Ksylitol – czy warto zastąpić nim biały cukier?

Ksylitol jest coraz popularniejszym słodzikiem. Czy znasz wady i zalety jego stosowania? Przeczytaj artykuł i sprawdź, czy warto wprowadzić ksylitol do codziennej diety.

Barbara Dąbrowska / 6 miesięcy temu
Ksylitol – czy warto zastąpić nim biały cukier? fot. Fotolia

Ksylitol, substancja słodząca pozyskiwana z kory brzozy cieszy się rosnącą popularnością. Jego dostępność w sklepach jest coraz większa, dlatego właściwościami ksylitolu interesuje się wiele osób . Co powinnaś o nim wiedzieć? Jaką wartość odżywczą ma ksylitol? Poznaj wady i zalety tego związku.

Ksylitol właściwości

Chemicznie ksylitol należy do tzw. alkoholi cukrowych, inaczej zwanych poliolami. Do tej grupy związków zalicza się także między: innymi sorbitol, mannitol oraz erytrytol. Ksylitol dawniej pozyskiwany był z kory brzozy, dlatego nazywany jest także cukrem brzozowym. Obecnie ksylitol otrzymuje się głównie z kukurydzy.

Cukier brzozowy od dawna stosowany jest jako dodatek do żywności oznaczony symbolem E967. Znajdziesz go między innymi w gumach do żucia, czy cukierkach, gdzie spełnia rolę słodzika.

Sprawdź, których E-dodatków warto unikać!

Ksylitol ma formę białych kryształków, wygląda i smakuje podobnie do białego cukru (czyli sacharozy). Niektórzy twierdzą, że cukier z brzozy pozostawia na języku delikatne uczucie chłodu, jednak większość osób nie jest w stanie rozróżnić tych dwóch substancji. Dla osób dbających o zdrowe żywienie najważniejsze są właściwości oraz kaloryczność ksylitolu.

Ksylitol choć ma podobny poziom słodkości do cukru dostarcza jednak znacznie mniej kalorii. Cukier brzozowy ma 2,4 kcal w 1g, podczas, gdy sacharoza dostarcza 4 kcal w 1g. Kaloryczność ksylitolu jest zatem 40% niższa. Co to oznacza w praktyce?

  • 1 łyżeczka ksylitolu = 12 kcal
  • 1 łyżeczka białego cukru = 20 kcal

Jeśli w ciągu dnia wypijesz 3 herbaty i każdą zamiast zwykłym cukrem posłodzisz łyżeczką ksylitolu spożyjesz 24 kcal mniej. Wydaje Ci się, że to niewiele? Pamiętaj, że kilka drobnych zmian w diecie daje efekt w postaci zmniejszenia wartości energetycznej diety ogółem.

Ksylitol jest słodzikiem, który jest odporny na działanie wysokiej temperatury, dlatego można go używać jako zamiennika cukru w słodkich wypiekach. Wyjątkiem jest ciasto drożdżowe, na cukrze brzozowym drożdże nie rosną.

Czy słodziki mogą być niebezpieczne?

Czy ksylitol jest szkodliwy? Wady i zalety ksylitolu

Opinie na temat stosowania ksylitolu są podzielone, dlatego warto wiedzieć z jakiego powodu i w jaki sposób włączyć go do codziennej diety.

Ksylitol wykazuje wiele działań prozdrowotnych. Jedną z najważniejszych cech ksylitolu jest niski indeks glikemiczny. Jego stosowanie nie wywołuje gwałtownego wzrostu poziomu glukozy we krwi Dzięki temu cukier brzozowy może być stosowany przez osoby chorujące na cukrzycę. Ksylitol jest także bezpieczny w ciąży.

To substancja, która nie dość, że słodzi to dodatkowo zapobiega rozwojowi próchnicy i zwiększa przyswajanie wapnia z diety. Ksylitol ma  także właściwości bakterio- i grzybobójcze. Jakie są wady ksylitolu?

Jak próchnica wpływa na zdrowie?

Ksylitol spożyty w dużych ilościach może wywoływać wzdęcia i biegunki, dlatego należy wprowadzać go do diety stopniowo. Cukier brzozowy jest niewskazany dla osób cierpiących na zespół jelita drażliwego, gdyż może on nasilać objawy tej przypadłości.

Gdzie kupić ksylitol?

Ksylitol jest dostępny już nie tylko w sklepach ze zdrową żywnością. Bez problemu można go kupić w większych sklepach spożywczych i supermarketach (powszechnie dostępny jest np. ksylitol Sante). Cena ksylitolu waha się od 25 do 35 zł za kilogram. Najdroższy jest ksylitol fiński (np. ksylitol Danisco) otrzymywany tradycyjną metodą z kory brzozy, a nie z kukurydzy. Cukier brzozowy może być używany do:

  • słodzenia herbaty,
  • słodkich wypieków,
  • wyrobu dżemów, soków konfitur,
  • do deserów.

Ksylitol, czy stewia? Przeczytaj o właściwościach stewii

 

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/5 miesięcy temu
Używam Ksylitolu od dwóch lat i jestem nim zachwycona! Smakuje dokładnie tak samo jak cukier, ale jest o wiele miej kaloryczny. Dużym plusem jest to, że dodając go do wypieków, są one znacznie bardziej "wilgotne". Ostatnio kupiłam sobie ten od Nowe Lowe, bo przyznam, że tak eleganckiego opakowania jeszcze nie wiedziałam u żadnego innego producenta :)