POLECAMY

Zdrowa kolacja - jak powinna wyglądać?

Kolacja jest równie ważnym posiłkiem jak śniadanie, bowiem zabezpiecza nas przez tzw. nocną hipoglikemią (nadmiernym spadkiem stężenia glukozy we krwi) oraz często ułatwia zaśnięcie. Kolacja powinna być więc niezbyt obfita oraz łatwostrawna.

Zdrowa kolacja - jak powinna wyglądać? fot. Fotolia

Zdrowa kolacja, tak jak każdy prawidłowo skomponowany posiłek, powinna składać się pełnowartościowego białka (pochodzenia zwierzęcego) w postaci np. chudego nabiału, wędliny, jaj czy też ryby, pełnoziarnistego produktu zbożowego tj. na przykład pieczywo, makaron czy ryż oraz warzywa i/lub owocu. W kolacji mogą znaleźć się również niewielkie ilości łatwostrawnego tłuszczu tj. masła bądź oleju.

Zobacz także: Produkty pełnoziarniste - dlaczego warto je jeść?

Kolacja - z jakich produktów zrezygnować?

Zdrowa kolacja to jednak nie tylko właściwe zestawienie produktów w jednym posiłku, ale również odpowiedni ich dobór, ilość i sposób przygotowania. Zdrowa kolacja powinna być bowiem lekkostrawna i niezbyt obfita. W praktyce oznacza to rezygnację z produktów wzdymających (kapusta, papryka, nasiona roślin strączkowych), niektórych warzyw i owoców tj. na przykład papryka, ogórek, gruszka oraz ostrych przypraw.

Kolacja na ciepło

Jeśli kolacja jest przygotowywania „na ciepło” warto również, aby nie była to potrawa smażona, duszona z obsmażaniem ani z dodatkiem dużej ilości tłuszczu (wystarczy dodatek 1 łyżeczki oleju).

Zobacz także: Jak łączyć pokarmy?

Kolacja – jaką porcja będzie odpowiednia?

Odnośnie porcji wieczornego posiłku, to wyznacznikiem powinno być uczucie sytości, aczkolwiek z lekkim niedosytem. Niekorzystne jest natomiast spożywanie posiłku aż do uczucia pełności często połączonej z bólami i dyskomfortem nadbrzusza. Są to dobre rady szczególnie dla osób, które mają kłopoty z zaśnięciem, bowiem zjedzenie obfitej ciężkostrawnej kolacji, w szczególności przed samym snem, skutecznie utrudnia wpadnięcie w objęcia Morfeusza.

Poniżej zamieszczam kilka przykładów„wzorowej” kolacji:

Zestaw I

Makaron pełnoziarnisty z serem twarogowym półtłustym i szpinakiem (szpinak gotowany).

Zestaw II

Bułka grahamka z pieczonym kurczakiem w ziołach, sałatą i przecierem pomidorowym.

Zestaw III

Chleb pełnoziarnisty z szynką, roszponką i pomidorem.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (5)
/2 lata temu
Wiele osób myśli, że prawidłowe odżywianie jest trudne, a to wcale nieprawda. Wystarczy, że to będzie lekka kolacja http://adamed.expert/co-mozna-zjesc-na-kolacje-fakty-o-wieczornym-posilku/?utm_source=rekomendacja&utm_medium=cs&utm_campaign=AE_rekomendacja Nie trzeba przesadzać z tymi "trzema godzinami" przed snem.
/2 lata temu
dcedfvefefef
/4 lata temu
odkopię trochę. ciało nie bierze energii z węglowodanów, tylko z glikogenu. Ale to prawda, że na sen najlepiej spożyć małą ilość węglowodanów (jak już to złożonych), trochę tłuszczy i białko (np. twaróg). Zlota1 bez urazy ale nie masz racji. Ziemniaki są świetnym źródłem węglowodanów i mozna je spożywać na noc, ale w odpowiednich ilościach. Wszystko Ci zaszkodzi jeżeli się tym zapchasz na noc. Pieczywo jest umiarkowanym źródłem węgli, marakon lepszy, ale też przetworzony.
POKAŻ KOMENTARZE (2)