POLECAMY

Czy od picia dietetycznej coli można przytyć?

Jesteś fanką napojów „light”, o obniżonej wartości energetycznej? Pijesz je namiętnie zadowolona, że mają zero kalorii. Zobacz, czy można przytyć od picia dietetycznej coli?

Barbara Dąbrowska / tydzień temu
Czy od picia dietetycznej coli można przytyć? fot. Fotolia

Zero kalorii = zero tycia?

Większość napojów słodzonych słodzikami np. na bazie aspartamu, czy acesulfamu K ma zerową kaloryczność. Dzieje się tak dlatego, że sztuczne substancje słodzące są kilkaset razy słodsze od cukru stołowego i mimo, iż mają określoną kaloryczność to stosuje się je w minimalnej ilości.

No dobrze, myślisz sobie, dlaczego miałabym przytyć pijąc napój, który ma zero kalorii?

Ciała nie oszukasz!

Organizmu tak łatwo nie „oszukasz”. Kiedy zjadasz lub wypijasz coś słodkiego twoje ciało oczekuje wzrostu stężenia glukozy we krwi, na paliwo czekają mózg i komórki ciała. Po wypiciu dietetycznej coli nigdy do tego nie dochodzi. Choć tego nie czujesz twój ośrodek głodu i sytości rozpoczyna dochodzenie: dlaczego nie ma cukru i jak go odzyskać?

Szok! Stewia z dodatkiem cukru? Sprawdź, co powinnaś wiedzieć o słodzikach na bazie stewii.

Czym jest kompensacja?

Zapoczątkowany zostaje proces, który może skończyć się tzw. kompensacją, czyli nadrobieniem „oszczędzonych” kalorii w kolejnym posiłku. Potwierdzają to badania z udziałem osób, które regularnie spożywają produkty light, o obniżonej wartości energetycznej. Okazuje się, że często całodzienny pobór energii (kcal), mimo zastosowania produktów bezcukrowych, nie ulega zmianie.

Co ciekawe kompensacja następuje prawdopodobnie bez udziału naszej świadomości. Bywa tak, że dorosły, który wypija napój bez cukru myśli sobie: „Teraz to mogę zaszaleć” i rzeczywiście świadomie zjada więcej wraz z kolejnymi posiłkami. Badania pokazały jednak, że dzieci, które nie wiedziały, że spożywają żywność light również kompensowały.

Light tylko na wyjątkowe okazje

Jakie możesz wyciągnąć z tego wnioski? Napoje bezcukrowe i cały segment żywności o obniżonej wartości energetycznej nie powinny stanowić podstawy twojej diety. Stawiaj na żywność nieprzetworzoną i napoje naturalnie bezcukrowe, które nie są słodkie w smaku (woda, herbata) i nie „oszukują” organizmu.

Napoje light traktuj jako produkt na wyjątkową okazję. Pij je wtedy, gdy bardzo ciągnie cię do coli. Okazjonalnie wypity napój typu cola bez cukru jest, mimo wszystko, korzystniejszym wyborem niż tradycyjna wersja z cukrem.

Nie lubisz pić wody? Zobacz propozycje na zdrowe wody smakowe. Numer 4 to nasz faworyt!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)