Uwaga! To najlepsza dieta przy wrzodach

Ataki wrzodów żołądka potrafią nieźle dać się we znaki. Można je jednak złagodzić - wystarczy zmienić dietę. Zobacz na jaką!

dieta przy wrzodach - zasady i jadłospis
fot. Panthermedia

Pory posiłków w diecie przy wrzodach

By zneutralizować objawy choroby wrzodowej, trzeba jeść co najmniej 5 niewielkich posiłków dziennie, co 3-4 godziny, najlepiej o stałych porach. Nie zapominaj więc o porannym posiłku i pamiętaj o drugim śniadaniu. Zjedz ciepły obiad, potem koniecznie podwieczorek. Kolację zaś zrób niedługo przed pójściem spać. To pozwoli ci uniknąć nocnych i porannych bólów głodowych, a także złagodzi dolegliwości w ciągu dnia.

Jak jeść w diecie przy wrzodach?

1. Jedz powoli, bez pośpiechu, dokładnie przeżuwając każdy kęs. Sprzyja to lepszemu trawieniu.
2. Miej zawsze pod ręką lekkostrawne przekąski (np. wafle ryżowe lub ryżowo-zbożowe, banan lub kawałek ciasta drożdżowego), na wypadek gdybyś zapomniała zabrać drugie śniadanie. Nawet minimalne porcje pożywienia mogą skutecznie neutralizować nadmiar kwasów w żołądku, a tym samym zapobiec bólom brzucha.
3. Pij dużo wody. Dziennie powinnaś wypić 2,5 litra wody, zwłaszcza, jeśli wymiotujesz (to częsty objaw choroby wrzodowej). Napoje muszą być ciepłe, by nie podrażniać błony śluzowej żołądka. Najlepsze będą: słaba herbata, zielona liściasta, rumianek, dziurawiec, przegotowana woda. Możesz też sięgnąć po wody lecznicze.

Jak pić w diecie?

1. Pij zawsze powoli, małymi łykami, pomiędzy posiłkami. Unikaj popijania w trakcie jedzenia i po posiłku, bo to może powodować cofanie się kwaśnej treści pokarmowej do przełyku i wywoływać zgagę.
2. Po przebudzeniu (a także pół godziny przed jedzeniem) możesz wypić napar z siemienia lnianego. Zawarte w nim śluzy powlekają ściany żołądka chroniąc, je przed „atakiem” kwasu solnego.


Jak gotować?

1. Unikaj jedzenia na mieście. Staraj się przyrządzać posiłki w domu i jedz je zaraz po przygotowaniu. Nie gotuj jednak dużo na zapas, bo długo przechowywane i odgrzewane dania mogą ci zaszkodzić. Ale jeśli obiady jadasz w pracy, możesz zrobić zupę lub drugie danie poprzedniego wieczoru i odgrzać następnego dnia w mikrofalówce. Pamiętaj, by potrawy były zawsze ciepłe. Zbyt zimne lub za gorące mogą wywoływać przekrwienie błony śluzowej przewodu pokarmowego i nasilać dolegliwości.
2. Jak najczęściej gotuj w wodzie, na parze, w kombiwarach lub duś bez obsmażania na tłuszczu. Unikaj natomiast ciężkostrawnych dań smażonych i pieczonych z dodatkiem tłuszczu, które długo zalegają w żołądku i obciążają przewód pokarmowy.
3. Do zup lub gotowanych warzyw możesz dodać tuż przed jedzeniem łyżeczkę masła lub oleju rzepakowego. Pozwoli to lepiej przyswoić zawarte w pożywieniu witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E i K). Niewielki dodatek lekkostrawnego tłuszczu hamuje także nadmierne wydzielanie kwaśnych soków trawiennych.
4. W przypadku silnych dolegliwości warzywa i mięso gotuj do miękkości i miksuj. Jedz zupy kremy, puree ziemniaczane i ziemniaczano-warzywne, pulpety, ugotowane i zmielone mięso, galaretki owocowe i kisiele. Nie podrażniają one uszkodzonej błony śluzowej żołądka, a składniki pokarmowe są lepiej przyswajalne.
5. Potrawy doprawiaj świeżymi ziołami (natka, koperek, melisa, majeranek). Możesz też używać cynamonu, goździków lub wanilii. Zamiast majonezu i ciężkich sosów ze śmietaną do sałatek dodawaj łagodny sos vinegret przygotowany z łyżki oleju rzepakowego, soku z cytryny i posiekanych świeżych ziół.

Te produkty wybieraj w diecie przy wrzodach!

Aby złagodzić uciążliwe objawy, zadbaj, by w jadłospisie nie zabrakło:
1. Chudego twarogu lub twarożku ze słodką śmietaną, jogurtu naturalnego, a także chudej wędliny, chudego mięsa oraz ryb. Zawarte w nich pełnowartościowe białko wiąże nadmiar kwasu solnego.
2. Jeśli lubisz mleko pij je, byle z umiarem (1-2 szklanki dziennie). Osłania ono błonę śluzową żołądka i łagodzi ból. Jednak po wchłonięciu zawarty w nim wapń wpływa na zwiększenie wydzielania gastryny, która pobudza wydzielanie soków trawiennych, drażniących żołądek.
3. Wzbogać menu w czerstwe pieczywo pszenne, ryż, drobną kaszę, drobny makaron i płatki kukurydziane. Są lekkostrawne i nie szkodzą przy wrzodach.
4. Do każdego posiłku staraj się dodawać warzywa. Najlepsze będą: marchewka, pietruszka, seler, ziemniaki, dynia, kabaczki, szpinak, szparagi, kalafior, brokuły, zielony groszek, sałata, pomidory bez skórki.
5. Raz dziennie jedz owoce bez skóry i pestek - winogrona, banany, brzoskwinie, morele, jabłka gotowane lub pieczone. Możesz się skusić na cytrusy, które nie podrażniają błony śluzowej żołądka, wzbogacają menu w witaminy i są dobrze tolerowane.

Tego unikaj!

1. Staraj się nie pić alkoholu, zwłaszcza drinków z napojami gazowanymi, które silnie podrażniają żołądek. Ale jeśli nie możesz odmówić sobie lampki szampana lub wina na imprezie, przed jej wypiciem koniecznie coś zjedz.
2. Zrezygnuj ze słodyczy i tłustych ciast. Marynowane warzywa, orzechy i surówki także nie są wskazane. Mają dużo błonnika nasilającego dolegliwości przy wrzodach.
3. Unikaj nadmiaru soli oraz ostrych przypraw, które mogą podrażniać błoną śluzową żołądka.


napisane na podstawie tekstu zamieszczonego w miesięczniku Vita

Publikacja:
Wydawca serwisu, Redaktor
Oceń 4,25 / 8 głosów
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj

Domowe lody - Kasia gotuje z Polki.pl

 

Zobacz także

 
 
Wypowiedz się!
Nick:
Opinia:
Kalkulator BMI
Waga Wzrost
Oblicz