15 lat młodsza w 3 miesiące? To możliwe! 3 kroki, by obniżyć wiek metaboliczny

O metrykę pytać nie będziemy, ale podpowiemy jak sprawić, by twoje ciało było biologicznie młodsze. Sprawdź swój wiek metaboliczny!

Barbara Dąbrowska / 2 miesiące temu
15 lat młodsza w 3 miesiące? To możliwe! 3 kroki, by obniżyć wiek metaboliczny fot. Fotolia

Co to jest wiek metaboliczny?

Rok urodzenia wpisany w dowód jest niezmienny, ale na wiek i kondycję swojego ciała masz wpływ. Metabolicznie możesz być nawet kilkanaście lat młodsza lub…starsza!

Najważniejszym czynnikiem, który wpływa na wiek metaboliczny jest twoja podstawowa przemiana materii (PPM lub BMR od basic metabolic rate). To taka ilość energii (kcal), jakiej twoje ciało potrzebuje do pracy narządów wewnętrznych w warunkach spokoju fizycznego, psychicznego i w idealnym klimacie.

Kalkulator zapotrzebowania kalorycznego

Gdybyś położyła się i cały dzień leżała, bez najmniejszego ruchu, właśnie taką ilość kalorii spożytkuje twój organizm na pracę serca, płuc, wątroby…

Wiek metaboliczny porównuje twój BMR do BMR-ów innych osób w tym samym wieku, wyznaczają ile lat masz biologicznie, na podstawie statystyk. Im masz wyższą podstawową przemianę materii, tym młodsza jesteś metabolicznie. Z wiekiem zapotrzebowanie kaloryczne maleje.

Wiek metaboliczny a skład ciała

Wiek metaboliczny i powiązana z nim podstawowa przemiana materii są wynikiem składu ciała. Wszystkie komórki organizmu mają swoje zapotrzebowanie energetyczne, ale komórki masy mięśniowej, w każdej sekundzie życia, potrzebują trzy razy więcej kalorii niż komórki tkanki tłuszczowej.

  • Jeśli masz nadwagę i nadmiar tkanki tłuszczowej to twoja podstawowa przemiana materii jest niska, a wiek metaboliczny wysoki (wyższy od metrykalnego).
  • Jeśli masz prawidłową masę ciała i jesteś aktywna fizycznie (masz dużo masy mięśniowej) to twoja podstawowa przemiana materii jest wysoka, a wiek metaboliczny niski (niższy od metrykalnego).
  • Może być też tak, że masz prawidłową masę ciała, ale nadmiar tkanki tłuszczowej (tzw. syndrom TOFI). Wtedy twój wiek metaboliczny będzie wyższy od metrykalnego.

Szczupła na zewnątrz, gruba w środku? To naprawdę jest możliwe... Jak sprawdzić, czy cierpisz na syndrom TOFI?

Wniosek? Utrzymując prawidłową masę ciała, regularnie ruszając się, dbając o masę mięśniową, podwyższasz BMR i obniżasz wiek metaboliczny.

Jak obliczyć wiek metaboliczny?

Umów się z dietetykiem na profesjonalną analizę składy ciała za pomocą specjalistycznego analizatora. To badania pozwala sprawdzić, ile lat ma biologicznie twoje ciało.

Pamiętaj jednak, że pomiar ten nie uwzględnia innych aspektów zdrowotnych, takich jak np. wyniki badań laboratoryjnych.

Wiek metaboliczny powinnaś traktować jako wskazówkę do zmian w stylu życia lub pochwałę tego, co robisz dotychczas. Pamiętaj, jeśli twój wiek metaboliczny jest znacznie wyższy niż metrykalny, możesz szybko odwrócić bieg „czasu”. Już po 3 miesiącach pozytywnych zmian w stylu życia możesz obniżyć swój wiek metaboliczny nawet o kilkanaście lat.

Jak obniżyć wiek metaboliczny? 3 ważne strategie

1. Zaplanuj racjonalną dietę redukcyjną.

Taka dieta pozwala tracić tkankę tłuszczową w tempie 0,5-1 kg tygodniowo.

2. Stopniowo zwiększaj aktywność fizyczną.

Dopasuj ćwiczenia do swojej kondycji fizycznej. Stopniowo zwiększaj intensywność. Regularny ruch pozwoli ci zbudować masę mięśniową.

3. Zadbaj o prawidłowe nawodnienie.

Mięśnie w ponad 70% składają się z wody. Bez prawidłowego nawodnienia nie uda ci się zwiększyć masy mięśniowej. Wypijaj minimum 2 litry bezkalorycznych płynów dziennie.

Jak wygląda pomiar składu ciała u dietetyka?

 

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/2 miesiące temu
Świetny artykuł i też jestem za tym, żeby chudnąć stopniowo i taka zrównoważona dieta redukcyjna to dobry pomysł. Ja do tego sporo biegam, nawet jesień mi nie przeszkadza i wspomagam się IQgreen - wiadomo kofeina zwiększa wydolność i przez to osiąga się lepsze wyniki.
/2 miesiące temu
Wsparcie faktycznie może się przydać. Można na przykład postawić na takie rozwiązanie: zbijamywage.pl/przydatne-przy-odchudzaniu/green-barley-plus-najnowsze-rozwiazanie-na-odchudzanie
/2 miesiące temu
bez suplementu miałam straszny problem ze spadkiem wagi. Wracałam do diet i rezygnowałam bo nie było efektów. Brakowało mi czegoś. Włączyłam w końcu do diety Slimcea. Od razu zauważyłam różnicę i efekty które coraz bardziej motywowały mnie do działania. Nie prawdopodobnie szybko osiągnęłam cel wagowy jaki sobie założyłam. Uwierzcie mi, że był on mało możliwy a jednak się udało :) Warto zaufać Slimcei