POLECAMY

Sól himalajska – cenne źródło minerałów, czy wielka ściema?

Sól himalajska zasłynęła jako sól zawierająca w składzie 84 różne minerały o korzystnym wpływie na zdrowie człowieka. Niestety nie ma danych naukowych, które wskazują na jej właściwości zdrowotne. Przeczytaj dlaczego nie warto wydawać pieniędzy na sól himalajską?

Barbara Dąbrowska / 5 miesięcy temu
Sól himalajska – cenne źródło minerałów, czy wielka ściema? fot. Fotolia

Sól himalajska jest odmianą soli kamiennej. Wydobywa się ją w Pakistanie w tradycyjny sposób, jest to produkt nieprzetworzony, nieoczyszczony, który swój różowy, charakterystyczny kolor zawdzięcza zawartości żelaza i innych minerałów.

Sól himalajska skład

Choć „otchłań” Internetu powtarza i kopiuje informację o niesamowitym składzie mineralnym soli himalajskiej (84 różne minerały), to jednak żadna oficjalna organizacja związana z żywieniem nie potwierdziła tego składu (np. polski IŻŻ, amerykańskie bazy USDA). Wyszukiwarki artykułów naukowych (np. Pubmed) również nie potwierdzają tej rewelacji.

5 rad jak ograniczyć spożycie soli w diecie

Nie ma jednak wątpliwości, że sól himalajska, jak każda sól, składa się w około 95-98% z chlorku sodu. Pozostały, nikły procent to wspomniane składniki mineralne. Wśród minerałów są między innymi jod, wapń, miedź, magnez, żelazo, selen, cynk, jednak ich ilości są na tyle znikome, że pozostają bez wpływu na ludzki organizm. Jest wielce prawdopodobne, że sól himalajska dostarcza także niewielkich ilości składników trujących (np. polon, rad, uran), jednak podobnie jak w przypadku składników mineralnych mikro zawartość nie może zaszkodzić zdrowiu.

Sól himalajska właściwości

Sól himalajska jest zatem przede wszystkim źródłem sodu, pierwiastka, którego nadmierne spożycie przyczynia się do rozwoju nadciśnienia i zatrzymywania wody w organizmie. Himalajska sól różowa nie jest dobrą alternatywą dla zwykłej soli jodowanej, bo sól w ogóle należy ograniczać. Polski Insytut Żywności i Żywienia regularnie alarmuje, że Polacy spożywają za dużo soli (nawet 3-4 krotnie). Dziennie powinno się spożywać nie więcej niż 5 g soli (1 płaska łyżeczka), ale ilość ta uwzględnia zarówno sól dodaną (z solniczki, do dań, na kanapki), jak i sól będącą częścią składu produktów przetworzonych.

Co zatrzymuje wodę w organizmie?

Niestety górny limit spożycia soli zostaje często przekroczony tylko z żywności przetworzonej, bez dosalania w domu. Większość (ok. 75%) spożywanej przez Polaków soli pochodzi właśnie z gotowych produktów spożywczych. Sól himalajska nie ma żadnych potwierdzonych naukowo (zgodnie z zasadami evidence-based medicine tzw. medycyny opartej o dowody) właściwości zdrowotnych!

Sól himalajska zastosowanie

Sól himalajską można kupić już w większości dużych supermarketów, jednak cena jest wysoka (ceny za kilogram soli himalajskiej zaczynają się od około 10 zł/kg, ale te w młynku mogą nawet osiągać zawrotne ceny 120 zł za 1 kg), a korzyści z jej stosowania znikome. Sól różowa ma dokładnie takie samo zastosowanie jak tradycyjna sól kuchenna.  Radzimy jednak skupić się na sposobach wzmocnienia smaku dania bez dodatku jakiejkolwiek soli.

Jak stosować zioła w kuchni?

Jak wzmocnić smak potraw bez dodatku soli?

Do dań dodaj:

  • świeże zioła: bazylia, rozmaryn, oregano itd.
  • zioła suszone i tradycyjne mieszanki przypraw (np.  curry)
  • posiekany czosnek i cebulę
  • sok z cytryny lub limonki
  • gomasio, przyprawę na bazie sezamu z niewielkim dodatkiem soli.
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/5 miesięcy temu
tak czułam, że to mopda, marketing!!