POLECAMY

Nietolerancja glukozy – ważny sygnał, który wysyła ci ciało. Łatwo go przegapić!

Statystyki występowania otyłości i nadwagi w Polsce rośną w niepokojącym tempie. Z nadmierną masą ciała ściśle związana jest z cukrzyca, którą poprzedza tzw. nietolerancja glukozy. Jak ją rozpoznać?

Barbara Dąbrowska / miesiąc temu
Nietolerancja glukozy – ważny sygnał, który wysyła ci ciało. Łatwo go przegapić! fot. Fotolia

Nietolerancja glukozy: co to jest?

Nietolerancja glukozy to stan podwyższonego ponad normę stężenia glukozy we krwi, którego nie definiuje się jeszcze jako cukrzycę. Zdrowy człowiek powinien mieć na czczo poziom cukru poniżej 99 mg%. Wartości od 100 do 126 mg% to właśnie nietolerancja glukozy, nazywana również stanem przedcukrzycowym. Stężenie glukozy we krwi na czczo powyżej 126 mg% pozwala postawić diagnozę cukrzyca.

Nietolerancję glukozy można także zdiagnozować w czasie tzw. doustnego obciążenia glukozą (tzw. OGTT). Badanie to polega na wypiciu 75 g glukozy rozpuszczonej w wodzie i obserwowaniu jak zmienia się stężenie glukozy i insuliny. Na nietolerancję glukozy wskazują wartości od 144 do 199 mg% po 2 godzinach od wypicia roztworu. Powyżej 200 mg% mamy do czynienia z cukrzycą. Badanie doustnego obciążenia glukozą zleca lekarz, najczęściej dopiero wtedy, gdy podejrzewa już problemy ze stężeniem cukru we krwi. Bywa, że stan przedcukrzycowy wykrywany jest przypadkowo w trakcie np. badań medycyny pracy.

Nie daj się zaskoczyć - 5 wczesnych objawów cukrzycy

Niestety nietolerancja glukozy nie boli, dlatego warto wraz z podstawową morfologią krwi, sprawdzać stężenie glukozy na czczo przynajmniej raz do roku, powyżej 25 roku życia.

Nietolerancja glukozy jest ostrzeżeniem, jakie wysyła ciało, zapowiedzią, że w przyszłości pojawi się cukrzyca. Niestety Polska jest krajem, w którym występowanie stanu przedcukrzycowego gwałtownie rośnie. Wśród 10 krajów z największym występowaniem stanu przedcukrzycowego, w 2013 roku, plasowaliśmy się na 3 pozycji. Szacuje się, że do roku 2035 będziemy na czele (1 miejsce) tego niechlubnego rankingu. To przerażające i niesie ze sobą koszty zarówno zdrowotne, społeczne, jak i ekonomiczne!

Nietolerancja glukozy: czym grozi?

Nietolerancja glukozy prawie zawsze powiązana jest z nadwagą i otyłością. Szczególnie mocno koreluje z otyłością brzuszną, która generuje przewlekły stan zapalny w organizmie. Stan zapalny nasila zjawisko insulinooporności, które sprawia, że poziom glukozy we krwi stale utrzymuje się podwyższony.

Kolejna dieta i znowu nic nie chudniesz? Przyczyną może być... insulinooporność!

Szacuje się, że po około 10-15 latach nietolerancji glukozy rozwija się pełnoobjawowa cukrzyca typu 2. Czy można rozpoznać nietolerancję glukozy bez badania krwi? Nie można, ale są pewne niespecyficzne objawy, które mogą wskazywać na jej występowanie. Te objawy to:

  • zmęczenie,
  • silna senność,
  • problemy z koncentracją,
  • „mgła” mózgowa,
  • napady głodu na słodycze,
  • niekontrolowany przyrost masy ciała.

Nietolerancja glukozy to nie tylko znacznie większe ryzyko cukrzycy typu 2. Objaw ten wiązany jest także ze stłuszczeniem wątroby, podwyższonym stężeniem cholesterolu i trójglicerydów oraz nadciśnieniem.

Nietolerancja glukozy: 3 niezbędne działania

Kiedy lekarz stwierdzi u ciebie występowanie nietolerancji glukozy powinnaś zacząć działać szybko, ale nie gwałtownie. Tu liczy się przede wszystkim konsekwencja i zmiany nawyków na długie lata.

Samokontrola + dieta o niskim indeksie (ładunku) glikemicznym + aktywność fizyczna

Warto byś kupiła sobie glukometr (narzędzie do oznaczania poziomu cukru we krwi) i prowadziła samokontrolę sprawdzając glikemię (czyli stężenie glukozy we krwi) przede wszystkim na czczo, ale także po posiłkach. Wartości na czczo nie powinny przekraczać 99 mg%, zaś po posiłku 140 mg%. Zapamiętaj te cyfry!

Najważniejsze działanie, które pozwala na wyeliminowanie nietolerancji glukozy, to unormowanie masy ciała za pomocą diety o niskim indeksie (ładunku) glikemicznym oraz regularna aktywność fizyczna. Dobrze, by na tym etapie zaopiekował się tobą zespół doświadczonych specjalistów: diabetolog, dietetyk i trener, którzy mają doświadczenie w prowadzeniu osób ze zbyt wysokim stężeniem glukozy we krwi. Pierwsze zmiany w swoim samopoczucie zauważysz już po 2 tygodniach od wprowadzenia zmian, ale na pełne efekty będziesz musiała poczekać kilka miesięcy.

Jaka dieta przeciw otyłości brzusznej?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)