Dieta odchudzająca na bazie cytrusów

Teraz, gdy nasze rodzime owoce nie są najlepsze, chętniej sięgamy po owoce południa. Tym razem nie traktujmy ich jednak jako deser, ale składnik odchudzającego menu!

cytrusy
fot. Fotolia

Przez pierwsze 5 dni tej diety możesz jeść owoce bez ograniczeń. Na pewno to docenisz, bo pozbywanie się tkanki tłuszczowej na ogół wymaga zmniejszenia porcji i często rezygnacji z tego, co smaczne! Cytrusy (same, bez dodatków) polecane są na śniadanie, drugie śniadanie i podwieczorek. Na obiad i kolację natomiast jedz lekkie, ale odżywcze potrawy z z ich dodatkiem.

Dieta cytrusowa - jak komponować menu?

Przynajmniej jeden z posiłków (najlepiej obiad), powinien zawierać bogate w białko chude mięso, rybę lub jajka. Przykładowe przepisy znajdziesz niżej. Zwróć uwagę, że wszystkie dania przyrządzane są w taki sposób, aby dodatek tłuszczu nie przekroczył jednej łyżeczki. Z tego samego powodu porcja makaronu, ryżu lub kaszy uzupełniającej danie nie może być większa niż dwie łyżki. Tak skomponowany całodzienny jadłospis – zakładając, że na śniadanie, drugie śniadanie i podwieczorek zjesz w sumie nawet 5–6 dużych cytrusów – nie przekroczy 1300 kcal.

Dieta cytrusowa  - co robić, gdy 5 dni minie

Twoja waga wskaże ok. 3 kg mniej. Wprawdzie ubytek tkanki tłuszczowej wyniesie jedynie ok. kilograma, ale utrata 2 kg wody też jest istotna. Zazwyczaj bowiem osoby otyłe mają nadmiar wody w organizmie. Już ta niewielka zmiana masy ciała sprawi, że brzuch stanie się bardziej płaski i znikną obrzęki. Dalsze odchudzanie pójdzie gładko. Od tej chwili cytrusy jedz na drugie śniadanie i podwieczorek, natomiast na śniadanie np. kanapkę z razowca, a na obiad i kolacje przyrządzaj potrawy na wzór tych, które proponujemy niżej. Tak zmodyfikowaną dietę możesz stosować aż
do pozbycia się całej nadwagi.

Dieta cytrusowa - co zawierają owoce?

Nie tylko ułatwiają nam pozbycie się nadwagi. Dostarczają także bardzo ważnych dla zdrowia składników.

Witamina C Nasze dzienne zapotrzebowanie na nią zaspokoi jeden grejpfrut, pomarańcza lub cytryna. Witamina C opóźnia starzenie, pomaga wytwarzać hormony stabilizujące poziom cukru i wraz z witaminą A wspomaga produkcję kolagenu.

Błonnik W jednym dużym cytrusie jest go ok. 5 g. To ok. 1/4 naszego dziennego zapotrzebowania. Składnik ten obniża poziom cholesterolu we krwi, zmniejsza uczucie głodu, usprawnia pracę jelit, pobudza przemianę materii, zmniejsza także przyswajanie tłuszczu i cukrów.

Potas Dziennie potrzebujemy go 3500 mg. W jednym cytrusie znajduje się ok. 300 mg. Pierwiastek ten chroni przed obrzękami, nadciśnieniem, pomaga usuwać toksyny i utrzymać równowagę kwasowo-zasadową.

Nasza rada! Jeśli masz do zrzucenia więcej niż 5 kg i duży apetyt, częściej sięgaj po grejpfruty i cytryny niż po pomarańcze i mandarynki

Na następnej stronie znajdziesz pyszne przepisy na obiady i kolacje! >>>

Dieta cytrusowa - propozycje dań na obiad lub kolację

Gulasz z indyka
Składniki: 15 dag piersi z indyka, pół cebuli, małe jabłko, łyżeczka oleju, łyżka jogurtu, łyżeczka koncentratu pomidorowego, skórka otarta z jednej cytryny, odrobina curry, sól, pieprz
Sposób wykonania: Mięso i cebulę pokrój, usmaż na oleju. Dodaj pokrojone w cząstki jabłko i curry, duś kilka minut. Dodaj koncentrat, jogurt, przyprawy, zagotuj. Zjedz z pieczywem lub łyżką kaszy i surówką z cykorii.

Sałatka ryżowa
Składniki: dwie czubate łyżki ryżu, po łyżce kukurydzy i groszku z puszki, mała gotowana marchewka, dwa plasterki szynki drobiowej, pomarańcza, łyżeczka oleju rzepakowego lub łyżka jogurtu, sól, pieprz
Sposób wykonania: Ryż ugotuj na sypko. Marchewkę pokrój w cienkie słupki, a szynkę i cząstki pomarańczy w kostkę. Wymieszaj wszystkie składniki sałatki z jogurtem lub olejem. Przypraw solą i pieprzem.

Sałata z serem
Składniki: Kilka liści dowolnej odmiany sałaty, dorodna pomarańcza, 1/3 opakowania sera typu camembert, łyżeczka octu balsamicznego, łyżeczka oliwy, łyżka suszonej żurawiny, odrobina miodu, sól
Sposób wykonania: Liście sałaty porwij na drobne kawałki. Ser pokrój w kostkę, pomarańczę podziel na cząstki i obierz z błonek. Z oliwy, octu, miodu i szczypty soli zrób sos. Połącz składniki sałatki, polej sosem. Zostaw w lodówce na godzinę.

Cytrynowy kurczak
Składniki: 10 dag piersi kurczaka, łyżka pokruszonego sera rokpol, żółtko, łyżka jogurtu, pół cytryny, łyżeczka oleju, szczypta rozmarynu, sól, pieprz
Sposób wykonania: Mięso obsmaż na oleju. Zmiksuj ser z jogurtem, żółtkiem, łyżeczką soku z cytryny, rozmarynem, solą i pieprzem. Przełóż sos serowy do naczynia żaroodpornego, połóż na nim mięso, obłóż plastrami cytryny, upiecz. Zjedz z łyżką ryżu i surówką z papryki.

Łosoś pieczony
Składniki: 12–15 dag filetu z łososia, pół cytryny, łyżeczka oleju, zioła prowansalskie, gałązka koperku, sól, pieprz
Sposób wykonania: Filet posól, przypraw pieprzem i ziołami prowansalskimi. Ułóż na posmarowanej olejem folii aluminiowej, obłóż plasterkami cytryny. Upiecz w piekarniku nagrzanym do ok. 160 st. C. Po upieczeniu posyp koperkiem. Zjedz z dwoma ziemniakami w mundurkach i sałatą z cząstkami pomarańczy.

Oceń 5,00 / 3 głosy
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj

Lekka i orzeźwiająca sałatka z cytrusów, mięty i fety - Kasia gotuje z Polki.pl

 

Zobacz także

 
 
Wypowiedz się!
Nick:
Opinia:
Kalkulator BMI
Waga Wzrost
Oblicz