POLECAMY

Power dieta na jesień – sprawdzone sposoby na wzmocnienie organizmu

Czy tego chcesz, czy nie, lato nie potrwa wiecznie. Pierwsze chłodne dni jasno dają znać, że zbliża się jesień. Co zmienić w diecie, by nie tracić energii i nie przytyć? Przeczytaj nasze rady i…stay positive!

Barbara Dąbrowska / 2 tygodnie temu
Power dieta na jesień – sprawdzone sposoby na wzmocnienie organizmu fot. Fotolia

Czy potrzebna jest ci specjalna dieta na jesień? Nie! Jednak o kilku ważnych aspektach związanych z jesienną dietą powinnaś pamiętać. Jesienią potrzebujesz rozgrzania i instynktownie sięgasz po produkty bardziej treściwe, tłustsze. Uważaj, by nie przytyć. W tym samym czasie masz do dyspozycji znacznie mniej świeżych warzyw i owoców. Deszcz i wychłodzenie sprzyjają infekcjom, a uboga w składniki odżywcze dieta może wpływać na pogorszenie nastroju. Nie daj się jesieni! Zastosuj sprawdzone przez nas osobiście metody na komponowanie diety jesienią.

Jesienne warzywa

Nie ma racji ten, kto twierdzi, że jesienią nie ma świeżych warzyw. Dynia, cukinia, kabaczek, patison…Jedz jesienne warzywa, póki są dostępne. Wykorzystuj je w codziennych obiadach, ale także pomyśl o przetworach na zimę i wczesną wiosnę. Dania na bazie warzyw jesiennych uzupełniaj warzywami mrożonymi. Mrożenie to jednak z najlepszych metod konserwacji żywności, wywołuje najmniejsze straty witamin i składników mineralnych. Przez cały rok dostępne są także kapusta, marchew, pietruszka, seler, buraki oraz suche warzywa nasion strączkowych, które mogą stanowić podstawę gulaszu warzywnego, zupy, czy sycącego dania jednogarnkowego.

10 przepisów na sycący krem z dyni

Jesienne warzyw świetnie nadają się do grillowania, ich smak uzupełnią suszone pomidory, oliwki ze słoika, czy kapary. Możesz też samodzielnie hodować kiełki w domu na specjalnie do tego przeznaczonej kiełkownicy. Dla chcącego nic trudnego! Pamiętaj, że bez względu na porę roku powinnaś codziennie zjadać minimum 500 g warzyw, optymalnie zaś nawet 900 g.

Rozgrzewanie jesienią

Dieta na jesień powinna także wspomagać rozgrzewanie organizmu. Kluczem są regularne posiłki, które dostarczają organizmowi energii w postaci składników pokarmowych. Możesz jeść kilogramy chili, a i tak będzie ci zimno, gdy przerwy między posiłkami wyniosą więcej niż 4 godziny. Szczególnie ważne jest pełnowartościowe śniadanie. Dobrze, byś przynajmniej 3-4 razy w tygodniu pierwszy posiłek jadła na ciepło. Eksperymentuj z daniami na bazie płatków owsianych, jaglanych, gryczanych z dodatkiem różnych rodzajów napojów roślinnych (kiedyś nazywanych mlekami) oraz dostępnych owoców - śliwki, jabłka, gruszki (na ich bazie możesz robić także musy owocowe). Do takiej bazy możesz dodawać rozgrzewające przyprawy, takie jak goździki, cynamon, czy imbir.

Zupy mocy

Zupa może być pełnowartościowym posiłkiem obiadowym. Jest ciepła, więc dodatkowo rozgrzewa, a jeśli doprawisz ją pikantną papryką będzie zwiększać ukrwienie w całym ciele. Gotując zupę na obiad buduj jej bazę na suchych nasionach warzyw strączkowych i bulionie warzywnym. Do tego dodawaj sezonowe, jesienne warzywa oraz węglowodany pod postacią kaszy, brązowego ryżu, makaronu pełnoziarnistego. Całość uzupełniaj pestkami i orzechami. Możesz też, już na talerzu, dołożyć jajko na twardo lub kostki sera feta. Jesienne zupy zabieraj ze sobą do pracy w kubku termicznym. Zupy krem na bazie samych warzyw, bez innych dodatków, możesz popijać w ciągu dnia jako przekąskę.

Top 7 jesiennych produktów

Wzmocnienie odporności, suplementacja witaminy D

Jeśli stawiasz na jesienne warzywa, regularne posiłki i zupy mocy odporność twojego organizmu pozostanie na wysokim poziomie. W okresie jesienno-zimowym koniecznie pamiętaj także o suplementacji witaminy D, która jest niezbędna, by uchronić cię przed infekcjami. Żyjąc w Polsce, w okresie wrzesień – maj nie zachodzi odpowiednia synteza skórna witaminy D, dlatego konieczna jest suplementacja. Dawkę dobierz wspólnie ze swoim lekarzem rodzinnym na podstawie badania poziomu witaminy D.

Jesienią pamiętaj o nawodnieniu

Jesienią, przy niższej temperaturze odczuwasz mniejsze pragnienie. W efekcie pijesz mniej, twoje ciało nie jest prawidłowo nawodnione, spada wydolność fizyczna i umysłowa, gorzej zapamiętujesz. To naturalne, że jesienią nie masz ochoty na picie chłodnej wody, dlatego stawiaj na niesłodzone herbaty owocowe (np. malinową, z hibiskusa) z dodatkiem suszonych owoców (rodzynki, żurawina, morele, śliwki bez dodatku cukru) oraz przypraw (cynamon, imbir, goździki). Spróbuj japońskiej herbaty matcha, czy rooibos, poznaj nowe smaki. Dieta na jesień powinna uwzględniać minimum 1,5 litra płynów dziennie.

Zdrowa dieta nie ma tajemnic przed redaktorkami polki.pl. Zobacz!

 

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/2 tygodnie temu
Liscie moringi? Nie slyszalam o tym wczesniej