POLECAMY

Olej palmowy – czy rzeczywiście jest aż tak szkodliwy? Tylko fakty!

Jeśli czytasz opakowania żywności z pewnością zauważyłaś, że olej palmowy pojawia się w składzie wielu produktów. Znajdziesz go przede wszystkim w daniach gotowych, przekąskach, chipsach, słodyczach. Czemu producenci tak chętnie go dodają i jaki ma wpływ na zdrowie?

Barbara Dąbrowska / 3 tygodnie temu
Olej palmowy – czy rzeczywiście jest aż tak szkodliwy? Tylko fakty!

Tłuszcze roślinne są w większości przypadków produktami o wysokiej zawartości, korzystnych dla zdrowia, kwasów tłuszczowych nienasyconych. Są jednak dwa wyjątki od tej reguły: słynny olej kokosowy i olej palmowy o znacznie gorszej sławie.

Olej palmowy – co to jest? Jak powstaje olej palmowy?

Olej palmowy jest surowcem bardzo popularnym na świecie. 40% ogólnoświatowej produkcji tłuszczu roślinnego stanowi właśnie olej palmowy. Jego produkcja jest tania i niezwykle wydajna. Z punktu widzenia producentów żywności największą zaletą oleju palmowego jest jego niska cena.

Warto zaznaczyć, że rozróżnia się dwa rodzaje oleju palmowego: mniej znany olej z pestek palmy oraz powszechnie używany olej z miąższu palmy oleistej. To właśnie on używany jest w przemyśle spożywczym.

Zanim jednak do tego dojdzie olej palmowy poddawany jest procesowi rafinacji. Nieoczyszczony olej palmowy ma kolor ciemno pomarańczowy ze względu na wysoką zawartość beta-karotenu, jest także źródłem witaminy E. Niestety po rafinacji olej palmowy traci zarówno kolor, beta-karoten jak i znaczną ilość witaminy E.

Groźne tłuszcze trans – czy wiesz, gdzie się ukrywają?

Olej palmowy – gdzie występuje?

Olej palmowy jest nie tylko tani, ale także stosunkowo łatwy w przechowywaniu ze względu na swój skład. Zawiera on duże ilości kwasów tłuszczowych nasyconych, które nie jełczeją. Olej palmowy miał za zadanie zastąpić częściowo utwardzane inne tłuszcze roślinne, które zawierają szkodliwe izomery trans. Zdaje się, że wpadliśmy z deszczu pod rynnę.  Olej palmowy także poddaje się częściowemu utwardzaniu. Wtedy staje się surowcem podwójnie szkodliwym dla zdrowia, ze względu na zawartość kwasów tłuszczowych nasyconych i kwasów tłuszczowych typu trans Na szczęście utwardzanie oleju palmowego stosuje się już coraz rzadziej. Ze względu na zawartość tłuszczu nasyconego oleju palmowego po prostu nie trzeba utwardzać! Olej palmowy znajdziecie przede wszystkim w:

  • daniach gotowych,
  • batonach, ciastkach,
  • chipsach i innych przekąskach słonych,
  • sosach.

Jeśli chcecie sprawdzić, czy olej palmowy występuje w produkcie, zwróćcie uwagę na te określenia w składzie:

  • olej palmowy,
  • tłuszcz palmowy,
  • tłuszcz palmowy częściowo utwardzony,
  • tłuszcz roślinny,
  • tłuszcz roślinny częściowo utwardzany,
  • tłuszcz palmowy utwardzany,
  • olej palmowy utwardzany,
  • tłuszcz roślinny utwardzany.

Dlaczego olej palmowy jest niezdrowy?

Organizacje ustalające zalecenia żywieniowe oparte o wieloletnie badania są zgodne, że należy ograniczać spożycie tłuszczu nasyconego w diecie. Podkreśla to Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i polski Instytut Żywności i Żywienia. Dieta o wysokim spożyciu nasyconych kwasów tłuszczowych może przyczyniać do rozwoju chorób serca i układu krwionośnego, a także zwiększać ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II.

Olej palmowy ma najwyższą zawartość kwasów tłuszczowych nasyconych, zaraz po oleju kokosowym i maśle. Ma ich nawet więcej niż smalec! Ze względu na to, że jest to surowiec powszechnie stosowany, to znaczna część tłuszczu nasyconego jaką spożywamy może pochodzić właśnie z oleju palmowego. Z tego powodu warto wybierać produkty spożywcze, które nie mają go w składzie.

Olej kokosowy jak smalec? Eksperci ostrzegają przed jego negatywnym działaniem

Zobacz porównanie zawartości kwasów tłuszczowych nasyconych w najpopularniejszych tłuszczach (na 100 g/100 ml).

Olej kokosowy: kwasy tłuszczowe nasycone: 86,5.

Masło: kwasy tłuszczowe nasycone: 55.

Olej palmowy: kwasy tłuszczowe nasycone: 54.

Smalec: kwasy tłuszczowe nasycone: 46,5.

Oliwa z oliwek: kwasy tłuszczowe nasycone: 15.

Olej rzepakowy: kwasy tłuszczowe nasycone: 7.

Są państwa, które szukają odgórnych, prawnych rozwiązań pozwalających zmniejszyć stosowanie oleju palmowego. Francja podniosła o 300% podatek na olej palmowy chcąc w ten sposób wpłynąć na producentów żywności.

Największą siłę i najskuteczniejsze narzędzia wpływania na producentów mamy jednak cały czas przy sobie. Są to:

oko, które przeczyta skład

i

ręka, która odłoży produkt na z powrotem na półkę sklepową.

Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź dział: Zdrowe odżywianie

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/3 dni temu
Wejdź teraz na stronę najlepszego trenera w Polsce: igortreneronline/pl I zmień się nawet w ciągu jednego tygodnia! Pozbądź się tłuszczu na zawsze, zbuduj piękna smukłą sylwetkę lub wspaniałe muskularne ciało
/tydzień temu
Wejdź teraz na: igortreneronline/pl i wygraj 10.000 złotych! Chcesz wyglądać seksownie i atrakcyjnie? Chcesz cieszyć się wspaniała sylwetką? Chcesz pokazać wszystkim, że możesz się zmienić? Wejdź teraz na stronę najlepszego trenera w Polsce: igortreneronline/pl Innowacyjne metody treningowe, nowoczesne plany żywieniowe, fachowa suplementacja. Dzięki nim zmiany zachodzą ekstremalnie szybko! Wejdź teraz na stronę najlepszego trenera w Polsce: igortreneronline/pl I zmień się nawet w ciągu jednego tygodnia! Pozbądź się tłuszczu na zawsze, zbuduj piękna smukłą sylwetkę lub wspaniałe muskularne ciało! Wejdź teraz na: igortreneronline/pl i wygraj 10.000 złotych!
/2 tygodnie temu
Dobry trener to podstawa, polecam najlepszego - igortreneronline.pl