Poznaj zasady i jadłospis diety na jędrną skórę!

Aby mieć jędrną skórę, musisz mieć urozmaiconą dietę. Zobacz, które produkty wybierać i jak komponować posiłki!

fot. Fotolia
Największe znaczenie w odżywianiu skóry ma odpowiedni poziom witamin z grupy B oraz witamin A, C i E, a także kwasów tłuszczowych omega-3, żelaza, selenu i jodu. Pamiętaj, że nawet niewielki niedobór witaminy A może powodować chropowatość skóry, a witamin z grupy B – łojotok i trądzik!

Twoi sprzymierzeńcy w diecie na jędrną skórę

  1. Witaminy z grupy B Doceń szczególnie wątróbkę, jaja i rośliny strączkowe (bób, groch, fasola). Obfitują w pantenol (witamina B5), który łagodzi podrażnienia i dobrze nawilża skórę.
  2. Witamina E Nazywa się ją witaminą młodości, bo to jej głównie zawdzięczamy młodzieńczy wygląd. Strzeże skórę przed działaniem wolnych rodników, dzięki czemu zmarszczki na twarzy pojawiają się z opóźnieniem. Znajdziesz ją m.in. w olejach roślinnych i tłustych rybach.
  3. Witamina C Podobnie jak witamina E jest doskonałym przeciwutleniaczem, który odmładza skórę. Obecna jest w świeżych warzywach (papryka, brokuły, brukselka) i owocach, zwłaszcza w czarnych porzeczkach, kiwi, pomarańczach, grejpfrutach, cytrynach, mandarynkach.
  4. Prowitamina A (beta–karoten) Opóźnia proces starzenia się skóry. W dużej ilości występuje w marchwi, suszonych morelach, czerwonej papryce, dyni, a także w brokułach.
  5. Selen Współdziałając z witaminą E, spowalnia procesy starzenia się tkanek. Występuje w produktach zbożowych, rybach morskich, niektórych warzywach – zwłaszcza kukurydzy i orzechach.
  6. Jod Jeśli skóra jest szorstka, ma skłonności do łuszczenia się, oznaczać to może niedobór tego pierwiastka. By uzupełnić braki, wzbogać swoją dietę o ryby morskie.
  7. Żelazo Odpowiada za prawidłowe dotlenienie skóry. Najlepszym naturalnym źródłem żelaza jest wątróbka.
  8. Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 Są niezbędne do usprawnienia procesu zatrzymywania wody w naskórku. Ich najlepszym źródłem są tłuste ryby (łosoś, makrela).

Jakich produktów wystrzegać się w diecie na jędrną skórę?

  1. Kawa, alkohol, przetworzona żywność z dużą ilością konserwantów. Pamiętaj, dieta idealna dla skóry powinna być oparta na produktach wartościowych!
  2. Stres, niedobór snu, dym papierosowy, przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach. Taki tryb życia powoduje, że cera staje się szara, zmęczona, pozbawiona blasku.
  3. Intensywne opalanie. Nie leż plackiem na plaży – promienie słoneczne są wręcz zabójcze dla skóry! Wysuszają ją niemiłosiernie, przez co szybciej przybywa nam zmarszczek.

Dowiedz się więcej o tym, jak mieć jędrną skórę:


5 jadłospisów w diecie na jędrną skórę

1. DZIEŃ
Śniadanie: musli z mlekiem (nie pełnotłustym) lub jogurtem.
Obiad: wątróbka cielęca z duszoną cebulą i jabłkiem. Sałata z sosem z oliwy i soku z cytryny, ziemniaki.
Kolacja: kromka pieczywa pełnoziarnistego z masłem, jajko na miękko, kawałek czerwonej papryki.

2. DZIEŃ
Śniadanie: jajecznica z pomidorami, kromka razowego pieczywa.
Obiad: bitki wołowe w grzybowym (np. pieczarkowym) sosie, kasza gryczana, surówka z białej kapusty.
Kolacja: bułka pełnoziarnista z niskosłodzonym dżemem. Do picia sok z czarnej porzeczki.

3. DZIEŃ
Śniadanie: 2 kromki chrupkiego pieczywa z wędliną drobiową, pomidor.
Obiad: Skropiony cytryną łosoś gotowany na parze, blanszowany (krótko gotowany) świeży szpinak przesmażony na odrobinie oliwy.
Kolacja: Połówka grejpfruta z połową łyżeczki cukru, do tego grzanka z oliwą.

4. DZIEŃ
Śniadanie: Koktajl jogurtowo-truskawkowy, tost z oliwą.
Obiad: Spaghetti bolognese (z sosem mięsno-pomidorowym, cebulą i czosnkiem) posypane tartym żółtym serem. Sałata z oliwą.
Kolacja: Warzywa gotowane na parze, polane sosem z oliwy i soku z cytryny.

5. DZIEŃ
Śniadanie: 2 kromki ciemnego pieczywa z białym serem i dymką.
Obiad: Zupa fasolowa na kostce rosołowej podprawiona przetartymi duszonymi pomidorami. Do tego kromka pieczywa.
Kolacja: Omlet z dwóch jaj ze szpinakiem podsmażonym na oliwie.

Jakie produkty włączyć do diety jeśli masz skórę naczynkową?

  1. Jedz codziennie produkty bogate w witaminę C (cytrusy, papryka, czarna i czerwona porzeczka, dzika róża, pomidory, szpinak). Witamina ta uszczelnia i wzmacnia ściany naczyń.
  2. Wzbogać swoje menu o płatki owsiane i kaszę jęczmienną. Zawierają krzem, który również wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych, a ponadto działa przeciwtrądzikowo i ułatwia dobre nawilżenie skóry.
  3. Unikaj potraw ostrych, przyprawionych pieprzem, chili, musztardą i bardzo gorących.
  4. Ogranicz produkty z dużą ilością węglowodanów i tłuszczów, czyli: tłuste sery, wędliny, słodkie kremy i ciastka. To ważne, bo dodatkowe kilogramy obciążają naczynia, co osłabia ich ściany.

O tym musisz pamiętać!

  • Jesienią i zimą zawsze stosuj tłuste kremy, by chronić skórę przed szkodliwym działaniem mrozu i wiatru.
  • Gdy na dworze zaczyna operować słońce, używaj kosmetyków z filtrami UV.
  • Szczególnie starannie pielęgnuj skórę dojrzałą. Wybieraj kosmetyki nawilżające i wzbogacone retinolem, który skutecznie pomaga w wygładzaniu zmarszczek. Stosuj je codziennie!

Dowiedz się więcej o tym, jak mieć jędrną skórę:


na podstawie artykułu zamieszczonego w dwutygodniku Przyjaciółka
SKOMENTUJ (11)
Czym jest gęstość odżywcza?
KOMENTARZE (11)
jik/2 miesiące temu
witaminy C wcale nie ma dużo w cytrynach, raczej zawierają kwas cytrynowy
Keteri/rok temu
Przede wszystkim sport, dopiero na drugim miejscu dieta, takie jest moje zdanie. Zaobserwowane na własnym przykładzie:) Idealnie, jeśli jedno idzie w parze z drugim. U mnie co drugi dzień siłownia, po siłowni, regeneracja organizmu - koktajl Smartfood, spora dawka energii, witamin i białka <3 Moje ciało zyskuje na tym związku ;)
AnnaK./rok temu
Czy sama dieta wystarczy? Może warto zabdać o skórę gwarantując jej zabieg w profesjonalnym salonie kosmetycznym?
POKAŻ KOMENTARZE (11)