Zasady i jadłospis przy diecie bezglutenowej + audio-komentarz dietetyka

Dla jednych obowiązkiem, dla drugich żywieniowym wyborem. Podpowiadamy, jak komponować dietę bez dodatku glutenu.

Zasady i jadłospis przy diecie bezglutenowej + audio-komentarz dietetyka fot. Fotolia

Dla kogo dieta bezglutenowa będzie dobrym wyborem?

Przede wszystkim dla osób cierpiących na celiakię lub uczulonych na gluten. Chorzy, by nie doprowadzić do stanu zapalnego jelit lub całkowitego zniszczenia kosmków jelitowych muszą na stałe przestrzegać ścisłej diety. Dodatkowo dietę bezglutenową zaleca się niemowlętom, by w przyszłości nie zachorowały na wyżej wymienione schorzenie lub nie miały alergii na gluten.

Czego nie wolno jeść na diecie bezglutenowej?

Przede wszystkim pieczywa i wszystkich wyrobów zawierających pszenną mąkę. Gluten znajduje się niemal we wszystkich dostępnych na rynku produktach zbożowych i samych zbożach - życie, pszenicy, jęczmieniu, a nawet kaszy mannej czy jęczmiennej.

Ponadto nie wolno spożywać zbożowej kawy, owocowych przetworów, piwa, lodów, gotowych sosów (wraz z keczupem czy majonezem), a także produktów zawierających sód. Śladowe ilości glutenu mogą znaleźć się w niemal całej żywności dostępnej w zwykłych supermarketach, dlatego skomponowanie bezpiecznego jadłospisu dla chorego jest nie lada wyzwaniem.

Co jest dozwolone na diecie bezglutenowej?

Przede wszystkim kupuj żywność oznaczoną nazwą „produkt bezglutenowy” lub znakiem graficznym przedstawiającym przekreślony kłos. Właśnie ten napis czy symbol powinien być dla ciebie pierwszą informacją, która pozwoli ci zacząć się w ogóle zastanawiać nad zakupem tego produktu. Jeśli twoja choroba jest nasilona, wybieraj sklepy, które w swoim asortymencie mają jedynie produkty bezglutenowe. Wtedy będziesz miała pewność, że to co zjesz, nie będzie miało złego wpływu na twoje zdrowie.

 

Produkty bez dodatku glutenu

Napoje Kawa (byle nie rozpuszczalna), herbata, herbatki ziołowe, kakao naturalne, rum, wino gronowe, woda mineralna
Produkty mleczne Mleko, jogurty, maślanka, kefir, sery białe, feta (uważaj na śmietanę, sery żółte, topione, homogenizowane)
Mięsa i ryby Świeże mięso, podroby, ryby, owoce morza, wędliny wysokogatunkowe (szynka, polędwica)
Tłuszcze Masło, masło roślinne, margaryny, oleje, oliwa z oliwek, tran
Warzywa i owoce Możesz jeść bez ograniczeń, ale uważaj na te przechowywane - np. jabłka
Pieczywo, kasze, płatki Pieczywo i makarony bezglutenowe, kasza kukurydziana, jaglana, gryczana, kleik ryżowy, kukurydza prażona, chrupki czyste kukurydziane
Słodycze Cukier, miód, galaretki, budynie i kisiele na bazie mąki ziemniaczanej, orzechy, migdały, mak, sezam, czekolada mleczna i gorzka, landrynki, lizaki, dropsy bez dodatku słodu i skrobi, słodycze bezglutenowe.
Inne Proszek do pieczenia bezglutenowy, soda oczyszczona, czysta żelatyna, drożdże, zioła i jednorodne przyprawy, ocet winny, siemię lniane, czysty przecier pomidorowy, jajka.


Przykładowe przepisy na diecie bezglutenowej

1. Sernik bezglutenowy

Składniki 2 kg białego sera zmielonego bezglutenowego, 1 i 1/4 szklanki oleju rzepakowego, 9 jaj, 0,75 l mleka, 4 szklanki cukru, cukier waniliowy, 3 sztuki budyniów śmietankowych bezglutenowych.
Przygotowanie Spód ciasta przygotowujemy według przepisu podanego na opakowaniu, a pozostałe składniki potrzebne do przygotowania masy serowej, mieszamy mikserem. Pieczemy przez 45 minut w temperaturze 180 stopni.


2. Bułeczki kukurydziane

Składniki 200 g mąki (bez dodatku glutenu!), 100 g drobnej kaszki kukurydzianej, 1 łyżeczka proszku do pieczenia, 1/2 łyżeczki sody, 1/2 łyżeczki przyprawy indyjskiej, 2 jajka, 150 ml mleka sojowego, 100 ml wody, 50 ml oleju, 3 łyżki sera żółtego.
Przygotowanie Oddzielnie mieszany składniki suche i mokre, a następnie łączymy i nakładamy do foremek muffinkowych. Wkładamy do piekarnika na ok. 15 minut i pieczemy w temperaturze 180 stopni.


3. Bezglutenowe naleśniki z kurczakiem i warzywami

Składniki Średnia pierś z kurczaka, papryka czerwona, ogórek zielony, 8 małych pieczarek, sól i pieprz, olej do smażenia, składniki na naleśniki.
Przygotowanie Naleśniki przyrządzamy według podanego powyżej przepisu, umytą i pokrojoną w paski pierś z kurczaka smażymy na patelni, a następnie zapiekamy z warzywami przez 10 minut. Farsz nakładamy do naleśników i zawijamy.

Jeśli masz kłopoty ze zdrowiem, warto dowiedzieć się więcej na temat diet zdrowotnych, które poprawią twoje samopoczucie bez uwagi na schorzenie, na które cierpisz. Dieta, jaką prowadzisz w znacznym stopniu je determinuje, dlatego warto odmienić ją na lepszą!


Dowiedz się więcej:

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (23)
/6 miesięcy temu
Staram się sama przygotowywać sobie dania bezglutenowe, niestety w marketach nie ma wszystkich potrzebnych produktów, dlatego część zamawiam przez internet. Duży wybór produktów bezglutenowych ma sklep biolovers, sama często tam zamawiam
/9 miesięcy temu
nie wiedziałam że takie popularność ma expres menu, ale w sumie dzisiaj każdy zabiegany a ciężko o dobre posiłki wysokiej jakości. Widziałam ostatnio są nowe dania <3
/9 miesięcy temu
monika, posłuchałam się Ciebie i zamówiłam kilak dań z expres menu, na wyjeździe sprawdziły się znakomicie. Tak dobrych gotowych dań jeszcze nie jadłam, na dodatek bez konserwantów. Opakowanie tak jak pisałaś solidne i mocne, wytrzymały całą podróż.
POKAŻ KOMENTARZE (20)