Czy bób jest zdrowy?

Bób jest bogaty m.in. w witaminy z grupy B, izoflawony, roślinne sterole, tiaminę i niacynę. Jaki bób wybrać? Jak prawidłowo gotować bób? Komu i dlaczego bób może szkodzić? Czy warto kupować bób w torebce? Jak gotować bób, aby nie powodował wzdęć?

fot. Nieznane

Zdrowie w ziarnach bobu

Bób pojawia się na początku lata i podobnie jak inne rośliny strączkowe jest skarbnicą wartości odżywczych. Zawiera dużo białka, błonnika i mało kalorii (100 g to zaledwie 66 kcal i ok. 6 g błonnika, który pomaga chronić błonę śluzową jelita grubego przed działaniem substancji toksycznych). Wykazano również, że zmniejsza poziom cholesterolu we krwi, ponieważ wiąże kwasy żółciowe w jelicie grubym.

Bób jest bogaty w izoflawony i roślinne sterole. Izoflawony, takie jak genisteina i daidzeina, działają ochronnie na piersi, chroniąc je przed nowotworami. Bób charakteryzuje się wysokim stężeniem aminokwasu zwanego lewodopą (prekursor dopaminy), który działa jako neuroprzekaźnik w mózgu, ale też podnosi poziom testosteronu i zwiększa syntezę hormonu wzrostu.

Bób dostarcza mnóstwa witamin z grupy B: 100 g świeżych ziaren zawiera jej 423 mikrogramy lub 106% dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy.

W ziarnach bobu znajdziemy również witaminę B6 (pirydoksyna), tiaminę (witamina B-1), ryboflawinę i niacynę. Większość z tych witamin funkcjonuje jako koenzymy w reakcjach działających w komórce w transformowaniu węglowodanów, białek i tłuszczów na energię.

Jaki bób jest dobry?

Bardzo młody bób, podobnie jak groszek cukrowy, może być jedzony na surowo. Najczęściej sprzedawany bób jest już łuskany i przechowywany w szczelnych torbach z tworzywa sztucznego. Nie wiadomo jednak czy jest on świeży i dlatego najlepiej jest kupować go w strąkach. Powinny one być intensywnie zielone, bez przebarwień i pleśni.

Bób w lodówce zachowuje swoje walory odżywcze około tygodnia. Może być jedzony jako przekąska, jest też doskonałym składnikiem sałatek. Niestety, powoduje wzdęcia i nadmierną fermentację w jelitach.

Zobacz też: Tabela kalorii - warzywa

Jak gotować bób, aby nie powodował wzdęć?

Wzdęcia i gazy są wywołane oligosacharydami w ziarnach, które niestety nie są trawione ani rozkładane przez bakterie jelitowe. Aby więc uniknąć sensacji żołądkowych, możesz jednorazowo zjeść szklankę ugotowanego bobu (3 g oligosacharydów) albo odpowiednio ugotować ziarna. Jak to zrobić?

Należy zalać bób bardzo gorącą wodą, odstawić na godzinę, wylać wodę i ponownie ugotować w nowej wodzie, soląc na koniec gotowania. Niektórzy zalecają gotowanie go z dodatkiem kopru – zwłaszcza jeśli ktoś nie lubi zapachu gotującego się bobu – ale też soku z cytryny, cukru, ziół. Jeśli bób jest młody (drobny, o delikatnej, zielonej skórce), gotujemy go kilkanaście minut – najlepiej na parze. Starszy bób trzeba gotować kilkadziesiąt minut, aby był miękki (30–50 min.). Najlepiej sprawdzać co jakiś czas, czy już jest gotowy.  

Komu bób może szkodzić?

Bób nie jest dla osób, które cierpią na dnę moczanową (ze względu na obecność puryn), mają tendencję do powstawania kamieni szczawianowych w nerkach i problemy z przewodem pokarmowym.

Bób może też sporadycznie powodować poważne reakcje alergiczne, znane jako favism. Do wystąpienia objawów chorobowych dochodzi u osób posiadających mutację w genie G6PD po narażeniu na różne czynniki środowiskowe, z których najważniejszymi są: leki, spożycie bobu (Vicia faba) i zetknięcie z jego pyłkiem.

Zobacz też: Dlaczego warto jeść szparagi?

Dlaczego fast foody są niezdrowe?
SKOMENTUJ (22)
KOMENTARZE (22)
~gość/rok temu
Mój bób mnie w dupe gniut 😨😨😨😨😨😨😨😨😨😨😨😨😨😨😨😨😨😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😱😱😱😱😱😱😱😱😱😨😨😨😨😨
~Oliwia/rok temu
Mój bób mnie w dupe gniut 😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😨😨😨😨😨😨😨😨😨😨😨😨😨😨😨😵😱😨
~gość/rok temu
[quote=~gość] , zobacz ostatni żart bo to mój żart😄😄😄😄😄😄😄😄 [/quote]
POKAŻ KOMENTARZE (22)