Czy pływanie odchudza? Poznaj fakty i mity!

Pływanie pomaga w walce z cellulitem, obrzękami nóg i pomaga schudnąć. Ale czy zawsze? Poznaj fakty i mity dotyczące pływania.

Pływanie a odchudzanie - poznaj wszystkie fakty i mity

1. Pływanie na odchudzanie - czy to działa?

Pływanie odchudza, ale powoli. Jak każdy sport powoduje spalanie kalorii, ale jeśli masz słabą technikę, to następuje to wolniej niż np. przy bieganiu. Dodatkowo część pracy wykonuje za ciebie woda, wypierając i podtrzymując ciało. Jeśli po wyjściu z basenu nie ulegniesz napadom wilczego głodu, możesz faktycznie liczyć na stratę zbędnych kilogramów. Pamiętaj jednak, że tempo ich zrzucania będzie wolniejsze niż przy intensywnym treningu fitness.

To co trzeba jednak podkreślić to fakt, że pływanie jest doskonałą formą aktywności dla osób ze sporą nadwagą. Dzięki dużej wyporności wody, stawy nie są narażone na nadmierne obciążenie. Dodatkowo do pływania przekonuje fakt, że równomiernie rzeźbi sylwetkę.

2. Pływanie to idealny sport dla każdego

Tak, ale... pod warunkiem że pływasz prawidłowo. Technika jest tu bardzo istotna. Dużo zależy też od twojego stanu zdrowia. Przy pewnych wadach postawy lub chorobach kręgosłupa pływanie niektórymi stylami może być szkodliwe. Jeśli masz problem z kręgosłupem, przed pójściem na basen lepiej udaj się do lekarza po wskazówki.

3. Żabka jest najlepszym stylem pływackim przy skrzywieniach kręgosłupa

Niestety nie. Przy pływaniu żabką konieczne jest bardzo wysokie podnoszenie głowy i nienaturalne wyginanie szyi. Silne napinanie mięśni może prowadzić do bólów karku, a przy długotrwałym i nieprawidłowym pływaniu nawet do zwyrodnień. Styl ten może też pogłębiać skrzywienie kręgosłupa w odcinku lędźwiowym (zbyt silne przegięcie dolnego odcinka kręgosłupa do przodu). Żabką nie powinny pływać również osoby mające problemy ze stawami biodrowymi i kolanowymi. Bezpieczny dla kręgosłupa jest jedynie styl grzbietowy.

4. Pływanie to dobry sposób na modelowanie sylwetki

Tak. Pływanie angażuje praktycznie wszystkie grupy mięśniowe, przez co rozwijają się one harmonijnie. Jednak zmiana proporcji sylwetki, czyli np. wyszczuplenie bioder i rozbudowa mięśni ramion, wymaga bardzo intensywnego i precyzyjnego treningu siłowego. Dlatego nie martw się o to, że wymodelujesz sylwetkę na "męską". Na to potrzeba caaałych lat!

5. Szybkość pływania zależy od częstotliwości ruchów w wodzie

Nie tylko. W pływaniu przede wszystkim liczy się technika. Ważne jest zarówno minimalizujące opory ułożenie ciała, jak i prawidłowe ruchy rąk i nóg. Popatrz na wyczynowych pływaków. Wykonują o połowę mniej ruchów i poruszają się bardzo spokojnie.

Dowiedz się więcej:

Publikacja:
Agata Bernaciak Redaktor, Wydawca serwisu
Oceń artykuł 132 głosów
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj
Wypowiedz się!
Nick:
Opinia:
Opinie
polecam pływanie2014.08.12 09:37
Pływanie pomogło mi „dojść do siebie” po ciąży. Zrzuciłam kilka kilo, pozbyłam się cellulitu, ogólnie dobrze się czułam, polecam taki sposób waliki z kilogramami każdej kobiecie po urodzeniu dzidziusia. Jedyny problem to infekcje intymne ale zażywanie codziennie provagu pomogło mi uchronić się przed upławami, grzybicą czy infekcjami bakteryjnymi. Dzięki probiotykowi nie miałam również problemów z zaparciami, w końcu wypróżniałam się regularnie.
shbhsdasd2014.08.08 13:14
jp jakie bzdury boze -,-
Robert2014.08.03 22:03
Po wypadku samochodowym byłem sparaliżowany, właśnie pływanie pomogło mi odzyskać czucie i powrót do zdrowia. Pozdrawiam autora tych niedorzecznych wypocin ...
martini192014.07.22 06:21
większych bzdur nigdy nie czytałam...
nie2014.07.21 11:47
widać, że ktoś kto to pisał ma siłownię, a nie basen. jakaś konkurencja. siłownie pozamykać na kłódki. tam to dopiero kręgosłupy i stawy wysiadają. najważniejszy basen. ćwiczenia w odciążeniu. po prostu iść i 45 minut dziennie pływać. tyle w temacie. ten artykuł do smieci.
Anna2014.06.30 14:02
To jakieś bzdury, z tego artykułu wynika, że tylko aerobic i siłownia prowadzą do zgrabnej sylwetki.
A.2014.06.28 18:27
Ja schudłam 10 kg pływając po 1,5-2 km dziennie w ciągu miesiąca. Starałam się tylko nie jeść słodyczy i tłustych potraw. Wymodelowałam sylwetkę, ujędrniłam ciało i pozbyłam się cellulitu. Dlatego nie zgadzam się z tym artykułem.
Malis2014.06.07 18:29
HAhahahahahahahahahahaha i tyle ;D Ten kto napisal te bzdury to chyba nigdy nie mial kontaktu z większym zbiornikiem wody niż wanna....
ada2014.05.28 10:43
Kochani, dziękuję za tę krytykę artykułu, bo właśnie zamierzałam zacząć pływanie w celu zgubienia kilku kg i trochę byłam załamana tym co przeczytałam. Może ten ktoś chciał po prostu mieć cały basen dla siebie.
eryk2014.02.21 08:08
Wg artykułu autora pływanie jednoznacznie szkodzi, co oznacza że sport w ogóle jest szkodliwy ponieważ pływanie jest jedną z najmniej inwazyjnych dyscyplin sportowych, obawiam się że autor cierpi na schizofrenię.
SZOK2014.02.15 13:08
Przypadkiem wpadłem na tą stronę. Jak można pisać takie bzdury? I nie polecam jak autor/ka radzi by nic nie jeść po basenie. Tak jak to robią faceci po siłowni - trzeba jeść, bo następuje katabolizm. Zamiast spalania tłuszczu lecą mięśnie. Dla kobiet jeden banan zaraz po wyjściu spokojnie starczy. Nie martwcie się tymi 100kcal z banana ;) Spalacie kalorie jeszcze dobre 2 godziny po wyjściu z basenu. Tyle. Pozdrawiam
co za bzdura2014.02.05 11:35
jestesc p.......ny mocno o tym co piszesz na temat silowni a plywania ....niemasz zielonega pojecia na temat
edit2014.01.10 21:45
kto to napisał?, ale masakra.... zakładam, ze to jakas prowokacja, bo z pewnością żaden fachowiec tego nie mógł napisać...... buuuuu :(
alka2013.11.21 00:04
ale bzdura. straciłam już 13kg (2miesiące). co drugi dzień jestem na basenie. żadne bieganie, które obciążało mi stawy, a ćwiczenia na siłowni mnie nudziły. po basenie czuję się lepiej. dodałam zdrowe odżywianie i jest super. proporcjonalnie tracę cm z ciała. nie tęsknię za tym co było. basen ze sportów najlepszy dla grubasów i nie tylko (mam lepszą kondycję skóry).
Mrou2013.09.29 21:05
Dawno nie czytałam gorszych bzdur.
majama2013.09.18 14:18
Hmm... u mnie żaden sport, nawet z dietą nie dał efektów, dopiero przy wprowadzeniu kawy, o tej - ezielonakawa.pl efekty się pojawiły. Straciłam całą nadwagę, bez efektu jojo. Przyznam szczerze, że traktowałam to, jako kolejny test - wyniki są dla mnie zaskakujące. Obym już więcej nie wróciła do takiej wagi!
cierniu4xl2013.08.09 13:21
do autora- jesteś d e b i l e m mówię ci jesteś d e bi le m powiem ci jestem d e b il e m powie każdy ci
Gość2013.07.29 13:38
W punkcie trzecim napisane jest, że pływanie nie jest dobrym sposobem na modelowanie sylwetki. W punkcie czwartym autor twierdzi już, że pływanie ukształtuje sylwetkę!
kama2013.07.28 19:44
prawdy czy mity i tak wolę pływanie od pocenia się na siłowni w otoczeniu innych spoconych osobników.
nina2013.07.28 19:42
specjaliści od pływania nie znają się na pływaniu? już sama nie wiem komu wierzyć.
Kate2013.07.28 16:22
Nie zgadzam się z tym, że pływanie nie odchudza. Pływam codziennie od 3 tygodni, i zauważyłam wyraźne wyszczuplenie sylwetki, szczególnie ud i brzucha. Poza tym, pragnę autorowi tekstu przypomnieć, że pływanie należy do ćwiczeń aerobowych, a więc spalających tłuszcz. Proszę najpierw ugruntować swoją wiedzę, a później pisać artykuły.
lolo2013.06.24 22:07
Artykuł pokazuje dno dzisiejszego dziennikarstwa i wiedzy osób które to publikują. Zaprzecz on większości innym publikacja promującym zdrowy tryb życia i promocję zdrowia poprzez sport. Wynika z niego że bieganie mniej nadwyręża stawy i kręgosłup niż pływanie.GŁUPOTA. A co z ludźmi z nadwagą???Którym to właśnie woda pomaga w chudnięciu nie narażając na kontuzje. Wniosek z tego taki że jeśli nie masz techniki to lepiej siąść przed telewizorem z chipsami i browarkiem. Będzie zdrowiej.
monika2013.06.20 23:26
czy osoba ktora napisala te glupoty ma sie dobrze psychicznie
pływanka2013.06.02 11:17
Nie wiem o co tutaj chodzi, ale jakoś nie zgadza mi się tutaj prawie wszystko. Jakaś naciągana ogólnie historyjka? Robienie ludziom kaszanki z mózgu. Kiedy pływam chudnę, lepiej się czuje, mój kręgosłup przestaje mi dokuczać, bo wzmacniam mięśnie przykręgosłupowe. Odcinek szyjny, w którym mam 3 przepukliny, uwielbia styl żabką, wzmacniam sobie tę partię. Odcinek piersiowy, gdzie mam wysunięcie krążka uwielbia również klasyczny. Mój brzuszek wygląda o wiele lepiej, jest jędrniejszy. Ogólnie dostaję niesamowitej energii i sił do pracy po pływaniu. A sylwetka? Co prawda mam zbyt , jak na kobiet ę, rozwinięte mięśnie grzbietu i ramion, ale wole to, niż zwisające "pelikany"
Gość2013.05.27 13:17
czy pływanie odchudza?
Gość2013.05.27 13:17
super
Gość2012.12.21 07:02
pływanie bardzo mi pomogło w odchudzaniu połączona z dietą daje naprawdę super efekty gdy zaczynałem 2,5 mc temu ważyłem 93,6 dziś to 78,9 :) jestem średnio na basenie 15-16 razy w mc i pływam zawsze nie mniej niż 1000 m stylem klasycznym
Gość2012.08.16 12:43
Taką świetną alternatywa dla pływania jest aqua aerobik. Zapisałam sie na takie zajęcia poprzez MultikarnetOK. Wykupiłam go na kwartał, wiec mam nadzieje ze ten okres juz poczyni pozytywne zmiany w moim wygladzie. I tym samym da mi dużą radość z ćwiczeń.
Gość2012.07.20 11:52
"Pływanie jak każdy sport powoduje spalanie kalorii, ale jeśli masz słabą technikę, to następuje to wolniej niż np. przy bieganiu" - co za deb ilizm, przecież dobra technika w pływaniu polega na tym żeby jak najefektywniej wykorzystać swoją energię i jak najszybciej, najdalej popłynąć !!!
Gość2012.07.20 11:46
Dawno takich idiotyzmów nie czytałem !!!
Gość2012.06.20 06:23
JWSTEM CIEKAWA CO ZA TUMAN NAPISAL TE BZDURY,20 LAT WIEZIENIA ZA NAPISANIE TYCH BREDNI,CO ZA BEZMOZG JA PIER.....DOLE
Gość2012.06.17 00:55
Mity na temat pływania to chyba ktos pisze w tym artukule ladna reklama dla klubow fitnes ale jezeli ktos chodzi na plywalnie to kazdy madry sie z tym poprostu nie zgodzi bo plywanie nie obciaza tak stawow jak silownia!!
Gość2012.05.09 13:56
Pływam 5x w tygodniu po 1500 metrów żabką raczej słabym stylem. 1-od samego pływania nie schudłem 2-w połączeniu z dietą chudnę 2x szybciej niż od samej diety 3-miałem dolegliwości kręgosłupa które ustały 4-konsekwecje nieumiejętnego pływania to pikuś w porównaniu z konsekwencjami źle wykonywanych ćwiczeń 5- 4 lata temu byłem na tej samej diecie i biegałem 4x w tygodniu po 9 kilometrów i chudłem wolniej. 6- mogę jeszcze długo wymieniać zalety pływania 7- artykuł jest pisany na zamówienie klubów fitness !!!
Gość2012.04.29 00:16
na i-plywanie.pl mozna poczytać o mitach związanych z pływaniem i odchudzaniem
Gość2012.04.29 00:15
pływanie jest świetne, mi pozwoliło dobrze schudnąć przez zimę pływając 2-3 razy w tygodniu. Choć warto poczytać jeśli chce się odchudzać poprzez pływanie bo jest z tym związanych wiele mitów
Gość2012.04.16 13:38
Ja lecze się na kregoslup i efektow zadnych! Dopiero plywanie a plywam przewaznie zabka kryta bardzo mi pomaga ( mam chory odcinek szyjny, dretwieja mi rece) odkad plywam zmuszam się czasem bo wiadomo lenistwo :) do plywania bo wtedy nie odczowam bolu.
olala2012.03.07 10:36
Najlepiej siedzieć nas kanapie przed telewizorem i nic nie robić
2012.01.10 12:29
woda owszem wypiera, ale stawia większy opór niż powietrze
kate2011.12.18 16:07
Bzdura jak nic!! Ktoś się na rzeczy nie zna! Pływanie + dieta dają super efekty :)
2011.05.22 20:20
ale brednie - takimi bzdurami jedynie zniechęca do chodzenia na basen , jak widać sama lub sam nie chodzi na basen
eliza2011.03.31 15:40
JA teraz zaczynam swoja przygode z aqua aerobikiem aqua-aerobik.pl i poki co nie zgadzam sie z Wami ze pływanie jest passe
2011.03.28 17:23
Wszędzie czytałam coś odwrotnego niż jest napisane tutaj :x
2010.08.09 02:56
Trenowalem 8 lat plywanie i stwierdzam punkt 4 to bzdura!!!
Raport specjalny