POLECAMY

10 prostych sposobów na wprowadzenie alg do diety

Czy wiesz skąd w rybach kwasy omega-3 i dlaczego na japońskiej wyspie Okinawa jest tak wielu stulatków? Sekretem są algi morskie. To nie chwilowa żywieniowa moda, tylko wartościowy produkt, który zaskakująco łatwo jest wprowadzić do codziennej diety. Poznaj kulinarne zastosowania alg.

Barbara Dąbrowska / 5 miesięcy temu
10 prostych sposobów na wprowadzenie alg do diety fot. Fotolia

Wartości odżywcze alg morskich

Algi to najcenniejsze źródło kwasów z rodziny omega 3. To, że związki te obecne są w rybach morskich jest zasługą alg, w ten sposób niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe "wędrują" dalej w łańcuchu pokarmowym. Glony zjadane są przez małe skorupiaki, te zaś spożywają małe ryby mięsożerne, które stają się następnie łupem większych ryb drapieżnych.

Zielone algi to także bardzo dobre źródło białka roślinnego ważnego w diecie wegetariańskiej. 100 g suszonej spiruliny dostarcza 57 g białka, podczas gdy ta sama masa polędwicy wołowej tylko 20,1 g. Glony mają dużo żelaza i wapnia. Dla osób z niedoczynnością tarczycy są skarbnicą jodu. Uwaga, ze względu na wysoką zawartość jodu alg nie powinny jadać z chorobami autoimmunizacyjnymi tarczycy (np. Hashimoto).

Glony dostarczają także błonnika pokarmowego rozpuszczalnego w wodzie, dlatego w żywności są wykorzystywane, jako substancje żelujące i zagęszczające (np. agar-agar). Ta właściwość sprawia, że mogą kumulować metale ciężkie, dlatego bardzo ważne jest by kupować algi z upraw ekologicznych.

Pij sok z buraków przed treningiem. Efekty są niesamowite!

W jakiej formie można jadać algi? Na rynku dostępne są sproszkowane, zielone algi spirulina i chlorella oraz świeże glony: nori, wakame, kombu. Możesz też kupić chipsy z alg smażone np. na oliwie z oliwek. My jednak polecamy inne, proste kuchenne zastosowania alg.

Olej z alg

Ostatnio coraz większą popularnością cieszy się olej z alg, który może być używany do gotowania, pieczenia i jako składnik dressingów. Olej ma łagodny smak, wysoką zawartość jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i wysoki punkt dymienia (około 250 stopni Celsjusza).

Kuchenne zastosowania

Poznaj 10 sposobów na wykorzystanie glonów w codziennych potrawach.

  1. Dodawaj sproszkowane algi do sosów typu pesto i pasztetów warzywnych.
  2. Piekąc chleb wymieszaj sproszkowane algi z mąką.
  3. Niewielkie ilości sproszkowanych glonów dodawaj do ciasta na naleśniki, placki czy pierogi.
  4. Sproszkowaną spirulinę, chlorellę uwzględniaj w przepisach na koktajle i smoothie.
  5. Dodawaj świeże lub sproszkowane algi do warzywnych zup krem.
  6. Świeże algi dorzucaj do mieszanki sałat.
  7. Sproszkowane algi nadadzą piękny zielony kolor sorbetom owocowym.
  8. Świeże glony są świetnym uzupełnieniem dań na bazie kasz i warzyw.
  9. Z użyciem sproszkowanych glonów i zmielonych orzechów przygotuj zdrową panierkę.
  10. Sproszkowany algi dodawaj do zdrowych wersji batoników z bakaliami, czy do tzw. kulek mocy.

10 zaskakująco prostych trików na urozmaicenie diety

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)