POLECAMY

Dna moczanowa – jadłospis, który chroni i leczy

Jeśli badania wykazały, że dokuczliwe bóle stawów to objaw dny moczanowej, skrupulatnie przestrzegaj zaleceń lekarza. I koniecznie zmień dietę.

/ 4 miesiące temu
Dna moczanowa – jadłospis, który chroni i leczy fot. Fotolia

Dna moczanowa, znana jako artretyzm lub podagra, to choroba atakująca m.in. drobne stawy. Powodując odkładanie się w nich kryształków moczanu sodu, wywołuje dokuczliwe bóle i stopniowe niszczenie tych miejsc. Nieleczona atakuje także inne narządy, w tym nerki.

Jadłospis w diecie przy dnie moczanowej to regularne posiłki, w których unikasz produktów, zawierających duże ilości puryn. To właśnie te substancje, które sprzyjają powstawaniu kryształków, które potem odkładają się w tkankach. Tylko dieta niskopurynowa daje szansę na uniknięcie nawracających stanów zapalnych i ich nieodwracalnych następstw dny moczanowej.

Dowiedz się więcej o przebiegu dny moczanowej i sposobach jej leczenia.

Dna moczanowa - co powinien, a czego nie może zawierać jadłospis

Produkty zalecane w dnie moczanowej (bez ograniczeń):

  • mleko i przetwory mleczne,
  • warzywa (oprócz strączkowych, kukurydzy i szpinaku),
  • owoce,
  • przetwory zbożowe (pieczywo razowe, pszenne), ryż, kasze, makarony,
  • jajka,
  • orzechy.

Produkty dozwolone w dnie moczanowej, które trzeba ograniczyć:

  • wędliny, kiełbasy, parówki,
  • warzywa (strączkowe, czyli m.in. groszek zielony, ciecierzyca, soja, fasola, a także kukurydza i szpinak),
  • mięsa (np. wołowina, jagnięcina, wieprzowina, drób, dziczyzna),
  • ryby: dorsz, sandacz, mintaj,
  • grzyby,
  • czekolada.

Produkty niewskazane w dnie moczanowej:

  • podroby (np. wątróbki, serca, nerki, ozorki),
  • pozostałe ryby i przetwory rybne (np. szprotki, sardynki, śledzie, tuńczyk, łosoś wędzony, karp ze skórą, makrela wędzona),
  • owoce morza i kawior,
  • galarety mięsne,
  • mocne wywary z mięs,
  • konserwy,
  • alkohol i fast foody

Dieta przy dnie moczanowej – przykładowe menu

Dzień 1

Śniadanie:
Tosty z mozzarellą: 2 kromki chleba tostowego pełnoziarnistego, pół kulki mozzarelli, kawałek dojrzałego awokado do smarowania pieczywa, pomidor, pieprz
II śniadanie:
Koktajl z mrożonych lub świeżych wiśni, jogurtu naturalnego i świeżej mięty
Obiad:
Zupa ogórkowa: 2 szklanki bulionu warzywnego, 2/3 szklanki tartych ogórków, 3 łyżki ryżu, łyżeczka koperku, 2 łyżki jogurtu naturalnego. Starte ogórki i pokrojoną w plastry marchew ugotuj w wywarze. Dodaj ryż i jogurt. Przypraw, a na talerzu posyp koperkiem.
Podwieczorek:
Sałatka owocowa: pokrojona gruszka, posiekane orzechy włoskie, pokruszony plaster sera gorgonzola, łyżka otrąb, łyżeczka oliwy, zioła prowansalskie.
Kolacja:
Omlet z cukinią i ziołami: 2 jajka, 2 łyżki mąki lnianej, pół małej cukinii, łyżeczka oleju rzepakowego, ulubione zioła i przyprawy. Na patelni na oleju podsmaż pokrojoną w kostkę cukinię. Białka ubij, dokładnie wymieszaj z żółtkami i mąką. Zalej cukinię masą jajeczną, smaż aż się zetnie. Przewróć omlet na drugą stronę i smaż ok. minuty.

Dzień 2

Śniadanie:

Muesli owocowe: 3 łyżki płatków owsianych, kilka śliwek suszonych, małe jabłko, kilka orzechów laskowych, kubek jogurtu naturalnego, szczypta cynamonu.
II śniadanie:
Sałatka makaronowa: ¾ szklanki ugotowanego al dente razowego makaronu, garść rukoli, kilka liści cykorii, 4 pomidorki koktajlowe, świeża bazylia, łyżka oliwy
Obiad:
Mintaj z warzywami i kaszą: porcja mintaja, pół szklanki kaszy jaglanej, marchewka, seler, pietruszka, papryka, ząbek czosnku, szczypta tymianku, cytryna, sól, pieprz, 3 łyżki sosu passata. Warzywa pokrój podduś, przypraw. Rybę natrzyj przyprawami, skrop obficie sokiem z cytryny, obłóż warzywami, polej sosem. Zapiekaj 15 minut w temp. 180°C. Zjedz z kaszą.
Podwieczorek:
Pieczone jabłko z bakaliami.
Kolacja: Kanapki z pastą: 2 kromki chleba graham, 90 g chudego twarogu, jajko na twardo, łyżeczka guacamole, kilka rzodkiewek, dymka, dowolne kiełki, sól, pieprz.

Dzień 3

Śniadanie:
Owsianka z borówkami i orzechami: 3 łyżki płatków owsianych zalej gorącą wodą. Szklankę mleka zmiksuj z połową szklanki borówek. Wymieszaj z płatkami. Przypraw i posyp pestkami dyni, podprażonymi na suchej patelni.
II śniadanie:
2 tosty pełnoziarniste z jajkami sadzonymi, posypane natką, z pomidorem.
Obiad:
Zapiekany bakłażan: mały bakłażan, pół szklanki brązowego ryżu, szalotka, 50 g chudego mięsa mielonego drobiowego, łyżka chudego twarożku, łyżka natki, ulubione przyprawy. Przekrój bakłażana, posól odstaw na 15 minut. Wydrąż miąższ, dodaj do niego ryż, posiekaną szalotkę, mięso, przyprawy. Nałóż farsz do połówek bakłażana i piecz 30 minut w 180°C. Udekoruj twarożkiem, wymieszanym z solą, pieprzem i natką.
Podwieczorek:
Sałatka owocowa z jabłka, melona, śliwek, suszonej żurawiny, orzechów włoskich.
Kolacja:
Zupa-krem z kalarepy:  2 średnie kalarepy, 2 małe ziemniaki, kawałek pora, 1/2 l bulionu warzywnego, jogurt naturalny, 2 łyżeczki oleju, pieprz, duża szczypta curry. Na patelni rozgrzej olej, podsmaż pora, pokrojoną kalarepę i ziemniaki. Dodaj pieprz i curry. Wlej bulion, gotuj 10 minut pod przykryciem. Przestudź, zmiksuj, dopraw, na koniec polej jogurtem.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)