POLECAMY

Cukier kokosowy – produkt, który warto kupić czy tylko kolejna moda?

Olej kokosowy, mleko kokosowe, woda kokosowa…Do produktów z kokosa dołączył cukier kokosowy promowany jako zdrowszy zamiennik cukru. Czy warto wprowadzić go do diety? Czy też to kolejny niepotrzebny, drogi, ale modny produkt?

Barbara Dąbrowska / 8 miesięcy temu
Cukier kokosowy – produkt, który warto kupić czy tylko kolejna moda? fot. Fotolia

Cukier kokosowy powstaje z wydzieliny kwiatostanów palmy kokosowej, dlatego nazywany jest także cukrem palmowym. Można spotkać się także z egzotyczną nazwą gula java.

Cukier kokosowy właściwości

Cukier kokosowy ma kremowy, lekko brązowy kolor i charakterystyczny kokosowy zapach. Jego smak przypomina karmel, dlatego docenią go wielbiciele wyrafinowanych deserów. Kucharze stosują cukier kokosowy także ze względu na jego właściwości kulinarne.  Ma on niską temperaturę topnienia, a jednocześnie bardzo wysoką temperaturę spalania, dlatego idealnie nadaje się do wszelkiego rodzaju wypieków.

Ceny cukru palmowego zaczynają się od 30 zł za kilogram i dochodzą nawet do 70-80 zł. Cukier kokosowy dostępny jest przede wszystkim w stacjonarnych i internetowych sklepach z żywnością ekologiczną.

Olej kokosowy - czy faktycznie jest zdrowy?

Cukier kokosowy skład

Cukier kokosowy składem niewiele różni się od zwykłego cukru stołowego. Jego podstawowym składnikiem jest dwucukier sacharoza. W zależności od odmiany, wieku palmy kokosowej i sposobu pozyskiwania wydzieliny kwiatostanów zawartość sacharozy może wahać się w granicach 70-80%.

Pozostałe cukry proste obecne w cukrze kokosowym to glukoza i fruktoza (od 3 do 9%).

Cukier kokosowy jest produktem nierafinowanym, dlatego w stosunku do białego cukru zawiera więcej składników mineralnych takich jak wapń, cynk, czy potas. Cukier kokosowy zawiera także niewielkie ilości witaminy B1 oraz witaminy C. Warto jednak uświadomić sobie, że wartość odżywcza produktów spożywczych podawana jest na 100 g. Spożywanie tak dużej ilości cukrów prostych w żadnej postaci nie jest wskazane dla zdrowia człowieka.  Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby ograniczyć spożycie cukrów prostych do 5% całodobowego zapotrzebowania energetycznego.

Zapotrzebowanie energetyczne - jak je obliczyć?

Oznacza to, że kobieta o zapotrzebowaniu dobowym na poziomie 2000 kcal może w sumie spożyć 5 łyżeczek cukru ze wszystkich źródeł. Jaką część z tego może stanowić cukier kokosowy? Nie więcej niż 2-3 łyżeczki! Przy takim spożyciu zawartość witamin i minerałów w cukrze palmowym nie będzie miała większego znaczenia.

Brązowy cukier - wcale nie taki zdrowy?

Cukier kokosowy a indeks glikemiczny i kalorie

Cukier kokosowy dostarcza praktycznie tyle samo kalorii (kcal) w łyżeczce co cukier biały, czyli około 20 kcal. Internet aż huczy od stwierdzeń, że cukier kokosowy ma niski indeks glikemiczny, jednak nie potwierdza tego Amerykańskie Towarzystwo Diabetologiczne. Indeks glikemiczny cukru kokosowego opublikowany na stronie Uniwersytetu w Sydney wynosi 54, podczas gdy indeks glikemiczny sacharozy (cukier stołowy) przyjmuje wartość 68. Różnica nie jest znacząca. W związku z tym cukier kokosowy nie jest bezpieczny dla cukrzyków i osób z insulinoopornością. Nie jest to także wskazany zamiennik cukru dla osób na diecie odchudzającej.

Cukier kokosowy należy traktować dokładnie tak samo jak biały cukier, a do wszelkich informacji pojawiających się na jego temat w kontekście zdrowej żywności warto podchodzić sceptycznie.

8 skutków ubocznych jedzenia zbyt dużych ilości cukru!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)