O zaletach owoców

Orzeźwiają i sycą. Odchudzają, koją nerwy, oczyszczają i świetnie smakują. Zobacz, co kryją w sobie owoce!

fot. Panthermedia
Najwięcej witaminy mają jabłka, śliwki, gruszki, maliny. Choć nikogo o tym nie trzeba przekonywać, są tacy, którzy nadal sięgają po nie rzadko. Błąd! Przysmaki z sadów to przecież multiwitaminowa pigułka dostępna przez cały rok. Wzmacnia organizm i łagodzi wiele dolegliwości.

Kolorowe menu

Dietetycy zachęcają, by codziennie zjeść co najmniej pół kilograma owoców, czyli, np. duże jabłko, pomarańczę, szklankę malin i małą kiść winogron.
  • Możesz je dodać do śniadania. To lepsze niż poranne espresso. Dostarczają solidnej dawki energii na cały dzień. Zawierają sporo fruktozy oraz glukozę, które są świetnym paliwem dla organizmu.
  • Miej je zawsze pod ręką w pracy, gdy poczujesz się głodna. Taka przekąska pomoże ci się skoncentrować, złagodzi stres i napięcie.
  • Podaj na deser. Owocowe przysmaki świetnie zastępują słodycze i pobudzają apetyt. Serwuj je niejadkom.
  • Zjedz przed snem. Przygotuj, np. koktajl bez cukru, który cię uspokoi i ułatwi zasypianie.
Uwaga! Nie rezygnuj z nich, nawet gdy dbasz o linię. Staraj się jednak wybierać te soczyste i mniej słodkie. Sycą, a nie tuczą. Przyspieszają metabolizm, mają też niewiele kalorii.

MALINY

Co zawierają?
Witaminy: C, B1, B2, B6, PP oraz beta-karoten. Składniki mineralne: żelazo, potas i cynk. Błonnik, olejki eteryczne, a także kwas salicylowy. Szklanka malin (100 g) to 31 kcal.

Jak działają?
Maliny są skutecznym środkiem napotnym, przeciwgorączkowym, przeciwbakteryjnym i przeciwkaszlowym. Działają moczopędnie i łagodzą objawy reumatyzmu. Poprawiają apetyt. Regulują trawienie, przyspieszają ruchy jelit, działając przeczyszczająco.

Dla kogo?
Dobre dla dbających o linię oraz dzieci z obniżoną odpornością. Uwaga! Mogą wywoływać uczulenia.

WINOGRONA

Co zawierają?
Witaminy C, B1, B2, beta-karoten.Składniki mineralne: wapń, magnez, żelazo, mangan oraz jod. Flawonoidy, kwas winowy, jabłkowy i cytrynowy. Szklanka winogron (100 g) to 70 kcal.

Jak działają?
Winogrona wspomagają serce i naczynia krwionośne. Regulują ciśnienie krwi, mają właściwości moczopędne. Wzmacniają układ nerwowy, poprawiają pamięć i koncentrację. Zwiększają też odporność organizmu, działają przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo.

Dla kogo?
Zalecane nadciśnieniowcom. Uwaga! Jedzone ze skórką mogą powodować wzdęcia i bóle brzucha.

ŚLIWKI

Co zawierają?
Witaminy: C i P (rutyna), z grupy B oraz beta-karoten. Składniki mineralne: fosfor, potas i bar. Pektyny, kwas jabłkowy i cytrynowy. 5 dużych śliwek (100 g) dostarcza 66 kcal.

Jak działają?
Śliwki ułatwiają odchudzanie, bo regulują trawienie i zapobiegają zaparciom. Wzmacniają serce, obniżając poziom złego cholesterolu. Usprawniają też krążenie krwi i regulują ciśnienie. Wspomagają układ nerwowy, działając uspokajająco i rozweselająco.

Dla kogo?
Warto je podawać chorym na kamicę nerkową i reumatyzm. Uwaga! W nadmiarze działają rozwalniająco.

JABŁKO

Co zawiera?
Witaminy: C i P (rutyna), z grupy B oraz beta-karoten. Składniki mineralne: fosfor, potas i bar. Pektyny, cukry, kwas jabłkowy i cytrynowy. Średnie jabłko (100 g) to 47 kcal.

Jak działa?
Jabłka odtruwają organizm, pomagają usuwać z organizmu toksyny i metale ciężkie. Wspomagają odchudzanie, bo dają uczucie sytości. Chronią serce i naczynia, zmniejszając poziom złego cholesterolu i podwyższając dobry cholesterol. Wzmacniają zęby, włosy i paznokcie.

Dla kogo?
Wskazane dla palących papierosy oraz mieszkańców dużych miast. Uwaga! Jabłka mogą uczulać.

BANANY

Co zawierają?
Witaminy: A, B6 i kwas foliowy oraz witaminy C, E i PP. Składniki mineralne: żelazo, magnez, potas, mangan, jod, kobalt i selen. Skrobia i serotonina. Średni banan (200 g) to 142 kcal.

Jak działają?
Banany wzmacniają organizm, są bogatym źródłem cukrów potrzebnych do pracy mózgu. Uspokajają, przywracają dobry humor, poprawiają pamięć i koncentrację. Dostarczają energii do pracy mięśni. Odkwaszają organizm i poprawiają stan skóry.

Dla kogo?
Doskonałe jako przekąska dla uczniów i studentów. Uwaga! Są dość kaloryczne, sprzyjają nadwadze.

GRUSZKI

Co zawierają?
Witaminy z grupy B.Składniki mineralne – potas.Kwas cytrynowy i jabłkowy, garbniki (taniny w skórce) oraz olejki eteryczne w miąższu. Średnia gruszka (100 g) to 47 kcal.

Jak działają?
Gruszki wspomagają trawienie, pobudzają wydzielanie żółci. Miękkie dojrzałe owoce zapobiegają zaparciom. Cierpkie i mniej soczyste owoce leczą biegunki. Wzmacniają układ nerwowy, doskonale wpływają na samopoczucie, poprawiają pamięć i koncentrację.

Dla kogo?
Dla uczniów, osób żyjących w ciągłym napięciu i stresie. Uwaga! Mogą nasilać dolegliwości przy wrzodach.

JAGODY

Co zawierają?
Witaminy A, B1, B2, B6, C, PP oraz kwas foliowy. Składniki mineralne: wapń, żelazo, miedź, fosfor, siarka, selen, cynk i kwasy owocowe. Błonniki i przeciwutleniacze. Szklanka jagód (100 g) to 46 kcal.

Jak działają?
Jagody chronią wzrok, wzmacniają naczynia krwionośne odżywiające siatkówkę. Biorą udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek. Regulują trawienie. Świeże owoce leczą zaparcia, a suszone hamują biegunki. Usuwają z organizmu toksyny, działają antybakteryjnie i antywirusowo.

Dla kogo?
Dobre dla kierowców i pracujących długo przy komputerze. Uwaga! W nadmiarze mogą wywoływać biegunki.
SKOMENTUJ (0)
Ranking najgorszych nawyków żywieniowych
KOMENTARZE (0)