POLECAMY

Groźne tłuszcze trans – czy wiesz, gdzie się ukrywają?

Badania naukowe wykazują, że izomery kwasów tłuszczowych typu trans są bardzo niebezpieczne dla człowieka. Eksperci podkreślą, że mają one wyłącznie negatywny wpływ na zdrowie. Czy wiesz czym są tłuszcze trans i jak rozpoznać ich obecność w produkcie?

Barbara Dąbrowska / 4 miesiące temu
Groźne tłuszcze trans – czy wiesz, gdzie się ukrywają? fot. Fotolia

Czym są izomery trans?

Izomery trans to kwasy tłuszczowe nienasycone, w których podwójne wiązania między atomami węgla występują w specyficznej konfiguracji przestrzennej nazywanej „trans”. Określa się je skrótem TFA. Naturalnie tłuszcze trans występują w:

  • mleku i przetworach mlecznych,
  • mięsie zwierząt przeżuwaczy.

W tych produktach tłuszcze trans powstają w wyniku działania specyficznej mikroflory.

Znacznie większym problemem się izomery trans przemysłowe. Badania zawartości kwasów tłuszczowych trans w produktach spożywczych wykazują bardzo duże zróżnicowanie ich zawartości w 100 g produktu. Duże ich ilości wynikają najczęściej z zastosowania w składzie tłuszczu roślinnego częściowo utwardzanego.

Niestety w Polsce nie ma regulacji prawnych dotyczących ograniczenia używania tłuszczy trans. Producent nie ma także obowiązku znakowania ich zawartością w tabeli wartości odżywczej na opakowaniu. Z tego powodu jedyną linią obrony przez izomerami trans jest umiejętność właściwego czytania składu.

Olej kokosowy jak smalec? Eksperci ostrzegają przed jego negatywnym działaniem

Prof. dr hab. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia na konferencji zorganizowanej w siedzibie IŻŻ 11 lipca 2017 r w ramach kampanii „Poznaj się na tłuszczach” podkreślał:

„Chcemy uwrażliwić konsumentów, jak i producentów żywności, z jednej strony na konsekwencje zdrowotne obecności tłuszczów trans w diecie Polaków, z drugiej zaś na konieczność zwracania uwagi na zawartość tych tłuszczów w kupowanych produktach.”

Izomery trans: wpływ na zdrowie człowieka

Każdego roku ukazują się nowe badania wskazujące na negatywne oddziaływanie izomerów trans na różne obszary zdrowia człowieka. Eksperci podkreślają przy tym, że tłuszcze te nie mają żadnego pozytywnego wpływu na zdrowie.

Izomery trans:

  • zwiększają ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia i cukrzycę typu II,
  • przyczyniają się do rozwoju insulinooporności (zwiększonej oporności tkanek na insulinę),
  • wywołują przewlekły stan zapalny w organizmie,
  • pogłębiają zaburzenia płodności,
  • mogą zwiększać ryzyko zachorowania na nowotwór prostaty i depresję.

Bądź pewna, że kupujesz żywność eko! Zapamiętaj tylko DWA wyróżniki.

Wszystkie uznane, światowe organizacje zdrowotne, w tym WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) i EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), zalecają, by spożycie tłuszczów trans było tak niskie, jak to jest możliwe. Nie różnicuje się przy tym, czy izomery trans są pochodzenia naturalnego, czy przemysłowego. Ograniczeniu podlegają oba źródła.

Gdzie występują izomery trans?

W produktach przetworzonych izomery trans znajdują się w:

  • w ciastkach, frytkach, margarynach, słodyczach, wyrobach bezglutenowych, ciastach gotowych do spożycia, tłuszczach do smażenia.

Długotrwałe, wielokrotne smażenia na tym samym oleju również znacząco zwiększa ilość tłuszczów trans. Z tego powodu przy każdym smażeniu używaj świeżego oleju.

Nie można jednak założyć wprost, że wszystkie gotowe ciasta, czy frytki zawierają izomery trans. Jeśli chcesz świadomie kupować żywność czytaj skład.

Jak czytać etykiety produktów spożywczych, by unikać izomerów trans?

Jeśli chcesz mieć pewność, że kupujesz żywność bez kwasów tłuszczowych „trans” odłóż na półkę wszystkie produkty, które mają w składzie jedno z dwóch określeń:

  • oleje roślinne/tłuszcze roślinne częściowo utwardzane

lub

  • oleje roślinne/tłuszcze roślinne częściowo uwodornione.

O niskiej lub zerowej zawartości izomerów trans świadczą te dwa sformułowania:

  1. Niska zawartość tłuszczów nasyconych.
  2. Nie zawiera tłuszczów nasyconych.

Oba te stwierdzenia odnoszą się bowiem do łącznej zawartości tłuszczów nasyconych i trans.

10 zaskakująco prostych trików na urozmaicenie diety

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)