Czy pływanie odchudza? Poznaj fakty i mity!

Pływanie pomaga w walce z cellulitem, obrzękami nóg i pomaga schudnąć. Ale czy zawsze? Poznaj fakty i mity dotyczące pływania.

Pływanie a odchudzanie - poznaj wszystkie fakty i mity

1. Pływanie na odchudzanie - czy to działa?

Pływanie odchudza, ale powoli. Jak każdy sport powoduje spalanie kalorii, ale jeśli masz słabą technikę, to następuje to wolniej niż np. przy bieganiu. Dodatkowo część pracy wykonuje za ciebie woda, wypierając i podtrzymując ciało. Jeśli po wyjściu z basenu nie ulegniesz napadom wilczego głodu, możesz faktycznie liczyć na stratę zbędnych kilogramów. Pamiętaj jednak, że tempo ich zrzucania będzie wolniejsze niż przy intensywnym treningu fitness.

To co trzeba jednak podkreślić to fakt, że pływanie jest doskonałą formą aktywności dla osób ze sporą nadwagą. Dzięki dużej wyporności wody, stawy nie są narażone na nadmierne obciążenie. Dodatkowo do pływania przekonuje fakt, że równomiernie rzeźbi sylwetkę.

2. Pływanie to idealny sport dla każdego

Tak, ale... pod warunkiem że pływasz prawidłowo. Technika jest tu bardzo istotna. Dużo zależy też od twojego stanu zdrowia. Przy pewnych wadach postawy lub chorobach kręgosłupa pływanie niektórymi stylami może być szkodliwe. Jeśli masz problem z kręgosłupem, przed pójściem na basen lepiej udaj się do lekarza po wskazówki.

3. Żabka jest najlepszym stylem pływackim przy skrzywieniach kręgosłupa

Niestety nie. Przy pływaniu żabką konieczne jest bardzo wysokie podnoszenie głowy i nienaturalne wyginanie szyi. Silne napinanie mięśni może prowadzić do bólów karku, a przy długotrwałym i nieprawidłowym pływaniu nawet do zwyrodnień. Styl ten może też pogłębiać skrzywienie kręgosłupa w odcinku lędźwiowym (zbyt silne przegięcie dolnego odcinka kręgosłupa do przodu). Żabką nie powinny pływać również osoby mające problemy ze stawami biodrowymi i kolanowymi. Bezpieczny dla kręgosłupa jest jedynie styl grzbietowy.

4. Pływanie to dobry sposób na modelowanie sylwetki

Tak. Pływanie angażuje praktycznie wszystkie grupy mięśniowe, przez co rozwijają się one harmonijnie. Jednak zmiana proporcji sylwetki, czyli np. wyszczuplenie bioder i rozbudowa mięśni ramion, wymaga bardzo intensywnego i precyzyjnego treningu siłowego. Dlatego nie martw się o to, że wymodelujesz sylwetkę na "męską". Na to potrzeba caaałych lat!

5. Szybkość pływania zależy od częstotliwości ruchów w wodzie

Nie tylko. W pływaniu przede wszystkim liczy się technika. Ważne jest zarówno minimalizujące opory ułożenie ciała, jak i prawidłowe ruchy rąk i nóg. Popatrz na wyczynowych pływaków. Wykonują o połowę mniej ruchów i poruszają się bardzo spokojnie.

Dowiedz się więcej:

6. Przed pływaniem nie trzeba się rozgrzewać

Nie. Rozgrzewka jest potrzebna przed każdym większym wysiłkiem. Stymuluje obieg krwi i pobudza pracę serca. W przypadku pływania nie musi być ona tak intensywna jak przed np. ćwiczeniami siłowymi. Warto, by odbyła się i na lądzie, i w wodzie (kilka długości basenu w spokojnym tempie). Trening zakończ rozciąganiem mięśni.

7. Nawet niezbyt umiejętne pływanie jest zdrowsze od uprawiania innych dyscyplin sportowych

Nie. Błędna postawa i niesymetryczne ruchy mogą przy długotrwałym wysiłku prowadzić do przeciążeń pewnych grup mięśniowych. Wówczas zamiast pozbyć się bólu kręgosłupa, możesz tylko nasilić problem.

8. Pływanie rekreacyjne nie może szkodzić

Tak. Jeśli pływasz rzadko, nie przemęczasz się, robisz długie przerwy w wysiłku (czyli raczej idziesz się popluskać, niż trenować), to nawet pływając nieumiejętnie, nie zrobisz sobie krzywdy. Jeśli jednak chcesz zacząć regularne treningi, popracuj nad udoskonaleniem techniki.

9. Pływając nie pocimy się

Nieprawda. Pocimy się (czasem nawet mocniej niż przy innym wysiłku), tylko tego nie odczuwamy. Zmierzono, że wyczynowi sportowcy przy trwającym godzinę treningu tracą średnio 1,5 –2 litrów wody. Z tego powodu pamiętaj o nawadnianiu organizmu - aby robić to właściwie poznaj prawdy i mity o wodzie.

Dowiedz się więcej:


Konsultacja: lek. med. Urszula Zdanowicz – ortopeda, traumatolog, jest członkiem zespołu lekarzy opiekujących się Kadrą Narodową Polskiego Związku Pływackiego, pracuje w Carolina Medical Center;
Marcin Wodzyński – absolwent AWF, były zawodnik, trener osobisty i trener pływania.


na podstawie tekstu zamieszczonego w magazynie Uroda

Publikacja:
Wydawca serwisu, Redaktor
Oceń 2,81 / 134 głosów
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj

Przepis Beaty Pawlikowskiej: koktajl z pomarańczy i mango

 

Zobacz także

 
 
Wypowiedz się!
Nick:
Opinia: