POLECAMY

Nie ryzykuj! Wystarczy jeden dzień obżarstwa, by…

Konsekwencje cheat day są niepokojące!

Barbara Dąbrowska / miesiąc temu
Nie ryzykuj! Wystarczy jeden dzień obżarstwa, by… fot. Fotolia

Miewasz czasem dni obżartucha? Gorszy humor, zespół napięcie przedmiesiączkowego, kłótnia z mężem…jesz! Pizza, lody, kabanosy, chipsy, to, co tłuste i niezdrowe. Uważaj, nawet jeden dzień takiego żywienia może znacząco wpływać na zdrowie.

Najnowsze badania opublikowane w magazynie „Nutrients” wskazują, że cheat day NIE JEST ok!

Stop obżarstwu!

W badaniu wzięło udział 15 młodych i zdrowych osób, których dieta została celowo zmieniona na jeden dzień, aby symulować kompulsywne jedzenie. Jadłospis dostarczał 68% całodziennego spożycia energii (kcal) z tłuszczu, zaś sama kaloryczność była aż o 78% wyższa w stosunku do zapotrzebowania badanych. Ochotnicy jedli między innymi masło, sery, smażone jajka i kiełbasę. Po zakończonym eksperymencie sprawdzano stężenie glukozy i insuliny na czczo, a także wyliczano współczynnik obrazujący stopień insulinooporności.

Kolejna dieta i znowu nic nie chudniesz? Przyczyną może być... insulinooporność!

Zmiany metaboliczne po jednym dniu tłustego jedzenia

Wyniki są przerażające. Jednodniowa zmiana diety znacząco podniosła stężenie glukozy i insuliny we krwi na czczo. Najważniejsze jednak jest to, że wrażliwość komórek całego ciała na insulinę zmalała o 28%, co oznacza, że niezdrowy sposób żywienia z dominacją tłuszczu jest prostą drogą do rozwoju insulinooporności. Insulinooporność zaś to pierwszy krok do rozwoju nadwagi, a potem otyłości oraz cukrzycy typu II. Nawet krótkie obżarstwo zmienia metabolizm!

Masz ochotę na coś niezdrowego i czujesz, że nie dasz rady się powstrzymać? Zjedz to, ale w kontrolowanych warunkach. Zaplanuj „dietetyczny grzech” w ramach posiłku, w małej ilości, jedz świadomie i bez pośpiechu. Kontroluj wyskoki żywieniowe, a twoje ciało ci podziękuje!

4 powody, dla których powinnaś zrezygnować z cheat day/meal! To gorsze niż myślałaś

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)