Jak jeść, żeby schudnąć? Oto 6 najskuteczniejszych porad!

Szczupłe dziewczyny 
nie muszą być na diecie. Jak stać się jedną z nich? Wystarczy wdrożyć w życie kilka rad, by wyglądać tak jak one!

co jeść na diecie - porady odchudzające
fot. Panthermedia

Główna zasada? Dietę potraktuj jako sposób odżywiania na całe życie. Taki, dzięki któremu nie będziesz głodna, a jedzenie będzie sprawiać ci przyjemność.

Odchudzanie wg dietetyka Iana Marbera

Ian Marber jest przeciwnikiem diet odchudzających, bo wprowadzają one organizm w stan chaosu. Dzięki diecie osiągasz cel, ale po jej zakończeniu waga szybko wraca do stanu wyjściowego. Dlatego diety (traktowane jako coś ograniczonego w czasie i kojarzącego się
 z wyrzeczeniami) trzeba zamienić 
na sensowny i przyjemny sposób odżywiania.

Zastanawiasz się co jeść na diecie? Według Marbera trzeba jeść bardzo często (co 2,5–3 godz.), a każdy posiłek (z wyjątkiem kolacji) powinien składać się z białka, węglowodanów, warzyw i być mniej więcej tej samej wielkości.

1. Utrzymuj stały poziom energii

Organizm błyskawicznie przerabia na glukozę węglowodany proste, trochę dłużej – złożone, dość wolno przetwarza proteiny, a jeszcze wolniej tłuszcze. Dlatego dzięki kombinacji tych 3 składników w jednym posiłku glukoza w organizmie utrzymuje się na stałym poziomie. Dzięki temu nie jesteś głodna, masz energię 
i unikasz odkładania się tkanki tłuszczowej.

2. Zjadaj 5 posiłków dziennie

Dzięki temu twój organizm będzie bardziej skłonny spalać nadmiar energii,
 niż ją magazynować. Gdy jesz często i regular
nie, organizm nie musi obawiać się, że będzie głodował, więc nie gromadzi tłuszczu. Rytm pięciu posiłków narzuca 2-3 godzinne przerwy. W tak krótkim czasie nie grożą
 ci napady głodu, więc jesz mniej.

3. Co jeść na diecie? Zawsze razem: białko, tłuszcze i węglowodany

Talerz o średnicy ok. 16 cm podziel na trzy równe części. Jedną z nich powinnaś zapełnić białkiem, drugą węglowodanami złożonymi, trzecią zaś warzywami i owocami. Zastanawiasz się, gdzie są tłuszcze? Otóż najczęściej znajdują się one w białku (rzadko występuje 
w postaci beztłuszczowej). Możesz dodać 
do potrawy odrobinę oliwy czy orzechów. Jedzenia powinno być dokładnie tyle, 
ile zmieści się na talerzu.

4. Wieczór 
bez węglowodanów

Do godzin popołudniowych wszystkie posiłki muszą składać się w 3 równych częściach 
z białek, weglowodanów i warzyw (wybieraj raczej warzywa niż owoce, które zazwyczaj
są węglowodanami prostymi). W godzinach wieczornych zmień jednak tę zasadę, bowiem o tej porze zapotrzebowanie na energię jest dużo mniejsze. Co jeść na diecie, gdy zbliża się pora kolacji? Otóż tylko białko i warzywa.

5. Pół na pół

Wieczorem zamiast dzielić talerz na trzy równe części, podziel go na pół. Narysuj 
linię na środku, tak by połowę tego, co zjesz
 na kolację, stanowiło białko, zaś drugą świeże warzywa lub owoce. Pod koniec dnia unikaj jednak słodkich owoców. Mogą one potęgować apetyt na zjedzenie czegoś, co będzie już niebezpieczne dla zachowania szczupłej sylwetki.

6. Bądź aktywna

Systematyczna aktywność fizyczna bardzo pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi. Powinnaś ćwiczyć lub być w ruchu przez co najmniej 
30 minut dziennie, 5 razy w tygodniu. Jeśli to dla ciebie łatwiejsze, te pół godziny możesz podzielić na mniejsze części, ale żadnej nie odpuszczaj, bo jest to absolutne minimum. Możesz 
np. energicznie spacerować z psem, wchodzić po schodach, biegać lub pływać. Ważne, aby sport stał się integralną częścią twojego życia.

artykuł napisany na podstawie tekstu zmieszczonego w miesięczniku Uroda

publikacja:
Oceń artykuł 51 głosów
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj
Wypowiedz się!
Nick:
Opinia:
Opinie
Mariusz 2014.05.07 13:08
Co jemy proste płatki owsiane kaszy gryczaną jemy np z owoców banany pomarańcza jabłko kiwi ananasa ale nie tak dużo bo sam ananas w sobie jest bardzo słodki omijamy także pieczywo jasne starajmy się jeść ciemny albo razowe starajmy się także omijać mało oraz inne oleje oliwa jest bardzo zdrowa ale oczywiście w odpowiedniej ilości ja osobiście rano jem jogurt z płatkami po 2 godzinach np 3 kanapki z chleba razowego z np serem pomidorem ogórkiem do tego troszke cebulki na obiad gotowane warzywa są pyszne jak się je odpowiednio zrobi do tego daje troszkę mięska z kurczaka po obiedzie czekam tak z 2 max 3 h i jem sobie 3 kanapeczki też np ser i takie sprawy do tego mały jogurt pitny na kolacje jem warzywa i do tego banana staram się jeść 5 razy na dzień pije wodę aby organizm nie popadał w depresje i nie dociekał co jest grane musimy nastawić się pozytywnie do tego co robimy i nie myśleć o tym tak intensywnie bo nasz organizm zaczne odkładać tłuszcz na zapas bo będzie czuł sie zagrożony ja osobiście odchudzam się tak już 3 miesiące i jestem na - 12 Kg :D dodam że jestem chłopakiem mam 23 lata nie chodzę na siłke ale jakoś wyglądam a moja stara waga to 92 kg :D chce dobić do 75 i będę heepy życzę powodzenia i nie stresować się tak
NatalCia2014.05.06 09:48
Najgorsze jest to że czytam na każdym forum co jeść, a nigdzie nie ma konkretów ! Zamiast pomóc tylko bardziej sie denerwuje ! Nie ma nigdzie artykułu co dokładnie jeść ! Najlepiej jak by ktoś rozpisał co jeść. mam na myśli żeby wymienić wszyste rzeczy które sie powinno, po prostu je wymienić ! Jakie owoce, warzywa itp. Teraz to kompletnie nic nie wiem oprócz jakis weglo cos tam itp. -.- to nie jest żadna odpowiedż jeśli ja nawet nie wiem co to jest !
Kamila2014.03.20 10:42
Zgadzam się z większością porad z artykułu. Wiele lat walczyłam z nadwagą za pomocą różnych diet-cud, aż zdecydowałam się na wizytę u dietetyka, który dobrał mi stabilną dietę, dzięki której zrzuciłam kilka kilogramów i pozbyłam się efektu jojo. Najważniejsze to ograniczyć wielkość posiłków i jeść produkty wysokiej jakości: nieprzetworzone owoce i warzywa, pieczywo z mąki z pełnego przemiału, a jeśli decydujemy się na produkty "gotowe", takie jak serki kanapkowe (które ja osobiście uwielbiam),to dokładnie sprawdzamy skład i wybieramy te, w których nie ma sztucznych składników, jak serek Bieluch. Ta sama zasada dotyczy wszystkich produktów spożywczych, które kupujemy w sklepach: im mniej sztucznych składników, tym lepiej dla organizmu i dla naszej wagi.
44442014.03.18 17:53
do ejejeje 4 cm to nie to samo co 4 kg. 4kg to masz jeden rozmiar, więc różnica jest ogromna. rób brzuszki, jeździj na rowerze, albo uprawiaj inne sporty i zdrowo się odchudzaj, albo przynajmniej do "zrzucenia'' tych 4 cm jedz trochę dietetycznie ;)
ejejeje2014.03.02 17:36
słuchajcie, a zrzucić 4 cm. w pasie to tak samo jak 4 kg ?
ziomkii2014.01.26 16:49
ale jak poprawnie się odchudzać ? dieta jedzenia może jakieś ćwiczenia ? ....
martakapec2013.11.12 11:42
Przede wszystkim rezygnujcie z kiepskich przyzwyczajeń, staracie się być zdrowe, aktywne fizycznie. Sama dieta nigdy nie zapewni trwałego chudnięcia. Kolejna sprawa to te tabletki - akurat foreverslim jest ok, i pomaga, ale generalnie radzę szukać rozsądnie, tabletki z lewego źródła niczego dobrego wam nie przyniosą.
kilmer2013.11.04 11:51
Musicie jeść zdrowo. Śmieciowe jedzenie, słodycze - koniec z tym, to wam nie da niczego dobrego. Starajcie się przede wszystkim dbać o systematyczność, jeść rozsądnie, wyłącznie zdrowe posiłki. W innym przypadku zadowalających efektów nie będzie. Foreverslim - tak, zakładając, że będziecie się stosowali do zasad kuracji.
aniakosak2013.10.30 11:47
Przede wszystkim - zmiana stylu życia. U mnie po wprowadzeniu foreverslim w zasadzie udało się wyeliminować całe szkodliwe jedzenie. Dołączyłam do tego zestawu aktywność fizyczną i efekty są bardzo zadowalające, wciąż się poprawiają ;-)
Jędrek2013.10.29 15:48
Od kiedy to białko trawi sie razem z węglowodanami ? :D Bardzo ciekawe, cóż dzisiejsza młodziesz pisze artykuły na takich portalach i mamy :)
aniakosak2013.10.25 11:52
Kolację jeśli już, to jada się na 4 godziny przed snem. Ale i tak to zbyt mało żeby rzeczywiście schudnąć. Radzę wprowadzić tabletki foreverslim, dbajcie o zmienianie diety, systematyczne jedzenie małych porcji. U mnie to rzeczywiście dało efekty, bo w każdym innym przypadku, efektów nie było żadnych :(
mru2013.10.24 14:57
"4. Wieczór 
bez węglowodanów Do godzin popołudniowych wszystkie posiłki muszą składać się w 3 równych częściach 
z białek, weglowodanów i warzyw (wybieraj raczej warzywa niż owoce, które zazwyczaj
są węglowodanami prostymi). W godzinach wieczornych zmień jednak tę zasadę, bowiem o tej porze zapotrzebowanie na energię jest dużo mniejsze. Co jeść na diecie, gdy zbliża się pora kolacji? Otóż tylko białko i warzywa." I to właśnie jest jakoś koszmarny mit serwowany przez pseudospecjalistów. Warzywa, to mam rozumieć są warzywa i koniec. Warzywa przecież nie składają się z węglowodanów? Dlatego na kolację, do której zgodnie z tym, co napisaliście, nie powinno się jeść węgli zalecacie warzywa? Błagam, nie osłabiajcie mnie. Większość produktów spożywczych zawiera wszystkie składniki odżywcze w różnych proporcjach. Prawdą jest, że mięso zawiera sporo białka, ale zawiera ono również tłuszcze i węglowodany. Tak jest często również z warzywami: np warzywa strączkowe mogą zastępować produkty mięsne z racji zawartości wysokich wartości białka. Więc jak ktoś na kolację zje mięso i strączki, to zje białko z białkiem. Jeśli już musicie wypisywać takie rzeczy, to odsyłajcie do stron, z których można dowiedzieć się więcej, bo to, co piszecie, to są jakieś totalne bzdury wynikające z uproszczeń. Swoją drogą najnowsze osiągnięcia dietetyków sugerują, że wcale nie koniecznie trzeba jeść 5 posiłków, że nie trzeba jeść w równiutkich godzinach, że można jeść węgle na kolację. Wszystko zależy od organizmu, przyzwyczajeń i umiejętności kulinarnych. Ale tej wiedzy u was na portalu nie można znaleźć, bo przy takich krótkich newsach i poradach trudno przekazać coś wartościowego. Może warto byłoby przyglądnąć się różnorodności w tej tematyce, zanim wysmarujecie takie szkodliwe barachło? Ludzie, apeluję. Idźcie do dietetyka, albo znajdźcie lepsze źródło informacji, niż to tutaj, bo tutaj to się co najwyżej głupot nauczycie. No chyba, że jesteście poszukiwaczami szybkich rozwiązań, to proszę czytać, a potem płakać, że waga w górę.
Pracownica2013.10.24 14:35
Jeśli nie chce Wam się przygotowywać zdrowego jedzenia do pracy, to polecam zamówić w Foodpanda.pl. Mam kupon na 10 zł do nich, działa przy zamówieniu od 25 zł. Fajna sprawa, bo wystarczy, że przy płatności przez internet podacie ten kod FOR13PRC01 i dostaniecie zniżkę :))
hehe2013.10.10 23:03
wiecie , ze aby spalic kalorie po zjedzonym pączku , wystarczy siedziec 10h przed telewizorem hehe
moniś 2013.09.19 14:46
A więc tak. Każdy z nas myśli, że najlepiej jeśli nic nie będziemy jeść, ale tak naprawdę jesteśmy w błędzie. Chcąc schudnąć trzeba jeść! Jeść w regularnych odstępach czasowych. To własnie jest najwazniejsze. Codziennie trzeba zjeść ok.5 posiłków. Jemy je co 3-4h. Najwazniejsze jest przy jedzieniu, to aby dobrze gryźć pokarm. Nie jedzmy w pośpiechu. Jedzmy spokojnie w dobrym humorze. Urozmaicajmy posiłki. Nie jedzmy słodyczy! Tak naprawdę odstawiając słodycze schudniemy bardzo dużo! Najbardziej treściwym, dla naszego organizmu posiłkiem powinien być obiad. NIe podjadajmy! Jeśli masz ochote na słodkie(najbardziej w pierwszym tygodniu odchudzania, gdy trzeba zrezygnować ze słodyczy) zjedz owoc. Owoc zawsze jest lepszy! Jestem na kierunku źywienia i to są najwazniejsze rzeczy które trzeba przestrzegać ;) Pamiętajcie! W odchudzaniu nie chodzi o to, żeby się głodzić, lecz o to aby jeść regularnie. Pozdrawiam !
Gość 2013.09.17 18:02
jestem na " diecie " tzn. nie jem mięsa smażonego , ziemniaków , makaronu , słodyczy , nie używam masła , Jem tylko pieczywo ciemne owoce warzywa ryż jogurty . Masło zastępuję np. serkiem wiejskim . Jem ser zółty albo topiony . Piosiłki jem co 2 3 godziny bynajmniej się staram . Uważam na to aby nie jeść po godzinie 18 . Ćwicze co dziennie tańczę zumbe i do tego dochodzi w-f . dużo ruchu w szkole i po szkole też . Mam figurę" gruszki " i duże uda . Nie widzę efektów . Co robić
karo2013.06.13 14:28
"Wystarczy się jeść, aby nie przybierać na wadze!" No jak się będziemy jeść, to na pewno nie przybierzemy na wadze!
ann2013.06.05 17:09
ja zaczęłam od regularnych ćwiczeń, a teraz zmieniam swój jadłospis. Znalazłam dużo prostych przepisów( i zdrowych) na forum odchudzanieforum.com/forum.php
kaniia2013.06.04 16:57
sposób sposób :D każdy ma swój :D dla mnie jest to jedzonko na parze, Figura detox i ekstraslim i spanie :D
Milena2013.06.04 13:12
a ja znalazłam inny sposób;) zamawiam przez foodpandę potrawy niskokaloryczne, sama nie muszę męczyć się z zakupami i przygotowaniem, jem dobrze skomponowane posiłki i chudnę ;)
Gość2013.05.28 17:09
pytanie co jesc na diecie zadaje sobie kazda z nas. chyba nic byloby najlepiej :)
Gość2013.04.16 18:28
Chyba najlepiej własnie jest pomyslec o jakiejś odpowiedniej aktywności fizycznej bo dzieki niem moze uda sie nam zrzucic zbędne kilogramy. Moze własnie taniec brzucha ?
Gość2013.02.23 11:05
mnie ciekawi pewna rozbieżność , dlaczego jedni mówią : co 3-4 godziny, a drudzy 2-3 ? Kiedy jadłem ostatni posiłek na 2 - 3 godziny przed snem, potrzebne było coś na ułatwienie trawienia , bo bałem się kłopotów :/
Gość2013.01.29 14:37
nic nowego
Gość2013.01.29 14:37
nic nowego
Gość2013.01.29 14:36
nic nowego
SmakFit2011.10.30 01:07
aby to wszystko zrobić najlepiej mimo wszystko zwrócić się do dietetyka, weźmie pod uwagę jeszcze inne czynniki - zdrowia. Wiem coś o tym, bo widzę to po swoich pacjentach:)
Arina2011.07.20 17:41
Najlepiej skorzystać z pomocy dietetyka, ja wybrałam się do poradni Fresh Line, na zdrowie! dzięki której udało mi się zrzucić nadprogramowe kilogramy :)
anita2011.07.08 15:43
Ja mysle ze wazne zebysmy jakoś podeszły do tego w sposób aktywny czyli np.połaczyły diete z tańcem ?taniec-brzucha.waw.pl
Jukka2011.06.15 11:20
Ważne, ze dodaliście punkt o byciu aktywna, sama dieta nie wystarczy, trzeba się też ruszać. Ja biegam 3 razy w tygodniu, oprócz tego staram się jeść rozsądnie, no i jeszcze piję dwa razy dziennie herbatę zieloną. Może nie tyle żebyś chudnąć, ale dlatego, bo jest zdrowa. Na blogu klubu miłośników dobrej herbaty czytałam, że pomaga usuwać toksyny z organizmu, wspomaga krążenie, pomaga w walce z cellulitem. Polecam;)
greedy lady2011.06.14 15:48
Dieta to właściwie cały sposób (styl) odżywiania. Najczęściej jednak zapominamy, że niektóre produkty są wskazane także wtedy, gdy zakończymy "walkę z kilogramami". Piję perfect slim Irvinga nie po to, aby schudnąć, ale aby utrzymać efekty odchudzania. Proste.
kaj2011.06.09 15:59
czyli jak zwykle najlepszy jest po prostu zdrowy rozsądek. Wszelkie restrykcyjne dirty odpadają:) trzeba zdawać sobie sprawę, że jedzenie to niesamowita przyjemność i naprawdę nie ma sensu jej się pozbawiać. Jak można cieszyć się życiem nieustannie będąc głodnym? Ja sobie tego nie wyobrażam
Zaniepokojony2011.05.11 19:56
Brawo! Temat oczywiście rzeka, zawsze na topie. Gratulacje... Po co się odchudzać? Nie lepiej nie tyć?! Rozumiem uwarunkowania genetyczne, jednak coraz częściej, coraz więcej osób "jedzie" na fast food'ach, więc po co te diety, sposoby? PREWENCJA, PROTEKCJONALNOŚĆ - to sposób.
Raport specjalny
Kalkulator BMI
Waga Wzrost
Oblicz