POLECAMY

Jakie jest twoje zapotrzebowanie na wodę?

Czy wiesz, że brak odpowiedniej ilości wody w twoim organizmie może doprowadzić do spowolnienia pracy niektórych narządów, a w konsekwencji powodować ciągłe uczucie zmęczenia? Ile wody potrzebuje twój organizm do prawidłowego funkcjonowania?

Jakie jest twoje zapotrzebowanie na wodę?

Dlaczego nasz organizm potrzebuje wody?

 Woda stanowi około 60 – 70 % wagi ciała dorosłej osoby (niemowlęta oraz dzieci mają wyższy procent wody w organizmie). Odwodnienie oznacza znaczną utratę płynów organizmu (wody i elektrolitów). Elektrolity to minerały ciała potrzebne do utrzymania równowagi płynów organizmu. Do głównych elektrolitów należy: sód, potas, magnez, fosfor, chlor oraz wapń.

 Woda jest niezbędna w każdym procesie zachodzącym w organizmie. Wśród funkcji, jakie pełni woda, jest: udział w trawieniu, przemianie materii, regulacji temperatury ciała, jak również kontrola nad ewentualną utratą masy ciała, utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi oraz transportu substancji poprzez błony komórkowe. W przeciwieństwie do jedzenia, bez którego zdrowa osoba może przeżyć przez kilka tygodni, człowiek może przeżyć bez wody jedynie przez 4 do 5 dni!

Przeczytaj także: Czy woda mineralna jest mineralna?

Woda oraz elektrolity są transportowane do wnętrza oraz na zewnątrz komórek przez błony komórkowe na zasadzie równowagi sterowanej przez nerki i hormony. W sytuacji, gdy dochodzi do zachwiania równowagi płynów wewnątrzkomórkowych, organizm automatycznie „stara się” powrócić do stanu równowagi.

Jeśli wewnątrz komórki jest zbyt dużo sodu, organizm wysyła wodę do jej wnętrza, żeby zachować równowagę wodno-elektrolitową. Jeżeli w komórce jest za dużo wody i jednocześnie zbyt mało elektrolitów, organizm przywraca równowagę przenosząc wodę do przestrzeni międzykomórkowych.

Zobacz także: Jaką wodę należy pić podczas upałów?

Czym jest homeostaza?

Nasz organizm posiada wiele mechanizmów utrzymujących równowagę wodno-elektrolitową. Ciągłe dążenie do utrzymania tej równowagi nazywamy homeostazą.

 Jakkolwiek, woda nie jest magazynowana w organizmie i musi być dostarczana. Normalnie, około 10 szklanek (2,4 litra) płynu jest tracone poprzez:

  • Wydalanie z moczem (60 %),
  • Oddychanie i pocenie się (35 %),
  • Wydalanie z kałem (5 %).

Każda osoba posiada indywidualne zapotrzebowanie na wodę. Ilość wody, jaka powinna być spożywana zależy od takich czynników jak ogólny stan zdrowia, poziom aktywności fizycznej i klimat. Zapotrzebowanie na wodę możemy łatwo obliczyć mnożąc naszą masę ciała razy 30 cm³.

Np. indywidualne zapotrzebowanie na wodę dla osoby ważącej 60 kg wynosi: 60 x 30 = 1800 ml.

Wydalany mocz jest najłatwiejszym sposobem na sprawdzenie, czy nasze ciało jest prawidłowo nawodnione. Mocz osoba dobrze nawodnionej jest obfity oraz jasny do blado żółtego. Jeśli wydalany mocz jest ciemno żółty jest to jeden z pierwszych sygnałów odwodnienia organizmu.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/5 lat temu
Ja kupuje tylko wody źródlane, moje dzieci tez ją piją. Ja sama wypijam jej około 2 litrów dziennie.
/5 lat temu
Picie wody jest bardzo ważne dla organizmu, ja piję wodę źródlaną, ponieważ taka jest dla mnie najlepsza. Zastanawiam się czym ludzie kierują się kupując wodę w sklepie.