Internet jest kobietą

Internet nie jest wybitnie męskim medium – zgodnie z wynikami zawartymi w raporcie Gemius „Kobieta w sieci” dla aż 53 procent badanych internautek surfowanie w sieci to najczęstszy sposób na spędzanie wolnego czasu. Jakie jednak są kobiety spędzające aktywnie czas w sieci? Jakie wyznają wartości? Czy lubią zakupy?
/ 18.11.2009 07:45
Internet nie jest wybitnie męskim medium – zgodnie z wynikami zawartymi w raporcie Gemius „Kobieta w sieci” dla aż 53 procent badanych internautek surfowanie w sieci to najczęstszy sposób na spędzanie wolnego czasu. Jakie jednak są kobiety spędzające aktywnie czas w sieci? Jakie wyznają wartości? Czy lubią zakupy?

Na te pytania odpowiada pierwsza w Polsce segmentacja tej grupy. Wyniki analizy wyróżniają 5 różnych grup kobiet korzystających  z internetu.

Wykres 1. Sposób spędzania wolnego czasu
„W jaki sposób najczęściej spędzasz czas wolny (czyli czas, którym dysponujesz po wykonaniu obowiązkowych czynności). Wybierz do trzech sposobów.”

Internet jest kobietą
Źródło: „Kobieta w sieci”, gemiusReport, czerwiec 2009; N=2050
Odsetki na wykresie nie sumują się do 100% ponieważ badane mogły wskazać więcej niż jedną odpowiedź.

Segmentacja jest instrumentem analizy całego rynku lub określonej jego części poprzez podział na poszczególne grupy (segmenty) wyróżniające się odmiennymi cechami spośród pozostałych i typowymi dla członków danego segmentu. Jest narzędziem skierowanym przede wszystkim do osób zajmujących się marketingiem, gdyż pozwala docierać do wybranych grup docelowych z komunikatem precyzyjnie dopasowanym do ich potrzeb i oczekiwań, zgodnym z wyznawanymi wartościami i stylem życia.

„Raport „Kobieta w sieci” jest kompleksowym studium cech i zachowań polskich użytkowniczek sieci, oferującym unikatową wiedzę o preferencjach internautek. Pozwala dogłębnie poznać zwyczaje zakupowe Polek korzystających z internetu, co znacząco ułatwia tworzenie kampanii marketingowych. Pokazuje internautki nie tylko poprzez pryzmat danych demograficznych, ale również pod względem ich stylu życia, który jest jednym z najważniejszych czynników definiujących potencjał zakupowy”, powiedział Robert Hałacz, Dyrektor Sprzedaży w Gemius SA.

Kryterium wyróżniającym poszczególne grupy są podzielane wartości, stosunek do zakupów, zwyczaje zakupowe, stosunek do konkursów organizowanych przez producentów i cechy demograficzne. Każdy z segmentów, a więc jednocześnie „typ” internautek, posiada inną, umowną nazwę, charakterystyczną dla posiadanych cech i preferencji.

Internet jest kobietą

Jak skomentował Jarosław Kowalski, Kierownik Zespołu Badań Ilościowych w Gemius SA: „Wyszczególnienie segmentów spośród internautek było dla nas ciekawym wyzwaniem intelektualnym i zaowocowało uzyskaniem obrazu polskich użytkowniczek sieci wykraczającym ponad zwyczajowe podziały. Zawarta w raporcie analiza segmentacyjna jest dokładnym sprecyzowaniem grup docelowych, jakie można wyróżnić wśród pań korzystających z sieci, pod względem istotnych aspektów ich życia.”

Kobieta niejedno ma imię …
Pierwszym spośród segmentów opisanych w raporcie są Normaleski, panie z ustabilizowaną sytuacją życiową, często mężatki i matki, nie rezygnujące jednak z kariery zawodowej i rozwoju intelektualnego. Podzielają wartości pragmatyczne, cenią życie rodzinne, zdrowie i pracę. Dobrze wykształcone, nie traktują zakupów jako rozrywki samej w sobie – rozważnie gospodarują niemałym budżetem jakim dysponują. Normaleski to największy segment spośród wyróżnionych w badaniu – stanowią 32 procent internautek.

Kolejnym po Normaleskach pod względem liczebności segmentem (25 procent internautek) są rozsądne, oszczędne i rodzinne Siatkarki. Jak wskazuje umowna nazwa tej grupy, często można spotkać je idące z siatkami pełnymi zakupów dla całej rodziny. Członkinie tego segmentu są internetowymi odpowiedniczkami Matki Polki. Poświęcają się dla rodziny, nie realizują własnych pasji. Siatkarki mieszkają głównie w mniejszych miejscowościach i na wsi, są gorzej wykształcone niż pozostałe grupy. Z racji niskich dochodów niezbyt lubią zakupy, ale są otwarte na promocje konsumenckie. Ich system wartości to rodzina, zdrowie, praca i wiara.

Do kolejnego z segmentów należą dobrze sytuowane, wykształcone młode kobiety, które są singielkami bądź pozostają w wolnych związkach. Ich duże zainteresowanie modą i nowinkami oddaje nazwa segmentu – Szafiarki. Panie należące do tej grupy mieszkają w dużych miastach, cenią niezależność i możliwość samorealizacji. Ich główne hobby to zakupy, dużą wagę przywiązują do marki i jakości produktów. Prowadzą aktywny tryb życia, w wolnym czasie chodzą do klubów, kina lub spotykają się ze znajomymi. Szafiarki stanowią 13 procent populacji polskich internautek.

Młode pasjonatki kina, teatru i książek, które nie przegapią żadnego znaczącego wydarzenia kulturalnego – tak w skrócie można opisać segment Kulturystek. Te ceniące miłość i przyjaźń oraz możliwość realizowania własnych pasji kobiety stanowią 10 procent ogółu pań korzystających z internetu. Często są to studentki, które wolą wydać zarobione pieniądze na polecany spektakl w teatrze niż na modną w tym sezonie parę butów. Postawa antykonsumpcyjna przekłada się na ich niechęć do promocji i konkursów oraz unikanie dużych centrów handlowych, w miejsce których wybierają małe sklepy blisko domu.

Ostatnią wyróżnioną grupą są Tenisistki, umownie określane tak od rodzaju noszonego obuwia – segment ten tworzą najmłodsze internautki. Są to dziewczyny w wieku licealnym, często zamieszkujące mniejsze miejscowości, dla których ważne są takie wartości jak miłość, przyjaźń i wiara. W wolnym czasie lubią robić zakupy, choć dysponują mniejszym budżetem niż na przykład Szafiarki. To mało świadome konsumentki, które kupują najtańsze produkty, często w promocji. Ich słabością są katalogi wysyłkowe. Tenisistką jest co piąta polska internautka.
Informacje zawarte w raporcie „Kobieta w sieci” pozwalają poznać profil społeczno-demograficzny polskich internautek, a także przybliżyć ich sposób korzystania z internetu. Opis postaw zakupowych polskich internautek pokazuje czynniki jakie decydują o wyborze określonych kosmetyków, produktów do makijażu czy po prostu produktów codziennego użytku lub żywności. Zawarte w raporcie wyodrębnienie grup Polek pod względem ich stylu życia obejmuje również prezentację wartości życiowych ważnych dla internautek.

źródło: Gemius SA
18-24 KWIETNIA
szaleństwo zakupów
-50% na drugi tańszy produkt
-50% na drugi tańszy produkt
Rabat 50% na drugi produkt w n... więcej»
Kod rabatowy:Triumph24
Zobacz
+
-50% na drugi tańszy produkt
Online
Stacjonarnie

Rabat 50% na drugi produkt w niższej cenie. Obejmuje wybrany asortyment dostępny w sklepach stacjonarnych, outletach, wybranych sklepach partnerskich i na pl.triumph.com. Oferta nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:Triumph24
Zobacz
Rabat do -20%
Rabat do -20%
-10% na zakupy za min. 99 zł l... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO
Zobacz
+
Rabat do -20%
Online

-10% na zakupy za min. 99 zł lub -20% na zakupy za min. 199 zł. Rabaty nie łączą się z innymi promocjami oraz nie dotyczą produktów Hebe Partner. Oferta i szczegóły w aplikacji Hebe i na hebe.pl. 

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO
Zobacz
Rabat 25%
Rabat 25%
Rabat obowiązuje w salonach re... więcej»
Zobacz
+
Rabat 25%
Online
Stacjonarnie

Rabat obowiązuje w salonach regularnych i na www.ochnik.com przy zakupie nieprzecenionych produktów z kolekcji Wiosna-Lato 2024 za min. 199 zł. Szczegóły dostępne w salonach i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Zobacz
-25% na wszystko
-25% na wszystko
Rabat 25% na całą ofertę MEFEM... więcej»
Kod rabatowy:SZ25
Zobacz
+
-25% na wszystko
Online
Stacjonarnie

Rabat 25% na całą ofertę MEFEMI w cenie regularnej. Promocje na stronie www nie łączą się. Szczegóły na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZ25
Zobacz
-20% przy zakupach za min. 250 zł
-20% przy zakupach za min. 250 zł
Rabat 20% dla wszystkich klien... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO20
Zobacz
+
-20% przy zakupach za min. 250 zł
Online
Stacjonarnie

Rabat 20% dla wszystkich klientów przy zakupach za min. 250zł. Oferta obowiązuje w sklepach stacjonarnych oraz na www.intimissimi.com, nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły w sklepach i na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO20
Zobacz
Rabat przy zakupie min. 2 produktów
Rabat przy zakupie min. 2 produktów
Przy zakupie min. 2 produktów,... więcej»
Kod rabatowy:sloggi24
Zobacz
+
Rabat przy zakupie min. 2 produktów
Online
Stacjonarnie

Przy zakupie min. 2 produktów, -50% na drugi tańszy produkt. Rabat obejmuje wybrany asortyment dostępny we wszystkich salonach Triumph, outletach, wybranych sklepach partnerskich i na pl.sloggi.com. Oferta nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły na stronie Partnera.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:sloggi24
Zobacz
REKLAMA