Dlaczego warto jeść kapustę kiszoną na diecie odchudzającej?

Kapusta kiszona i inne kiszonki wracają do łask! Coraz więcej wiemy o pozytywnym wpływie probiotyków na odporność, utrzymanie prawidłowe masy ciała, a nawet układ nerwowy. Kapusta kiszona jest naturalnym probiotykiem, a do tego wspomaga odchudzanie!

Barbara Dąbrowska / tydzień temu
Dlaczego warto jeść kapustę kiszoną na diecie odchudzającej? fot. Fotolia

Kapusta kiszona – jak powstaje?

Kiszenie jest jedną z najstarszych metod konserwowania żywności.  Proces ten pozwalał cieszyć się warzywami w okresie zimowym, kiedy dostęp do warzyw świeżych był ograniczony. Choć teraz możliwości jedzenia warzyw i owoców zimą jest znacznie więcej, nie warto rezygnować z tradycyjnych kiszonek. Kiszenie polega na przemianie węglowodanów w kapuście pod wpływem bakterii mlekowych w kwas mlekowy. Dzięki temu obniżeniu ulega ph produktu, co zapobiega jego psuciu i pozwala na długie przechowywanie. Dodatkowym czynnikiem konserwującym jest w kapuście kiszonej sól. To właśnie sól sprawia, że kapusta kiszona nie jest wskazana dla każdego. Dużej ilości nie powinny jadać osoby z nadciśnieniem tętniczym oraz wszyscy, którzy cierpią na refluks lub nadkwasotę.

Jakie właściwości zdrowotne ma kapusta kiszona?

Kapusta kiszona właściwości

Kapusta kiszona swoje właściwości zdrowotne zawdzięcza przede wszystkim obecności bakterii probiotycznych przeprowadzających fermentację mlekową. Na całym świecie, od kilku lat, trwają intensywne badania nad wpływem mikrobioty jelitowej na zdrowie człowieka. Dane, jakie uzyskujemy są niesamowite. Obecnie podkreśla się ogromną rolę probiotyków w kształtowaniu odporności, regulacji masy ciała oraz zmniejszaniu ryzyka depresji. Bakterie te, w naszym przewodzie pokarmowym, produkują ponadto witaminę K i niektóre witaminy z grupy B. Probiotyki można dostarczać przy pomocy produktu aptecznego, ale znacznie lepiej jest dbać o ich naturalne źródła. Kapusta jest jednym z nich. Na tym jednak nie kończą się zalety kapusty kiszonej.

Kapusta kiszona witaminy

Kapusta kiszona jest źródłem witaminy C. Choć jest jej mniej niż w kapuście świeżej to kwaśne środowisko, jakie powstaje w czasie fermentacji, zabezpiecza witaminę C i sprawia, że jest trwalsza.

Kapusta kiszona kalorie i wartości odżywcze

Kapusta kiszona jest niskokaloryczna, a jej kaloryczność jest niższa niż kapusty białej świeżej. Dzieje się tak, ponieważ znaczna część węglowodanów obecnych w kapuście surowej ulega przemianie do kwasu mlekowego. W efekcie kapusta kiszona ma tylko 16 kcal w 100 g, a kapusta świeża 33 kcal.

7 najlepszych produktów na przyspieszenie trawienia

Zobacz porównanie wartości odżywczej kapusty kiszonej i kapusty białej, świeżej!

Kapusta biała wartość odżywcza w 100 g:

  • Wartość energetyczna: 33 kcal
  • Węglowodany: 4,9 g
  • Tłuszcz: 0,2 g
  • Białko: 1,7 g
  • Błonnik: 2,5 g

Kapusta kiszona wartość odżywcza w 100 g:

  • Wartość energetyczna: 16 kcal
  • Węglowodany: 1,3 g
  • Tłuszcz: 0,2 g
  • Białko: 1,1 g
  • Błonnik: 2,1 g

Kapusta kiszona a odchudzanie

Kapusta kiszona wspiera odchudzanie na kilka sposobów:

  • jest niskokaloryczna, dlatego możesz jej zjeść dużo,
  • jest źródłem błonnika pokarmowego, który daje sytość,
  • jest źródłem bakterii probiotycznych, które mają duży wpływ na mechanizmy regulujące masę ciała np. obniżają apetyt (choć jeszcze do końca nie wiemy jak to się dzieje).

Czy kiszonki są zawsze zdrowe?

Kapusta kiszona a kapusta kwaszona

Kupując kapustę kiszoną uważaj na kapustę kwaszoną. Kapusta kwaszona nie ma nic wspólnego z kiszonkami. Powstaje przed dodanie do poszatkowanej, białek kapusty octu i przypraw. Jak rozróżnić kapustę kiszoną od kwaszonej?

Kapusta kiszona – jest żółtawa, kwaśna, czuć lekko kwaskowaty zapach wynikający z fermentacji.

Kapusta kwaszona – jest biała, pachnie wyraźnie octem, nie jest tak kwaśna w smaku, bywa wręcz słodkawa.

Zdrowa żywność - pomagamy ci odnaleźć najlepsze produkty!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)