Zasady lekkostrawnej diety

Postanowiłaś przejść na lekkostrawne posiłki? Spokojnie. Nawet na diecie możesz jeść więcej i do tego smaczniej niż zwykle!

posiłek
fot. Panthermedia

Pewnie przynajmniej raz w życiu musiałaś stosować lekkostrawną dietę, na przykład podczas grypy. Lekarze sugerują wtedy właśnie taki sposób odżywiania, bo organizm, który potrzebuje sił na walkę z wirusem, nie może tracić ich na trawienie. Posiłki powinny być zatem tak skomponowane, by dostarczały energii bez zbytniego obciążania układu pokarmowego. Nie oznacza to jednak, że musisz jeść mdłe papki i zupy bez smaku. Posiłki lekkostrawne mogą być równie smaczne jak normalne.

Trzy dietetyczne zasady diety lekkostrawnej

Z reguły posiłki lekkostrawne powinny dostarczać takiej samej ilości energii i składników odżywczych jak normalne. Wyjątkiem jest dieta dla osób, które mają nadwagę i w związku z tym muszą zmniejszyć ilość kalorii oraz dla pacjentów z chorobami nerek – wtedy konieczne jest ograniczenie białka. W tych szczególnych przypadkach dietę wystarczy tylko nieco zmodyfikować. Oto główne zasady żywienia lekkostrawnego:

1. Lekki wybór
Podstawą tej diety są składniki, które w przewodzie pokarmowym łatwo ulegają trawieniu. Dlatego musisz wykluczyć z menu produkty sprzyjające wzdęciom: kapustę, nasiona roślin strączkowych  oraz cebulę i grzyby. Powinnaś także znacznie zmniejszyć ilość błonnika. Zrezygnuj z razowego pieczywa i gruboziarnistych kasz. Dozwolone owoce i warzywa zawsze obieraj ze skórki, przecieraj, miksuj albo jedz tylko ugotowane.

2. Dobre przygotowanie
Aby nadać wybranym składnikom lekkostrawną formę, powinnaś je gotować w wodzie lub na parze. Mięso i ryby możesz piec - najlepiej w folii. Zawinięte w nią produkty zachowują wszystkie wartości odżywcze, a wytwarzająca się para wodna zapobiega ich wysychaniu. Smaż wyłącznie na patelni teflonowej, bez dodatku tłuszczu. Pamiętaj również, że najzdrowsze są dania jedzone tuż po przygotowaniu. Stosuj przyprawy, zwłaszcza te ziołowe. Podnoszą smak potraw i pobudzają wydzielanie soków żołądkowych, przyczyniając się do lepszego trawienia pokarmów.

3. Niedużo, ale regularnie
Przy lekkostrawnej diecie niezwykle ważna jest częstotliwość posiłków. Obowiązuje ogólna zasada: 5–6 niedużych przekąsek w ciągu całego dnia, w regularnych odstępach czasu. Kolację zawsze powinnaś jeść nie później niż dwie godziny przed snem.

Dieta lekkostrawna dla osób zdrowych

Na dietę lekkostrawną możesz przejść również wówczas, gdy jesteś zdrowa, ale czujesz się zmęczona lub masz nieznaczne kłopoty z trawieniem (np. nawracające wzdęcia). Stosowana latem odciąża organizm, pozwala poczuć się lekko. Polecana jest także w okresie wzmożonej pracy umysłowej, np. w czasie sesji egzaminacyjnej.

Konsultacja: Alicja Kalińska, dietetyk, dyrektor Centrów Dietetycznych SetPoint

Oceń 2,23 / 13 głosów
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj

Ranking najgorszych nawyków żywieniowych

 

Zobacz także

 
 
Wypowiedz się!
Nick:
Opinia:
Kalkulator BMI
Waga Wzrost
Oblicz