Co jeść, aby mieć piękną cerę?

Gdy Twoja cera pozostawia wiele do życzenia, nie tylko specjalistyczne kremy mogą okazać się pomocne. Skórę możesz wzmacniać także poprzez prawidłową, obfitującą w witaminy i składniki mineralne dietę. Przeczytaj, co powinno znaleźć się w Twoim menu, abyś zachwycała wszystkich swoim wyglądem!

fot. Nieznane

Wizyta u dermatologa to podstawa

Jeśli nasze ciało nieustannie pokrywają zmiany skórne, wizyta u dermatologa będzie nieodzowna. Leczenie to podstawa, ale dieta powinna być uzupełnieniem naszych starań o promienną prezencję.

U jak urozmaicona dieta

Wiele z nas jada monotonnie – przyzwyczajamy się do pewnej grupy produktów (zazwyczaj bardziej smacznych, aniżeli zdrowych) i wykluczamy inne, które mogą wnieść do naszego organizmu wiele cennych składników odżywczych. Najlepiej zapoznać się z Piramidą Zdrowego Żywienia IŻŻ (dostępna w Internecie w wersji dla osób dorosłych jak i dzieci, i młodzieży w wieku szkolnym) i zjadać produkty z różnych grup produktów spożywczych.

N jak nawodnienie

Gdy rzadko pijemy, skóra staje się szara, bez wyrazu i łatwo traci jędrność. By temu zapobiec należy regularne sięgać po płyny (zwłaszcza, gdy za oknem panują wysokie temperatury lub gdy podejmujemy wysiłek fizyczny). Może to być woda lub napary (np. ziołowe), lekka herbata. Kawa może działać odwadniająco. Odpowiednie nawodnienie organizmu jest ważne o tyle, iż stymuluje go do oczyszczania się z toksyn (które uwalniają się m.in. z tkanki tłuszczowej w czasie odchudzania).

Polecamy: Jak żywić się w podróży?

Jakie witaminy i jakie składniki mineralne?

Co warunkuje zdrowy wygląd skóry? Zwróć uwagę przede wszystkim na takie składniki w diecie, jak: 

  • witamina A - zapobiega wysuszeniu i nadmiernemu rogowaceniu skóry, jest antyoksydantem zawartym w: wątróbce, maśle, margarynach wzbogacanych w witaminy, oraz w zielonych, żółtych, pomarańczowych i czerwonych warzywach i owocach jako prowitamina A;
  • witamina E - warunkuje młody wygląd skóry, wykazuje działanie przeciwutleniające, znajdziemy ją przede wszystkim w olejach roślinnych, orzechach i nasionach;
  • witamina C - wzmacnia naczynia krwionośne i warunkuje ich przepuszczalność;
  • witamina B6 - zapobiega stanom zapalnym skóry, a jej źródła to m.in.: zarodki pszenne czy otręby;
  • witamina B2 - jeśli naszym problemem są pojawiające się często zajady w kącikach ust, warto zwrócić uwagę na podaż witaminy B2 z dietą; występuje ona w: mleku i jego przetworach oraz drożdżach
  • cynk - występuje w większości produktów;
  • selen - jego źródłem są: otręby, kiełki, ryby;
  • siarka - występuje w białkowych produktach, typu: mięso, warzywa strączkowe, orzechy.

Tłuszcze – wcale nie takie złe

Jeśli stosujesz dietę odchudzającą z prawie całkowitą eliminacją tłuszczu (masła, olejów roślinnych i innych produktów będących jego źródłem), radzimy zaprzestać takiego działania. Tłuszcz jest niezbędny do rozpuszczania się witamin, w tym: A i E, o których wpływie na cerę pisaliśmy powyżej. Największą wartość mają tłuszcze pochodzące z ryb, olejów roślinnych (zwłaszcza oleju rzepakowego, lnianego). Niech obce nie będą nam: pestki dyni, nasiona słonecznika, orzechy. Jeśli mamy czas na domowe wypieki, warto pokusić się o chleb ze sporą ilością m.in. siemienia lnianego (także zawiera „dobre” kwasy tłuszczowe).

Używkom – STOP

Jeśli często sięgamy po papierosy i alkohol, najwyższy czas zapomnieć o tych używkach. Palenie powoduje, iż wygląd naszej cery znacząco się pogarsza. Pamiętaj też, że alkohol może nasilać wydalanie płynów z organizmu - działa odwadniająco.

Przeczytaj również: Aby kości były mocne i zdrowe

Jakie objawy wskazują na chorą trzustkę? [video]
SKOMENTUJ (8)
KOMENTARZE (8)
~kasia/rok temu
jaki najlepsze witaminki?
~eeewwa/rok temu
witaminki ,wody niegazowanej
i sport:):)
~Lenkaa/2 lata temu
Wreszcie ktoś zwrócił uwagę na znaczenie tłuszczu w diecie, bo to raczej mało popularny temat. Tak naprawdę tłuszcz przydaje się do spalania... tłuszczu, chociaż mało osób o tym wie. Za namową dermatologa oprócz zwykłych pestek dyni wprowadziłam do sałatek też olej, nie tylko rzepakowy czy rzepakowo-lniany goldendrop, ale też różne wariacje typu kokosowy mercola. Od biedy jak już jest bardzo źle (długa dieta) to sięgam po dodatkowe źródła witaminy e. Ostatnio wypróbowałam bataty, bo kiełki to raczej nie dla mnie. Dzięki za fajny tekst!
POKAŻ KOMENTARZE (8)