Uchyłkowatość jelita grubego – jak sobie z nią poradzić za pomocą diety?

Nieleczona uchyłkowatość jelita grubego może doprowadzić do poważnych powikłań, takich jak zapalenie uchyłków, niedrożność jelit lub przetok. Czy ta choroba dotyczy również Ciebie? Na czym polega uchyłkowatość jelita grubego i czy dieta w tym schorzeniu może być pomocna.

Czym jest uchyłkowatość jelita grubego?

Na uchyłkowatość  jelita grubego cierpią głównie osoby w wieku podeszłym. Uchyłki jelita tworzą się wówczas, gdy osłabione mięśnie jelita grubego uwypuklają się w stronę jamy brzusznej, tworząc swoiste „kieszonki”, w których zatrzymują się resztki pokarmowe. Treść jelita nie może być efektywnie usuwana, co prowadzić może do stanów zapalnych uchyłków, niedrożności jelit i przetok.

Do uchyłków mogą również prowadzić przewlekłe zaparcia.

Dlaczego fast foody są niezdrowe?

Przeczytaj: Dlaczego warto jeść błonnik?

Odpowiednia dieta

Aby zapobiec powikłaniom uchyłkowatości jelita grubego i wspomóc nasz organizm w usuwaniu niestrawionych resztek pokarmu, należy zwiększyć udział błonnika w diecie. Włókno pokarmowe sprawia, że masy kałowe ulegają rozluźnieniu i z łatwością mogą być wydalone. Jego ilość powinna być zwiększana stopniowo, aby nie doprowadzić do niepożądanych reakcji ze strony układu pokarmowego, takich jak: bóle brzucha, wzdęcia i biegunka.

Należy także pamiętać o tym, że wraz z wprowadzaniem diety powinniśmy zwiększać spożycie płynów do co najmniej 6-8 szklanek dziennie.

Jak zwiększyć spożycie błonnika?

Najlepiej rozpocząć od zamiany produktów o niskiej zawartości błonnika na ich wysokobłonnikowe odpowiedniki. Zamiast jasnego pieczywa i jasnych bułek wybierzmy na przykład chleb słonecznikowy albo bułki grahamki. Warto zamienić także ryż biały na ryż brązowy, a makaron jasny na razowy. Kaszę perłową i kus-kus można zastąpić kaszami gruboziarnistymi: pęczakiem lub gryczaną.

Źródłem błonnika są  również warzywa i owoce – w naszej codziennej diecie powinny znaleźć się w każdym posiłku. Ponadto, do jadłospisu warto wprowadzić bogate w błonnik nasiona roślin strączkowych.

Dobrym rozwiązaniem jest także dodawanie do posiłków otrąb. Do diety należy wprowadzać je stopniowo, rozpoczynając od niewielkich ilości. Otręby dodawać można do zup mlecznych, jogurtów, kefirów i koktajli owocowych na bazie mleka. Mogą również stać się dodatkowym składnikiem musli. Warto też posypać nimi sałatkę lub surówkę albo dodać do pasty kanapkowej.

Przeczytaj: Zaparcie u dorosłych - kiedy należy się niepokoić?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)