Dlaczego warto pić sok z buraka?

Sok z buraków zawiera kwas foliowy, błonnik oraz szereg witamin. Picie soku z czerwonych buraków pomaga w leczeniu nadciśnienia i chorób układu pokarmowego.

/ 2 miesiące temu
Dlaczego warto pić sok z buraka? fot. Fotolia.pl

Sok z buraka pomaga w leczeniu wielu schorzeń, m.in. nadciśnienia, chorób układu pokarmowego. A do tego poprawia samopoczucie. Burak czerwony jest warzywem cenionym ze względu na wartość odżywczą. Ma bardzo dużo kwasu foliowego (200 g buraka pokrywa połowę dziennego zapotrzebowania), zawiera potas, żelazo, mangan, kobalt, witaminy A, C i z grupy B.

Jakie węglowodany jeść, by nie tyć?

Jednym z najważniejszych związków występujących w soku z buraka jest kwas foliowy, który reguluje rozwój i funkcjonowanie komórek. Razem z witaminą B12 współuczestniczy w powstawaniu czerwonych krwinek. Pobudza procesy krwiotwórcze hamując tym samym powstawanie anemii.

Nieoceniony jest wpływ kwasu foliowego na powstawanie tzw. neurostymulatorów (np. serotoniny). W znacznym stopniu odpowiada ona za nastrój – dlatego nazywana jest hormonem szczęścia. Serotonina odpowiada za prawidłowy sen i apetyt.

Kwas foliowy wpływa również na zwiększenie odporności. Uczestniczy w powstawaniu i funkcjonowaniu białych krwinek. Zapobiega rozwinięciu się nowotworów, obniża ryzyko występowania raka szyjki macicy u kobiet.

W soku z buraka znajdziemy też zestaw witamin z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6), który pomaga w nerwicach, przeciwdziała stresowi, depresji, zmniejsza napięcie nerwowe. Witaminy wzmacniają koncentrację, czujność, refleks, pamięć, pomagają w przypadku zaburzeń snu, regulują nadciśnienie i niedociśnienie oraz poziom cholesterolu.

Jak zrobić sok z buraków?

Kto w szczególności powinien pić sok z buraka?

Sok z buraka jest niezbędny dla kobiet w ciąży, ponieważ dzięki jego spożywaniu mogą w naturalny sposób dostarczać organizmowi kwas foliowy. Jest on bardzo ważne, bo dzięki temu eliminowanie są wady cewy nerwowej u płodu. Kwas foliowy przyczynia się również do wykształcenia się kory mózgowej. Pozytywnie wpływa również na wagę i rozwój noworodków i reguluje przekazywanie i podział cech dziedzicznych komórek, czyli bierze udział w zachowaniu kodu genetycznego. Wpływa dodatnio na funkcjonowanie układu nerwowego.

Najnowsze badania wskazują na korzystny wpływ spożywania soku z buraków ćwikłowych u mających nadciśnienie. Picie soku z buraków ułatwia przepływ krwi, uzupełnia niedobór tlenu w komórkach i obniża ciśnienie. Jest to istotne, dlatego że dzięki zastosowaniu soku z buraków w naturalny sposób można zmniejszyć rozwój niewydolności serca, ryzyko zawału czy udaru mózgu.

Sok z buraków może być stosowany jako napój „energetyzujący”, na co wskazują przeprowadzone doświadczenia. Z badań wynika, że sok z buraków zwiększa wytrzymałość człowieka, spowalnia procesy utleniające w organizmie, a tym samym zwiększa zdolność oszczędnego wydatkowania energii. Właściwości te mogą być istotne zarówno dla sportowców, jak i ludzi mniej aktywnych fizycznie.

Przepis na carpaccio z buraków

Jaki sok z buraków wybrać?

Ekologiczny sok z buraków jest produktem bardziej wartościowym i mogącym lepiej wpływać na zdrowie człowieka niż sok konwencjonalny.

W przetwórstwie ekologicznym, żeby uzyskać sok z czerwonych buraków, stosuje się przede wszystkim metody fizyczne i biologiczne. Przy ekologicznej produkcji soku nie dopuszcza się procesów zachodzących w wysokich temperaturach, np. sterylizacji oraz dodawania środków barwiących, zagęszczających czy konserwantów. To jest praktykowane w przetwórstwie konwencjonalnym.

Produkcja ekologiczna podlega monitorowaniu od momentu uprawy surowca do wytworzenia produktu finalnego. Taki sok musi być odpowiednio oznakowany, dzięki czemu konsument ma zagwarantowaną wysoką jakość produktu.

Przepis Beaty Pawlikowskiej: sok owocowy z burakiem

Jak zrobić sok z czerwonych buraków?

Sok z buraków ćwikłowych można wytwarzać także w sposób tradycyjny. Wystarczy umyć, obrać, pokroić buraki na mniejsze kawałki i wrzucić je do sokowirówki. Tak sporządzony sok można pić od razu, dodając przyprawy (sól i pieprz), sok z cytryny, pietruszkę lub koperek.

Samodzielnie wytworzonego soku nie powinno się przechowywać w lodówce dłużej niż 2 dni.

Inne sposoby przyrządzenia soku z buraków:

  • Sok z pieczonych buraków- zaczynamy od wyszorowania buraków, następnie ścinamy lekko spód i wydrążamy środek. Wsypujemy do nich 2-3 łyżki cukru i pieczemy w piekarniku przez około 20 minut. Zostawiamy je do przestudzenia i nagromadzenia się w nich soku na 3-4 godziny. Po tym czasie możemy popijać sok łyżką.
  • Koktajl maślanowo-buraczany - maślankę należy zmiksować z solą, pieprzem oraz cukrem. Następnie stopniowo dolewamy sok z buraka i sok z cytryny. Wszystkie składniki mieszamy. Podajemy zaraz po przygotowaniu.
  • Sok zaprawiany śmietaną - sok z buraków łączymy z ulubionymi przyprawami, np. pietruszką, następnie dolewamy śmietanę. Możemy dodać kilka kostek lodu.

15 pomysłów na dania z buraków

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (40)
/2 miesiące temu
Dawno temu czytałam doświadczenie, w którym udowodniono, że osoby, które piły szklankę soku z buraka dziennie przez dwa miesiące schudły, mimo że nie stosowały żadnej diety. Rzadziej też chorowały. Przyznaję, że dla mnie smak soku z buraka jest obrzydliwy, ale mam patent taki, że wyciskam go zwyczajnie w Ronic-u i dodaję zawsze jabłko albo pietruszkę, w zależności od nastroju (z pietruszką wychodzi typowo warzywny sok, z jabłkiem - słodki i lekki). Nie piję szklanki dziennie, ale mniej więcej szklankę na dwa dni.
/2 miesiące temu
Siła buraków tkwi w azotanach, które wytwarzają tlenek azotu działając rozkurczowo na mięśnie gładkie a co za tym idzie także na poziom ciśnienia,
/rok temu
Tu jest więcej prawdy o cudownych właściwościach buraka http://goo.gl/y48ZVM
POKAŻ KOMENTARZE (37)