12 rad, jak podkręcić metabolizm!

Tyjesz, choć jesz niewiele. Nie wiesz dlaczego? Odpowiedź jest prosta - twój metabolizm jest zbyt wolny... Przyspiesz go!

kobieta z truskawką
fot. Panthermedia

1. Nie ma cudownych pigułek na podkręcenie przemiany materii

Niektóre preparaty na receptę zostały skreślone z lekospisu. Np. amfetaminy przyspieszają przemianę materii, ale uzależniają i mają niekorzystny wpływ na serce i ośrodkowy układ nerwowy.

2. Liczą się wspomagacze

Chrom pomaga stabilizować poziom cukru we krwi, zmniejszając również apetyt na słodycze. Magnez uaktywnia enzymy uczestniczące w przerabianiu tłuszczów i węglowodanów w energię. Wapń reguluje pracę układu nerwowego. Dieta bogata w te trzy składniki może pobudzać metabolizm.

3. Ćwicz

Trzy razy w tygodniu i dłużej niż 30 minut. To nie musi być wycisk, ale wysiłek umiarkowany. Powinien przebiegać regularnie i bez przerw. Kiedy ćwiczysz, spalasz kalorie. Ruch znormalizuje poziom cukru we krwi. Zaspokaja więc głód, bo glukoza wydobywa się z mięśni i karmi mózg.

4. Ochładzaj organizm

To pomaga pozbyć się energii ze spożytych kalorii. Polecamy: saunę naprzemiennie z chłodnymi prysznicami. Niektórzy dietetycy zalecają, by trzy posiłki w dziennej diecie były chłodne. Wtedy on sam musi wytwarzać ciepło, co przyspiesza przemianę materii.

5. Przyprawiaj

Czosnek, imbir, majeranek, oregano, bazylia pobudzają wydzielanie kwasów w żołądku, a te wspomagają trawienie. Uważaj jednak na sól. Zatrzymuje wodę w organizmie, co zwiększa wagę, utrudnia przemiany metaboliczne i hamuje wydzielanie toksyn.

6. Redukuj kalorie

Pierwszy raz: po okresie dojrzewania. Drugi: kiedy przestajesz ćwiczyć. Trzeci: gdy kończysz karmić dziecko piersią. Czwarty: w okresie menopauzy. Nie rezygnuj jednak z posiłków (jedz 4–5 razy dziennie). Zmniejsz tylko ich objętość i kaloryczność.

7. Pij wodę

Ok. 1,5 litra dziennie.

8. Postaw na warzywa

Najlepiej 70 dkg dziennie: z tego po 30 dkg powinno być w postaci surowej, a reszta gotowana. Zawarty w warzywach błonnik reguluje pracę kwasów żółciowych i przyspiesza perystaltykę jelit.

9. Jedz wszystko

Dzienne menu powinno składać się z 30% tłuszczu, 20% białka i 50% węglowodanów złożonych. Dieta zbilansowana to strażnik dobrego metabolizmu. Gdy odejmiesz z niej węglowodany albo tłuszcze, przemiana materii ulegnie zakłóceniu.


10. Odżywiaj się regularnie

Kiedy wygłodzona rzucasz się na kolację, mózg nie potrafi w normalnym czasie zarejestrować uczucia nasycenia. Dlatego pochłaniasz większe porcje. Jeśli jesz rzadko organizm - aby jak najdłużej korzystać ze składników odżywczych - zwalnia tempo przemiany materii.

11. Nie głoduj, bo wtedy organizm przełącza się na tryb awaryjny

Oszczędza energię, bo przyszły kryzysowe czasy. Kluczem do sukcesu jest jedzenie często, ale mało. To reguluje pracę hormonów i dostarcza odpowiednich ilości glukozy we właściwym czasie.

12. Stresowi stop

Pod wpływem przewlekłego stresu organizm wydziela hormony (adrenalinę, kortyzol). Wtedy tyjesz w okolicach brzucha. Aby zachować zgrabną figurę, zgłębiaj tajniki technik relaksacyjnych.

Uroda
Oceń artykuł 15 głosów
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj
Wypowiedz się!
Nick:
Opinia:
Opinie
Danuta2014.02.03 15:47
ja podkręciłam metabolizm suplementem slimcea który zawiera 15 ekstraktów z naturalnych składników przyczyniających si,e do szybkiego chudnięcia
Gość2012.07.11 09:47
należy jeść 5 posiłków dziennie. to jest klucz. sama mialam problem z podjadaniem między posiłkami, ale teraz już się przyzwyczaiłam. RANO (w granicach godziny 8.00 czy 9.00 ) ŚNIADANIE , potem DRUGIE ŚNIADANIE (koło 11.00 czy 12.00), OBIAD (14.00 - 15.00) , PODWIECZOREK (koło 16.30) i KOLACJA ( choć jej lepiej sie wystrzegać). Ja często nie jadam kolacji tylko piję wodę, to nam fajnie oczyszcza organizm i nie ma mowy o tyciu w nocy. jeśli jednak nie przeżyjecie bez kolacji polecam by był nią jakiś owoc (np jabłko które nas ''oczyszcza'') lub jakis jogurt naturalny. jak pewnie zauważyliście czeba jeść co 2-3 godziny. i pic dużo wody. nie można jeść za często chleba i bułek, przynajmniej ja sie go wystrzegam bo to baardzo kaloryczne. dacie radę ;) codziennie tez poćwiczcie TROCHĘ - np 30 brzuszkow, 10 przysiadów, nożyce, rowerek, rozciąganie :) wychodzćie i spacerujcie czy jeźdźijcie na rowerze. :) od czasu do czasu można pozwolić sobie na jakieś pyszne ciacho z kremem ale nie codziennie ! 3mam kciuki ;*
magda2009.09.19 15:50
melka no i jak Twoj metabolizm po kawce ? Ja przyznam ze wypita z samego rana dobrze działa nie tylko na moje jelitka.
magda2009.09.19 15:36
melka no i jak Twoj metabolizm po kawce ? Ja przyznam ze wypita z samego rana dobrze działa nie tylko na moje jelitka.
melka2009.07.10 19:47
Ja ostatnio przeczytalam ze matabolizm bardzo dobrze poprawia kawa.To bardzo dobra wiadomosc bo ja ostatnio duzo pochłaniam niskodrazniacej Astry.
emma2008.03.29 17:06
swietny art.bardzo zrozumialy
Evita2006.06.19 20:52
wiecie co ? Spróbowałam już wszystkiego .. Diety. Fitness, potem sauna. Głodzenie się. Platerki, tabletki. Mogę przygotować książke pt. 2000 sposobów jak się nie chudnie. Jest mi z tym bardzo żle. Nie mogę zaakceptować sowojej nadwagi. Szczytem marzeń jest dla mnie utrata wagi pomiędzy 5 a 10 kg. Może znacie jakiś skuteczny sposób ? Będę wdzięczna za pomoc.
snella2@wp.pl2006.06.08 20:31
Skutecznie i zdrowo mozna schudnac przy pomocy odpowiednio trafnie dobranych suplementow zywnosciowych.Jestem technologiem zywienia zajmuje sie odchudzaniem kilka lat i uwierzcie mi drogie panie nie ma diety cud ani boskich tabletek .To madra dluga czasami ale skuteczna praca na soba moje gg 2485618
Raport specjalny
Kalkulator BMI
Waga Wzrost
Oblicz