Zasady lekkostrawnej diety

Postanowiłaś przejść na lekkostrawne posiłki? Spokojnie. Nawet na diecie możesz jeść więcej i do tego smaczniej niż zwykle!

Zasady lekkostrawnej diety fot. Panthermedia
Pewnie przynajmniej raz w życiu musiałaś stosować lekkostrawną dietę, na przykład podczas grypy. Lekarze sugerują wtedy właśnie taki sposób odżywiania, bo organizm, który potrzebuje sił na walkę z wirusem, nie może tracić ich na trawienie. Posiłki powinny być zatem tak skomponowane, by dostarczały energii bez zbytniego obciążania układu pokarmowego. Nie oznacza to jednak, że musisz jeść mdłe papki i zupy bez smaku. Posiłki lekkostrawne mogą być równie smaczne jak normalne.

Trzy dietetyczne zasady diety lekkostrawnej

Z reguły posiłki lekkostrawne powinny dostarczać takiej samej ilości energii i składników odżywczych jak normalne. Wyjątkiem jest dieta dla osób, które mają nadwagę i w związku z tym muszą zmniejszyć ilość kalorii oraz dla pacjentów z chorobami nerek – wtedy konieczne jest ograniczenie białka. W tych szczególnych przypadkach dietę wystarczy tylko nieco zmodyfikować. Oto główne zasady żywienia lekkostrawnego:

1. Lekki wybór
Podstawą tej diety są składniki, które w przewodzie pokarmowym łatwo ulegają trawieniu. Dlatego musisz wykluczyć z menu produkty sprzyjające wzdęciom: kapustę, nasiona roślin strączkowych  oraz cebulę i grzyby. Powinnaś także znacznie zmniejszyć ilość błonnika. Zrezygnuj z razowego pieczywa i gruboziarnistych kasz. Dozwolone owoce i warzywa zawsze obieraj ze skórki, przecieraj, miksuj albo jedz tylko ugotowane.

2. Dobre przygotowanie
Aby nadać wybranym składnikom lekkostrawną formę, powinnaś je gotować w wodzie lub na parze. Mięso i ryby możesz piec - najlepiej w folii. Zawinięte w nią produkty zachowują wszystkie wartości odżywcze, a wytwarzająca się para wodna zapobiega ich wysychaniu. Smaż wyłącznie na patelni teflonowej, bez dodatku tłuszczu. Pamiętaj również, że najzdrowsze są dania jedzone tuż po przygotowaniu. Stosuj przyprawy, zwłaszcza te ziołowe. Podnoszą smak potraw i pobudzają wydzielanie soków żołądkowych, przyczyniając się do lepszego trawienia pokarmów.

3. Niedużo, ale regularnie
Przy lekkostrawnej diecie niezwykle ważna jest częstotliwość posiłków. Obowiązuje ogólna zasada: 5–6 niedużych przekąsek w ciągu całego dnia, w regularnych odstępach czasu. Kolację zawsze powinnaś jeść nie później niż dwie godziny przed snem.

Dieta lekkostrawna dla osób zdrowych

Na dietę lekkostrawną możesz przejść również wówczas, gdy jesteś zdrowa, ale czujesz się zmęczona lub masz nieznaczne kłopoty z trawieniem (np. nawracające wzdęcia). Stosowana latem odciąża organizm, pozwala poczuć się lekko. Polecana jest także w okresie wzmożonej pracy umysłowej, np. w czasie sesji egzaminacyjnej.

Konsultacja: Alicja Kalińska, dietetyk, dyrektor Centrów Dietetycznych SetPoint
Ranking najgorszych nawyków żywieniowych
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (5)
/2 lata temu
lekkostrawne to produkt ktory jest np ugotowany - podgotowany (obrobka termiczna) zoladek nie musi wydzielac az tak duzej ilosci kwasow by strawic pozywienie, pozywienie takie lekkostrawne jest niedosolone niedoprawione i beztluszczowe po to by zoladek mogl spokojnie i bez wysilku strawic. trzeba jednak pamietac ze dieta lekkostrawna moze byc kaloryczna bo oprocz tego ze jest jalowa poprzez obroke termiczna zwieksza sie ilosc kalori, faktycznie jajko sadzone i sery zolte i twarogi tluszcze sa niewskazane bo posiadaja wysoki wskaznik tłuszczu
/3 lata temu
wiecznie słyszę,czytam,białe sery!mleko,naturalne kefiry,jogurty!A jak ktoś poprostu nienawidzi tych produktów????to co ma jeść?bez tego po diecie??????????
/4 lata temu
___________________________________________________________________________ PRZY PROBLEMACH Z ODŻYWIANIEM, ZWALCZANIU WSZELKICH CHORÓB / OTYŁOŚCI, RÓWNIEŻ CUKRZYCY TYPU 2: Niezmiernie pomocne są tabele z produktami odpowiednio prozdrowotnie, odchudzająco i antycukrzycowo sklasyfikowanymi wg tzw. INDEKSU ŻYWIENIOWEGO TJ. IŻ PRODUKTU. TABELE TE OPRACOWALI NAUKOWCY Z KRAKOWSKIEGO INSTYTUTU NAUKOWEGO: O nazwie: IRL KRAKÓW. Spróbuj tak jeść, choćby kilka dni, a poczujesz się lżej i zdrowiej. Jemy niskotłuszczowo, 0% zatruwających toksyn, energetyczne tzw. NISKIE WĘGLOWODANY TJ. DO 26% WZROSTU. Pokarmy o właściwym doborze białek, oraz co niezmiernie istotne, nie zawierające toksyn spowalniających i zatruwających nasze organizmy. Skuteczne, zdrowe i warto. ___________________________________________________________________________
POKAŻ KOMENTARZE (2)