POLECAMY

Zabójcze tłuszcze trans – fakty, które musisz znać!

Tłuszcze trans powstają w procesie przetwarzania żywności i są wręcz zabójczo szkodliwe. Co powinnaś o nich wiedzieć?

Zabójcze tłuszcze trans – fakty, które musisz znać! fot. Fotolia

Tłuszcze trans – co to jest? Jak powstają tłuszcze trans?

Tłuszcze trans, z chemicznego punktu widzenia, to nienasycone kwasy tłuszczowe o specyficznej konfiguracji przestrzennej (przy podwójnym wiązaniu między węglami) nazywanej „konfiguracją trans”. Większość występujących w naturze kwasów tłuszczowych nienasyconych ma odmienną konfigurację „cis”.

Tłuszcze trans powstają w procesie utwardzania, zwanego też uwodornieniem. Celem utwardzania jest zmiana konsystencji tłuszczu roślinnego z płynnej w stałą lub pół-stałą. Uzyskuje się to wysycając część nienasyconych wiązań podwójnych, co powoduje ich przejście w wiązania pojedyncze. W procesie uwodornienia tylko niektóre wiązania przechodzą w pojedyncze, część wiązań wciąż pozostaje wiązaniami podwójnymi. Niektóre podwójne wiązania zmieniają jednak konfigurację z cis na trans. Takie działanie nazywamy częściowym uwodornieniem/utwardzaniem.

Groźne tłuszcze trans – czy wiesz, gdzie się ukrywają?

Częściowo utwardzane tłuszcze trans oznaczane są skrótem TFA, od angielskich słów „trans fatty acid”.

Uf najtrudniejsze mamy za sobą, dalej będzie już tylko łatwiej obiecuję!

Dlaczego w ogóle piszemy o tłuszczach trans? To najgroźniejszy dla zdrowia rodzaj kwasów tłuszczowych.  Nawet niewielkie spożycie TFA wiążę się z pogorszeniem zdrowia. Niestety w wielu produktach przetworzonych tłuszcze trans, mimo rosnącej świadomości konsumentów i producentów, wciąż występują w dużej ilości.

Zobacz, co powinnaś wiedzieć o tłuszczach trans!

1. Stosowanie tłuszczy trans jest opłacalne.

Proces utwardzania powoduje nie tylko zmianę konsystencji, ale także zwiększa trwałość tłuszczu. To z punktu widzenia producenta jest najważniejsze. Produkt z tłuszczami trans ma dłuższy okres przydatności do spożycia.

2. Tłuszcze trans występują również naturalnie.

Tłuszcze trans, w niewielkiej ilości, występują w produktach naturalnych. Ich źródłem jest mleko, produkty mleczne i mięso przeżuwaczy. Dbając o zdrową dietę, spożywając wyłącznie produkty będące naturalnym źródłem tłuszczy trans jest praktycznie niemożliwe, by zjeść dużą ilość TFA. Przyjmuje się, że im mniej tłuszczy trans tym lepiej, a ich spożycie nie powinno przekraczać 1% spożywanej w ciągu dnia energii (kcal).

Tłuszcze trans - gdzie się znajdują?

3. Częściowo utwardzony tłuszcz roślinny to nie to samo, co utwardzony tłuszcz roślinny.

Całkowite uwodornienie/utwardzenie powoduje przejście wszystkich wiązań nienasyconych w nasycone. Ten proces technologiczny nie powoduje powstawania tłuszczy trans, ale zwiększa znacząco ilość kwasów tłuszczowych nasyconych.

4. Nie ma obowiązku umieszczania informacji o tłuszczach trans w tabeli wartości odżywczej!

Niestety polskie prawo nie nakłada na producentów obowiązku znakowania produktów zawartością kwasów tłuszczowych trans. Można jednak przyjąć, że jeśli informacja ta pojawia się w tabeli z wartością odżywczą to produkt zawiera niewiele TFA. Producenci piszą o zawartości tłuszczy trans tylko wtedy, gdy mają się czym pochwalić.

Historia Danii i Holandii, gdzie zawartość tłuszczy trans w produktach jest niewielka wskazuje, że dobrze sprawdzają się odgórne regulacje prawne nałożone na producentów.

Unikaj kwasów trans, będziesz mieć lepszą pamięć!

5. W których produktach są tłuszcze trans?

Na rynku wciąż jest wiele produktów, które zawierają tłuszcze trans. Niektóre z nich są zaskakujące. W wysokiej zawartości TFA przoduje żywność wysoko-przetworzona. Tłuszcze trans znajdziesz między innymi w ciastkach, herbatnikach, krakersach, czekoladzie mlecznej i cukierkach czekoladowych, orzeszkach w panierce, serach topionych i kanapkowych, zupkach błyskawicznych. Jeśli chcesz sprawdzić, czy w produkcie występują tłuszcze trans szukaj na opakowaniu określeń: częściowo utwardzony tłuszcz roślinny (np. palmowy, rzepakowy) lub częściowo uwodorniony tłuszcz roślinny.

6. Tłuszcze trans sprzyjają niedokrwiennej chorobie serca i insulinooporności.

Wysokie spożycie tłuszczy trans skraca życie! Ten rodzaj kwasów tłuszczowych bardzo silnie powiązany jest ze zwiększonym ryzykiem niedokrwiennej choroby serca i nagłego zgonu. TFA zmniejszają także wrażliwość tkanek na insulinę i przyczyniają się wczesnego wystąpienia cukrzycy typu II.

Chcesz wiedzieć więcej o składnikach żywności. Zajrzyj do działu Zdrowe odżywianie.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (8)
/13 godzin temu
DOBRY TRENER TO PODSTAWA : ) ZAPRASZAM SERDECZNIE NA STRONĘ NAJLEPSZEGO TRENERA W POLSCE: wwwigortreneronlinepl
/wczoraj
DOBRY TRENER TO PODSTAWA :) polecam zerknąć na stronę : igortreneronlinepl
/3 dni temu
DOBRY TRENER TO PODSTAWA : ) ZAPRASZAM SERDECZNIE NA STRONĘ NAJLEPSZEGO TRENERA W POLSCE: wwwigortreneronlinepl
POKAŻ KOMENTARZE (5)