Co zrobić, gdy poczta zawiedzie

listy, poczta
Priorytetowe listy się spóźniają, pocztówki nie dochodzą, a paczki znikają. Niedawna kontrola wykazała, że w zeszłym roku Poczta Polska zgubiła ok. 200 tys. przesyłek. Sprawdź, co zrobić, gdy ci się to przytrafi i komu innemu możesz powierzyć swoją korespondencję.
/ 27.08.2008 15:17
listy, poczta
Dopóki wyjmujesz listy i awiza ze skrzynki pocztowej, możesz złościć się jedynie na ewentualne opóźnienia w dostarczaniu korespondencji. Gorzej, gdy skrzynki świecą pustkami, tak, jak miało to miejsce w okresie czerwcowych strajków listonoszy (do wielu z nas nie dotarły na czas oczekiwane przesyłki, pieniądze) albo gdy listy i przesyłki giną. Czy w takiej sytuacji jesteś bezsilna? Nie. Usługę pocztową masz bowiem prawo reklamować, tak jak każdą inną. Możesz też skorzystać z innego operatora pocztowego albo z firmy kurierskiej.

Ile kosztuje poczta
Od lipca podrożały niektóre usługi pocztowe. Więcej zapłacisz za znaczek na kartkę lub list, a także za nadanie paczki.

Listy i paczki

  • List lub kartka ekonomiczna – 1,45 zł.
  • List lub kartka priorytetowa – 2,10 zł.
  • Przesyłka ekonomiczna (do 1 kg, tzw. gabaryt A) – 8,50 zł. Dotrze do adresata w trzecim dniu po nadaniu.
  • Przesyłka priorytetowa (do 1 kg) – 10 zł. Powinna być u adresata następnego dnia.

Jeżeli chcesz, aby paczka dotarła do adresata szybciej, możesz skorzystać z Pocztexu. Jednak za przesyłkę kurierską drożej zapłacisz.
  • Jeśli paczka (do 1 kg) ma być dostarczona dniu nadania – zapłacisz 90 zł,
  • nazajutrz do godziny 9.00 – 58 zł,
  • następnego dnia do godziny 12.00 – 45 zł,
  • nazajutrz do godziny 20.00 – 30 zł.

Przekaz pocztowy

  • Krajowy – 1 proc. kwoty i 5 zł opłaty stałej. Doręczany jest w ciągu 3–4 dni roboczych po dniu nadania. 
  • Za granicę – do kwoty 500 zł – 13 zł; do 1000 zł – 20 zł, i 1 zł za każde następne 100 zł lub jego część. Przekaz dotrze na miejsce po 8–13 dniach.
  • Pocztowe zlecenie wypłaty –„idzie” szybciej niż przekaz – pieniądze dotrą na miejsce w 6–8 godzin, ale jest droższe. Za takie zlecenie zapłacisz 1 proc. od kwoty wpłaty plus 14,70 zł i dodatkowo 1,90 zł za potwierdzenie odbioru. Jeśli jeszcze zechcesz, by krewny dostał pieniądze do domu, dolicz 10 zł za kuriera. A zatem, gdy przekażesz np. 500 zł, zapłacisz przy dodatkowych usługach 31,60 zł.

Reklamujesz tylko rejestrowane
Może się zdarzyć, że twoja przesyłka nie dotrze do adresata. Wtedy masz prawo ją reklamować, ale tylko pod warunkiem, że była to tzw. przesyłka rejestrowana: list polecony, paczka, przekaz pocztowy. Reklamację może złożyć zarówno nadawca, jak i odbiorca (ale nie obaj jednocześnie!).

Reklamację powinnaś złożyć, gdy:
  • przesyłka nie dotrze do adresata w ciągu 14 dni (nie licz dnia nadania i dni wolnych od pracy),
  • dostarczona przesyłka jest uszkodzona lub z niepełną zawartością.

Możesz to zrobić:
  • przy odbiorze,
  • w ciągu 12 miesięcy od nadania przesyłki, jeśli przy odbiorze złożyłaś pisemne oświadczenie o uszkodzeniu przesyłki,
  • w ciągu 7 dni od odbioru, jeśli uszkodzenie nie było wtedy widoczne.

Reklamację najlepiej złożyć na piśmie w urzędzie pocztowym, w którym nadałaś przesyłkę. Gdy składasz ustną skargę, pracownik poczty sporządzi z niej protokół, a ty dostaniesz potwierdzenie. Możesz przesłać reklamację drogą elektroniczną, będziesz jednak musiała pójść na pocztę, by ją podpisać.


Co powinna zawierać skarga?
W swojej reklamacji musisz podać:
  • imię i nazwisko,
  • adres zamieszkania,
  • rodzaj reklamowanej przesyłki (np. paczka),
  • numer i datę jej nadania,
  • powód reklamacji (np. uszkodzenie przesyłki),
  • twoje żądanie,
  • odręczny podpis.

Do tej reklamacji trzeba dołączyć:
  • oryginał potwierdzenia nadania przesyłki lub awizo,
  • oświadczenie, że nadawca zrzeka się praw do odszkodowania na korzyść odbiorcy,
  • protokół spisany przy odbiorze uszkodzonej przesyłki,
  • oświadczenie o stwierdzeniu konkretnych uszkodzeń

Czego możesz żądać?

W reklamacji powinnaś określić, czego się domagasz. Możesz żądać:
  • wyjaśnienia sprawy, np. informacji, gdzie aktualnie znajduje się twoja przesyłka i kiedy możesz ją otrzymać
  • odszkodowania, ale tylko wtedy, gdy przesyłka została uszkodzona bądź zagubiona przez pocztę.

W jakiej wysokości możesz żądać odszkodowania?

To zależy od rodzaju przesyłki:
  • za przesyłkę poleconą – nie więcej niż 50-krotność pobranej opłaty,
  • za paczkę – nie więcej niż 10-krotność pobranej opłaty,
  • za przesyłkę wartościową – nie więcej niż zadeklarowana wartość.
Gdy poczta nie zrealizuje przekazu pieniężnego, odszkodowanie przysługuje w wysokości 5-krotnej opłaty za jego nadanie.

Poczta musi odpowiedzieć
Reklamacja powinna być rozpatrzona w ciągu 14 dni od jej złożenia. Nie może to jednak trwać dłużej niż 30 dni. Jeżeli poczta nie uzna twojej reklamacji, masz 14 dni na odwołanie (składasz je w swoim urzędzie pocztowym). Gdy i ta droga nie przyniesie spodziewanego rezultatu, możesz złożyć skargę do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (01–211 Warszawa, ul. Kasprzaka 18/20; Centrum Informacji Konsumenckiej 0 801 900  853, 022/ 534 91 74). Gdy i to nic nie da, pozostaje ci droga sądowa.

Nowy operator pocztowy
Od pewnego czasu na naszym rynku działa niezależny operator pocztowy – InPost. Proponuje on konkurencyjne w stosunku do pocztowych ceny: list zwykły (waga 51–70 g) kosztuje 1,10 zł; list ekspresowy – 1,75 zł; paczka ekspresowa do 1 kg – 6 zł. W przypadku przekazów pieniężnych InPost korzysta z usług Western Union.

Wysyłając pocztę za pośrednictwem InPostu, nie kupujesz znaczków – korzystasz z koperty InPost do obsługi korespondencji. Zakup koperty jest równoznaczny z wniesieniem opłaty.

Przesyłki można nadawać w Punktach Obsługi Klienta. Aby znaleźć ten, który jest najbliżej twojego miejsca zamieszkania, wejdź na stronę www.inpost.pl. Możesz też zadzwonić na infolinię: 0 801 400 100. Pod nieobecność adresata listonosz InPostu zostawia w skrzynce awizo z informacją o korespondencji i sposobie jej odebrania.

Alicja Hass / Przyjaciółka