POLECAMY

Skrobia kukurydziana – co powinnaś o niej wiedzieć? Wartościowa, czy niepotrzebna?

Skrobia kukurydziana jest powszechnie stosowanym dodatkiem do żywności. Składnik ten znajduje zastosowanie także w kuchni. Jakie są różnice między skrobią kukurydzianą a mąką kukurydzianą?

Barbara Dąbrowska / miesiąc temu
Skrobia kukurydziana – co powinnaś o niej wiedzieć? Wartościowa, czy niepotrzebna? fot. Fotolia

Co to jest skrobia?

Skrobia to związek z grupy węglowodanów złożonych, który jest materiałem zapasowym roślinnym. Skrobia zbudowana jest z wielu cząsteczek glukozy połączonych w jeden, długi łańcuch.

Skrobi kukurydziana – pozyskiwanie

Skrobia kukurydziana nazywana jest inaczej maizeną. Zawiązek ten pozyskiwany jest z białych pręcików kukurydzy, podczas gdy mąka kukurydziana z ziarna kukurydzy, od którego oddzielony został zarodek ziarna.

Skrobia kukurydziana właściwości

Skrobia kukurydziana wykorzystywana jest zarówno w domowej kuchni, jak i w przemyśle spożywczym przede wszystkim jako substancja zagęszczająca. Maizena jest bezzapachowa i bezsmakowa, dlatego to uniwersalny składnik dań. Zarówno skrobia kukurydziana jak i mąka kukurydziana to produkty bezglutenowe, istotne dla osób z celiakią i innymi rodzajami nietolerancji glutenu.

Dieta bezglutenowa wcale nie taka zdrowa! Poznaj najważniejsze zboża dla bezglutenowców.

Skrobia kukurydziana używana w przemyśle spożywczym należy do grupy substancji oznaczonych numerami od E1420 do E 1450 opisanych, jako skrobie modyfikowane. Podczas różnych rodzajów skrobi (ziemniaczana, pszenna itd.) najpopularniejsza jest skrobia kukurydziana. Kukurydza pokrywa 90% zapotrzebowania na skrobię w Stanach Zjednoczonych i jest wykorzystywana między innymi w produkcji piwa, słodyczy, wędlin, zup, sosów i innych dań gotowych.

Skrobia kukurydziana modyfikowana

Skrobia kukurydziana modyfikowana, mimo silnego skojarzenia, nie ma nic wspólnego z modyfikacjami genetycznymi. Modyfikowanie skrobi za pomocą np. czynników chemicznych, enzymatycznych poprawa jej właściwości i zwiększa przydatność.

Głównym zarzutem stawianym skrobi kukurydzianej modyfikowanej, stosowanej w żywności przetworzonej, jest stwierdzenie, że bywa nadużywana jako wypełniacz (żeby zwiększyć masę produktu), w żywności o niskiej jakości.

Skrobia kukurydziana jest powszechnie stosowanym dodatkiem, dlatego szczególnie ostrożne powinny być osoby z alergią pokarmową na kukurydzę. Pod określeniem „skrobia modyfikowana” bardzo często ukrywa się bowiem właśnie skrobia kukurydziana.

Skrobia modyfikowana w kuchni, skrobia modyfikowana zastosowanie

Skrobia kukurydziana zyskała popularność, jako element znanej, ale rygorystycznej diety Dukana. Poza węglowodanami związek ten nie dostarcza w zasadzie żadnych innych składników odżywczych. Sprawdza się jako substancja zagęszczająca np. zupy, czy sosy. Używając skrobi kukurydzianej trzeba pamiętać, że należy najpierw dodać ją do zimnej wody i wymieszać, a dopiero potem przelać do właściwego dania.

Sałatka z kuskusem, kukurydzą i warzywami - Kasia gotuje z Polki.pl

Czy warto używać skrobi kukurydzianej zamiast mąki kukurydzianej?

Skrobia kukurydziana a mąka kukurydziana

Zobaczcie jak wygląda zestawienie wartości odżywczej skrobi kukurydzianej i mąki kukurydzianej.

Kalorie i wartość odżywcza mąki kukurydzianej

Mąka kukurydziana w 100 g:

  • Wartość energetyczna: 350 kcal
  • Białko: 6,4 g
  • Tłuszcz: 3,0 g
  • w tym kwasy tłuszczowe nasycone: 0,38 g
  • Węglowodany: 70,5 g
  • Błonnik pokarmowy: 7,5 g

Kalorie i wartość odżywcza skrobi kukurydzianej

Skrobia kukurydziana w 100 g:

  • Wartość energetyczna: 351 kcal
  • Białko: 0,2 g
  • Tłuszcz: 0 g
  • w tym kwasy tłuszczowe nasycone: 0 g
  • Węglowodany: 88,5 g
  • Błonnik pokarmowy: 1,7 g

Mąka kukurydziana jest żółta, używa się jej między innymi do wypieku chleba, wafli, herbatników. Mąka jest produktem znacznie mniej oczyszczonym. Poza węglowodanami złożonymi dostarcza także między innymi białka i błonnika pokarmowego. Mąka kukurydziana wykazuje równie dobre właściwości zagęszczające, dlatego nie warto stosować skrobi kukurydzianej zamiast mąki kukurydzianej.

Najwięcej wartości odżywczych mają ziarna kukurydzy, które są źródłem witamin B1, B2, E, PP, a także przeciwutleniaczy: selenu i witaminy E. Nie zapominajcie o kukurydzy w całości!

Sprawdzamy najnowsze trendy związane ze zdrowym odżywianiem.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)