Poznaj zasady diety pięciu przemian! + audio-komentarz dietetyka

Ten starożytny, chiński sposób odżywiania bije rekordy popularności. Zobacz jak jadać, aby zachować równowagę między ciałem a duszą.

dieta 5 przemian - zasady i efekty diety odchudzającej, dieta pięciu przemian
fot. Panthermedia

Na czym polega dieta pięciu przemian?

Zdaniem Chińczyków to, w jaki sposób się odżywiamy powinno być zależne od żywiołów rządzących światem. Ponieważ jest ich 5 - tak i w naszej diecie pięć smaków powinno grać pierwsze skrzypce. Dieta pięciu przemian poprawia przemianę materii, nie wymaga liczenia kalorii ani sprawdzania indeksu glikemicznego.

Dieta pięciu przemian w teorii

Liczba 5 według starożytnej tradycji jest symbolem wielu konfiguracji rządzących światem. Wyróżniamy bowiem pięć stron świata, cztery kierunki niebiańskie i jego centrum, cztery pory roku oraz moment przemiany jednej pory roku w drugą, pięć pór dnia oraz pięć smaków. Na podstawie tej teorii zbudowana jest cała chińska medycyna, dietetyka oraz Feng Shui.

Zasady diety pięciu przemian

Symbolami żywiołów są drzewo, ogień, ziemia, metal i woda. Analogicznie odpowiada im zaś pięć smaków - kwaśny, gorzki, słodki, ostry i słony:

Produkty kwaśne - kefir, jogurt, biały ser, mąka, drób, kwaśne owoce, pomidory, białe wino. 
Produkty gorzkie - orzechy włoskie, czerwone wino, kawa, herbata, kasza gryczana,  papryka słodka, tymianek, bazylia.
Produkty słodkie - groch, ziemniaki, marchew, słodkie owoce, orzechy laskowe, miód, jaja.
Produkty ostre - ryż, cebula, czosnek, kalafior.
Produkty słone - ryby morskie, sól, wieprzowina, sery pleśniowe, wędliny, zimna woda.
Produkty zakazane - cukier, słodkie mleko, tłuszcze zwierzęce, wędzone mięso, duże ilości produktów z grupy smaku kwaśnego.
Produkty zalecane - ciepła woda, słodkie owoce, marchew, dynia, chude mięso i ryby, ziarna słonecznika, groch, oliwa z oliwek, zielona herbata.

Zalety i wady diety pięciu przemian

Zalety: poprawa przemiany materii, łatwość w jej przeprowadzaniu (nie trzeba liczyć kalorii), gwarantuje zbilansowane posiłki, dostarcza odpowiednie ilości witamin i minerałów, poprawia samopoczucie.
Wady: konieczność nauczenia się sposobów łączenia smaków.

Przykładowe menu

Dzień 1
Śniadanie: Talerz gęstej zupy jarzynowej na chudym mięsie z dużą ilością pieprzu, imbiru, jeden dojrzały owoc (np. granat).
Obiad: Makaron z pikantnym sosem mięsno-jarzynowym (krem z gotowanej włoszczyzny), kapusta duszona na oliwie.
Kolacja: Pasta ze słonecznika (szklanka pestek słonecznika, trzy łyżki oliwy z oliwek, trzy ząbki czosnku, sól, dwie łyżki wody - wszystko zmiksować), podawać z pełnoziarnistym chlebem i kiełkami rzeżuchy lub słonecznika.

Dzień 2
Śniadanie: Owsianka ze szczyptą cynamonu, imbiru, suszonej żurawiny i pestkami słonecznika zalana zimną wodą.
Obiad: Krem z cieciorki (woda, natka pietruszki, świeża bazylia, marchew, ziemniaki, seler, korzeń pietruszki, cieciorka, czosnek, trochę masła, sól morska).
Kolacja: Sałatka ogórkowa (jogurt naturalny, koper, cztery ogórki, dwa ząbki czosnku, sól) i napój imbirowy (duża cytryna, litr wrzącej wody, dwie łyżki cukru trzcinowego, kawałek świeżego korzenia imbiru, dwie łyżki zimnej wody).

Dzień 3
Śniadanie: Sałatka z makaronu orkiszowego, brokułów, prażonych płatków migdałów, natki pietruszki, oleju lnianego, szczypty kurkumy, oregano, soli morskiej i pieprzu.
Obiad: Leczo (kilka kropel octu winnego, garść pestek dyni, dwie łyżki oliwy, cebula, kilka łyżek zimnej wody, cztery pomidory, kilka łyżek czerwonego wina, duża cukinia lub kabaczek, kalarepa, sól, zielona papryka, lubczyk).
Kolacja: Brązowy ryż przyprawiony curry, ćwierć ugotowanego na półtwardo kalafiora posypanego oregano.

Publikacja:
Wydawca serwisu, Redaktor
Oceń 3,89 / 9 głosów
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj

Przepis Beaty Pawlikowskiej: sok brzoskwiniowy

 

Zobacz także

 
 
Wypowiedz się!
Nick:
Opinia:
Kalkulator BMI
Waga Wzrost
Oblicz