Zdrowa dieta od A do Z – poradnik

Zdrowe odżywianie to klucz do zdrowego i pięknego ciała. Wydaje Ci się, że wiesz, jak jeść zdrowo? A może zupełnie nie radzisz sobie z przygotowaniem jadłospisu? Dzięki kilku naszym wskazówkom dowiesz się, jaka dieta jest najzdrowsza, po jakie produkty warto sięgać każdego dnia, a których lepiej unikać.

fot. Nieznane

Podamy Ci kilka wskazówek odnośnie tego, jak się odżywiać, żeby czuć się lekko, a jednocześnie dostarczać organizmowi odpowiednie składniki. Odkryjemy przed Tobą tajniki ekologicznej żywności, zdradzimy Ci, które produkty należące do „zdrowej żywności” są niezdrowe, dlaczego produkty typu „light” tuczą i dzięki jakiej diecie uzyskasz piękną opaleniznę. To tylko kilka ciekawostek, które dla Ciebie przygotowaliśmy.

Podstawowe zasady zdrowej diety

Często sięgamy po żywność, która nam szkodzi i nie zdajemy sobie z tego sprawy. Przyzwyczajamy się do określonego sposobu odżywiania, co powoduje, że po pewnym czasie pojawiają się problemy ze zdrowiem i nadwagą. Poznaj z nami 7 dietetycznych przewodników i 20 rad eksperta, jak unikać wysokotłuszczowego jedzenia. Dowiedz się, czy mrożonki są zdrowe: Mrożonki – jeść czy nie jeść? oraz dlaczego tak ważne jest drugie śniadanie, o którym duża część z nas zapomina: Zwróć uwagę na drugie śniadanie. Poznaj działanie kwasu omega-3: Kwas omega-3 i sprawdź, czy zdrowsze jest masło czy margaryna. Jeśli myślisz nad spotkaniem z dietetykiem, zobacz najpierw, czy jesteś osobą, która naprawdę potrzebuje jego porady: Kto powinien skorzystać z porady dietetyka?

Zdradzimy Ci również, jak działają przeciwutleniacze i jak jeść dla zdrowia? Przygotowaliśmy specjalnie dla Ciebie witaminowy niezbędnik oraz spis składników mineralnych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Naprawdę warto do niego zajrzeć: Składniki mineralne. Zachęcamy do zapoznania się ze sposobem odżywiania osób starszych: Jak powinny się odżywiać osoby starsze? oraz artykułami dotyczącymi niezdrowej żywności: Jaka żywność nam szkodzi?, Jaka jeszcze żywność nam szkodzi? Z nami możesz poznać i zmienić złe nawyki żywieniowe: Jakie są najgorsze nawyki żywieniowe? i oczyścić swój organizm ze szkodliwych substancji: Usuwanie szkodliwych związków z organizmu. Poznaj zasady zdrowej diety i dowiedz się, dlaczego orzechy i białe wino są takie zdrowe: Ciekawostki – zdrowe orzechy i białe wino.

Zdrowa żywność – czy warto po nią sięgać?

Jesz tylko zdrową żywność? Okazuje się, że może być ona niezdrowa i kaloryczna. Przeczytaj o tym w artykule: Zdrowa żywność to nie zawsze zdrowe produkty? Odkrywamy również prawdziwe oblicze żywności ekologicznej (Żywność ekologiczna – czy na pewno zdrowsza?, Żywność ekologiczna czy tylko moda na eko-jedzenie?) oraz żywności typu „light” i bez tłuszczu (Produkty light pod lupą – czy mogą być niezdrowe i tuczące? oraz Żywność „light” – fakty i mity). Słyszałaś o zafałszowanej żywności? Jeśli nie, dowiedz się, co się kryje w produktach, po które sięgasz każdego dnia – przeczytaj artykuł Zafałszowana żywność – czy wiesz, co jesz? Sprawdź również, których E dodatków do żywności unikać, żeby uniknąć chorób układu pokarmowego oraz alergii (E dodatki do żywności – których lepiej unikać?).

Co jeść i w jakich ilościach?

Pamiętaj, że aby zachować szczupłą sylwetkę należy jeść nie tylko zdrowo ale i regularnie. Nie wierzysz, że częste jedzenie powoduje spadek wagi ciała? Przeczytaj artykuły: Jak nieregularne odżywianie wpływa na przemianę materii i zdrowie? oraz Dlaczego trzeba jeść pięć posiłków dziennie? Dowiedz się również, czy zdrowo jest jeść po godzinie 18:00, które przekąski są najzdrowsze oraz ile posiłków powinnaś pożywać: Ilość i jakość spożywanych posiłków.

Jak zaplanować jadłospis i przygotować posiłki?

Ustalenie jadłospisu jest bardzo ważne. Dzięki niemu, możemy każdego dnia przygotowywać inne posiłki i nie musimy się obawiać, że zaskoczy nas wilczy głód i zjemy coś niezdrowego. Zachęcamy do przeczytania artykułów: Jak zaplanować jadłospis?, Jak planować menu? oraz Jadłospis dla studentki z prawidłową masa ciała. Warto również wiedzieć, co jeść, żeby wieczorem nie czuć ssania w żołądku (Jak i co jeść, żeby nie czuć głodu przed snem?) i jak przygotowywać zdrowe posiłki? Jeśli nie lubisz gotować, a chciałabyś jeść zdrowo, możesz skorzystać z cateringu dietetycznego. Jeśli nie wiesz, na czym on polega, zajrzyj do artykułu Na czym polega catering dietetyczny? Możesz również sprawdzić, jak wygląda Twoja dieta.

Jedzenie w proszku, przekąski i słodycze bez tajemnic!

Dobrze jest również wiedzieć, co kryje się w jedzeniu w proszku (Jedzenie w proszku – co jest w środku?) i czy od gotowego jedzenia można przytyć (Gotowe jedzenie tuczy – prawda czy fałsz?), Co jeszcze kryje się za gotową żywnością?, czym jest wygodna żywność oraz czy cena przy kasie jest jedyną, jaką płacimy za wygodną żywność? Warto wiedzieć również, co zawierają fast foody, które coraz częściej zastępują nam zdrowe posiłki. Jeśli lubisz słodycze, z pewnością zainteresuje Cię, czy czekolada rzeczywiście poprawia nasz nastrój?, a słodycze sprawiają, że jesteśmy bardziej agresywni.

Zdrowa dieta na każdą porę roku

Jeśli szukasz wskazówek dotyczących tego, jak się odżywiać latem, proponujemy artykuły: Dieta na lato – jak się odżywiać? oraz Jaka dieta jest najlepsza na upalne dni? Znajdziesz również poradę na temat odżywiania w podróży (Jak się odżywiać w czasie podróży?), tego, co jeść, aby mieć piękną opaleniznę (Dieta na piękną opaleniznę – kilka wskazówek) oraz jak się odżywiać na wakacjach (Wakacyjne żywienie). Warto przeczytać również artykuły: Letnie oczyszczanie i Przygotowanie organizmu do lata. Mamy również kilka artykułów dotyczących odżywiania wiosną oraz jesienią: Wiosenne oczyszczanie, Co jeść podczas wiosennego przesilenia?, Dieta na przesilenie wiosenne, Zdrowe jedzenie na jesienne słoty.

Co pić, a czego nie?

Wiele osób zastanawia się, jakie napoje są najzdrowsze. Odpowiedź, na to pytanie znajdziesz w artykułach: Pić wodę źródlaną czy mineralną?, Napoje gazowane oraz Czy napoje energetyzujące są szkodliwe? Warto również wiedzieć, ile płynów należy spożywać i dlaczego nie każdy powinien pić kawę.

Jedzenie poza domem – podstawowe zasady

Coraz więcej pracujemy, a co się z tym wiąże – coraz mniej czasu spędzamy w domu, dlatego rzadko gotujemy, a częściej jadamy w pracy, w restauracjach i w podróży. Wskazówki dotyczące zdrowego odżywiania poza domem znajdziesz w artykułach: Jak zdrowo jeść w pracy?, Jak się odżywiać w czasie podróży?, Jak się je w wielkim mieście?, Jak zdrowo jeść w restauracjach?, Jaka dieta jest najlepsza dla biznesmena?, Jedzenie poza domem – 7 przykazań i Śniadanie w biurze.

Piramida żywieniowa

Większość z nas wie, jak wygląda prawidłowa piramida żywieniowa i dlaczego tak ważne jest, żeby w naszym codziennym jadłospisie znalazły się różne rodzaje produktów, a mimo to nie przestrzega podstawowych zasad. Przeczytaj, dlaczego warto sięgnąć wiosną po rzeżuchę oraz jak wykorzystać białko z pokarmów roślinnych w kuchni? Dowiedz się, jak wygląda nowa piramida żywienia, jakie pieczywo jeść (Poradnik zakupowy: Wybieramy pieczywo i produkty zbożowe) i jaki nabiał spożywać (Poradnik zakupowy: wybieramy produkty z grupy mlecznych).

Wiele osób stara się zupełnie zrezygnować z tłuszczu, ale okazuje się, że nie jest to zdrowe. Jeśli chcesz wiedzieć, jaka powinna być dzienna dawka tłuszczu, dlaczego warto go jeść w niewielkich ilościach i jakiego tłuszczu unikać, przeczytaj artykuły: Jakie grupy tłuszczów nie zagrażają Twojemu zdrowiu?, Poradnik zakupowy: Wybieramy tłuszcze i słodycze, Ile tłuszczów powinno się znaleźć w Twojej diecie?, Jak dużo tłuszczu powinniśmy jeść na co dzień?, Tłuszcze – jeść czy unikać?.

Odkrywamy przed Tobą również sekrety ryb: Ryby i oleje – eliksir młodości, owoców (Sekrety owoców) oraz najbardziej pożywnych duetów: Które duety są najbardziej pożywne?

Które diety warto zastosować?

Kolorowe magazyny proponują nam dziesiątki, a nawet setki różnych diet, a my czujemy się zagubione i nie wiemy tak naprawdę, na którą z nich się zdecydować. Aby dokładnie poznać działanie poszczególnych diet, przeczytaj artykuły: Dieta oczyszczająca – co to takiego?, Dieta oczyszczająca – na czym polega?, Jakie są zalety naturalnej diety?, Jaka jest tajemnica diety satwicznej? a także Dieta śródziemnomorska.

Dieta a zdrowie

Jeśli w Twoim codziennym jadłospisie brakuje niektórych składników albo produkty, które spożywasz są niezdrowe, prędzej czy później ucierpi na tym Twoje zdrowie. Zobacz, co powinnaś jeść, a co może być szkodliwe. Porady na ten temat znajdziesz w artykułach: Złe odżywianie przyczyną bezsenności – czy to możliwe?, Czy grillowanie potrawy są bezpieczne dla zdrowia?, Jak zdrowo przytyć?, Wszystko, co powinnaś wiedzieć o cholesterolu, Co jeść, by pracować i uczyć się efektywnie?. Każda kobieta, która nie może przybrać na wadze, znajdzie u nas na to prosty sposób Nie mogę przytyć - co zrobić? Przeczytasz u nas również o tym, jakie są negatywne skutki stosowania diet (Minusy diet).

Czym jest gęstość odżywcza?
SKOMENTUJ (3)
KOMENTARZE (3)
~40+/3 lata temu
Najlepiej jeść zdrowo i lekko np. pierś z kurczaka lub indyka smażona na patelni grillowej (ja mam taką http://patelnie.org/berghoff-patelnia-grilowa-virgo-24-cm-3l-p-69.html ) wraz z warzywami, oczywiście bez tłuszczu, zioła i przyprawy dowolne:) ja to uwielbiam i często zajadam, szybko się robi, co najważniejsze ma baaardzo mało kalorii, nie wzdyma i patelnia grillowa w tym przypadku sprawdza się rewelacyjnie:)
~wariatka taka/4 lata temu
Ja tam już dawno porzuciłam słodycze, zastępując je takimi rzeczami http://panorzeszek.pl/produkt/suszone-owoce/figi-suszone. Poza tym najzdrowsza dieta, to po prostu mniej jeść.
ciocia-klocia/5 lat temu
Każdy pisze o tym samym tylko inaczej wszystko ujmuje. Trzeba jeść mniej słodyczy, pieczywa i makaronu.