogą „uczyć” je alfabetu oraz liczb.

Kilka sposobów przyjemnego poznawania liter:

  • Oglądaj z dzieckiem książeczki z literkami, które są kojarzone ze znajomymi przedmiotami np. L-lalka, D-domek.
  • Na drzwiach pokoju umieść wyraźny napis-imię dziecka.
  • Na kolorowych kartkach np. brystolu napisz duże drukowane litery- tak przygotowane obrazki umieść na ścianach w pokoju dziecka.
  • Przygotuj kolorowe etykietki z nazwami zabawek- przyklej je na półki, na których leżą zabawki np. misie. Napis możesz połączyć z ilustracją misia-dziecko będzie kojarzyć narysowany przedmiot z napisanym wyrazem.
  • Arcydzieła stworzone przez malucha podpisuj jego imieniem. Pisząc, głośno i wyraźnie wymawiaj jego imię.
  • Dziecko może uczyć się przy okazji jedzenia. Czas posiłku to wspaniała okazja do zabawy ale także do nauki alfabetu.

Jak oswoić dziecko z alfabetem?

Fot. Depositphotos

Podpowiadamy wam jak ozdobić śliniaczek by oprócz podstawowej funkcji spełniał również funkcję edukacyjną.
Potrzebne będzie:

  • śliniaczek z froty- może być gotowy lub uszyty przez mamę, babcię, ciocię itd.,
  • podkładka do prasowania,
  • szpilki,
  • taśma samoprzylepna,
  • białe płótno,
  • szablony literek (gotowe lub wykonane w domu; wzory literek można znaleźć w internecie),
  • farby kryjące do tkanin- wybór koloru należy do was,
  • 2 plastikowe talerzyki,
  • papierowy ręcznik,
  • żelazko,
  • pędzelek najlepiej by miała krótki i twardy włos.

Gdy zgromadzisz wszystkie niezbędne przybory zabierz się do pracy:
1. Rozłóż podkładkę do prasowania a na niej białe płótno. Przy pomocy szpilek przypnij śliniaczek do tych dwóch warstw. Pamiętaj o tym by śliniak był dobrze napięty.
2. Do śliniaczka (w wybranym przez ciebie miejscu) przyklej taśmą samoprzylepną pierwszy szablon wybranej literki. Szablon przyklej ze wszystkich stron (tzn. u góry, na dole, bok prawy i lewy). Nie zaklej wnętrza literki.
Trochę farby wlej na talerzyk. Następnie nabierz ja pędzelkiem. Jeśli uważasz, że masz nadmiar farby na pędzlu zbierz go ręcznikiem papierowym.
3. By utworzyć literkę zapełnij farbą wyciętą część szablonu.
4. Gdy zapełnisz całe pole literki zostaw ją do wyschnięcia. Następnie zdejmij szablon a pędzelek dokładnie umyj.
5. W ten sam sposób wykonaj kolejne literki używając innego koloru lub tego samego. Wybór należy do ciebie.
6. Po wyschnięciu literki, która została wykonana jako ostatnia, przeprasuj śliniaczek gorącym żelazkiem po lewej stronie. Nie zapomnij tej czynności bowiem służy ona utrwaleniu kolorów.

Dla chętnych:

  • Literki możesz również wyszyć używając muliny,
  • Literki możesz napisać pisakami do tkanin.

Pomoc do nauki alfabetu gotowa-zatem życzymy przyjemnej zabawy-nauki.

Źródło:

"Zdobienie tkanin i innych materiałów" H. Cieśla,

"Drugi i trzeci rok życia dziecka"  Eisenberg Arlene, Hathaway Sandee, Murkoff Heidi