POLECAMY

Uwaga! Te osoby są bardziej narażone na niedobór witaminy D.

Zobacz, które grupy osób są znacznie bardziej narażone na niedobór witaminy D. Sprawdź, czy nie jesteś w jednej z nich.

Barbara Dąbrowska / 2 miesiące temu
Uwaga! Te osoby są bardziej narażone na niedobór witaminy D. fot. Fotolia

Rozpoczął się wrzesień. To czas, kiedy większość Polaków powinna rozpocząć suplementację witaminą D.

Witamina D jest wyjątkiem, nasze ciała, pod wpływem promieni słonecznych potrafią ją syntetyzować. Niestety żyjemy w Polsce, gdzie w okresie wrzesień-kwiecień, nasłonecznienie jest niewystarczające do skórnej syntezy witaminy D.

Z tego powodu dorosłym osobom zaleca się suplementację w dawce 800-2000 jednostek na dobę. Są jednak grupy osób, które ze względu na styl życia, czy stan zdrowia są bardziej narażone na niedobór witaminy D i wymagają indywidualnego doboru dawki na podstawie oznaczenia stężenia w surowicy krwi.

Witamina D – kiedy i jak ją suplementować?

Pracownicy nocnej zmiany i pracownicy biurowi

Obie te grupy łączy jedno – ograniczona do minimum ekspozycja na słońce. Współczesne biura to często pomieszczenia bez okien, lub z małymi oknami. Z tego powodu pracownicy biurowi syntetyzują mniej witaminy D. Pracownicy nocnych zmian śpią w ciągu dnia, pracując w nocy, co ogranicza ich aktywność dzienną i dostęp do promieni słonecznych.

Weganie

Niewiele jest źródeł pokarmowych witaminy D, a te wartościowe są pochodzenia zwierzęcego. Należą do nich tran, ryby i jaja. Weganie, poza produktami spożywczymi wzbogaconymi, spożywają zatem mniej witaminy D i przez to są bardziej narażeni na niedobór.

Kobiety dbające o skórę

Obowiązkowym elementem dbania o skórę służącym zachowaniu jej młodego wyglądu, jest regularne stosowanie filtrów przeciwsłonecznych UVA/UVB. Filtry UVB mają też inne działanie, blokują lub mocno ograniczają syntezę witaminy D.

Osoby otyłe

Osoby otyłe mają więcej komórek, a każda komórka ciała potrzebuje witaminy D, podobnie jak innych składników odżywczych. Z tego powodu osoby z nadmierną masą ciała mają większe zapotrzebowanie na witaminę D i potrzebują większych dawek suplementacji.

Power dieta na jesień – sprawdzone sposoby na wzmocnienie organizmu

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
/miesiąc temu
Ja biorę wit. D ponieważ wpływa na odporność. Staram się brać regularnie ale systematyczność to nie jest moja mocna strona. Biorę D-Vitum Forte z olejem lnianym 2000.
/miesiąc temu
Ja biorę D-Vitum, ale z witaminą K2 - lekarz mi powiedział mi, że powinnam te dwie witaminy brać razem ze względu na układ krwionośny i otyłość.
/miesiąc temu
mój syn bierze witaminę D w aerozolu (d-vitum) ma 3 lata, to najwygodniejsza forma podania tak małemu dziecku, swoją droga sama korzystam z niej dla siebie tylko zwiększam dawkę bo nie lubię łykać tabletek.
POKAŻ KOMENTARZE (1)