POLECAMY

Aktywne wakacje nad wodą - sporty idealne dla kobiet

Chcesz aktywnie spędzić urlop? Wybierz się nad wodę i spróbuj swoich sił w sportach wodnych. Dobra zabawa gwarantowana!

/ 6 miesięcy temu
Aktywne wakacje nad wodą - sporty idealne dla kobiet fot. Panthermedia

Zamiast leżeć na plaży wolisz, skakać, pływać, zwiedzać, jeździć, poznawać nowe rzeczy, podejmować wyzwania i być ciągle w ruchu? Mamy dla ciebie kilka propozycji na wakacyjny wypoczynek.

Wioślarstwo lub kajaki - przez cały dzień pełna aktywność

Machanie wiosłami to idealny trening siłowy i wytrzymałościowy. Równomiernie angażuje wszystkie grupy mięśni i sprawia, że serce i układ krążenia lepiej funkcjonują. Wiosłowanie pomaga też spalić nadmiar tłuszczu w górnych partiach ciała i pięknie wyrzeźbić mięśnie (wzmacniasz mięśnie grzbietu, pleców, barków i ramion). Wiosła są też genialnym ćwiczeniem na biust. Wytrenowane mięśnie w dwa tygodnie uniosą piersi i poprawią ich kształt.

Czego potrzebujesz?
Rękawiczek rowerowych, aby nie otrzeć dłoni wiosłami. Kurtki przeciwdeszczowej, kremu z filtrem i czapki lub kapelusza (bo woda „przyciąga” słońce). Przyda się środek przeciwbólowy, preparat odkażający rany, plaster i bandaż - na wszelki wypadek.

Jak się przygotować?
Nie chcesz spuchnąć po pierwszej godzinie wiosłowania? Przed wyjazdem poćwicz na ergometrze, czyli przyrządzie do wiosłowania. Trenuj na nim przy okazji pobytu w siłowni w seriach po 15-20 minut. Usiądź, ustaw stopy na podnóżkach i chwyć rękami drążek umieszczony na lince. Ugnij nogi w kolanach i przesuń ciało na ławeczce do przodu. Prostując nogi w kolanach, odsuń ławeczkę do tyłu, jednocześnie przyciągnij drążek z linką do piersi, naśladując ruch wioseł.

Gdzie?
Najlepsze na pierwszy spływ będą płytkie malownicze mazurskie i kaszubskie rzeki. Będziesz się przeprawiać przez śluzy i kąpać na przybrzeżnych plażach.

Wielki szus na wodzie - narty wodne

Narty wodne to zabawne przeżycie. W zasadzie cała sztuka polega na tym, by dobrze stanąć na nogach. Polecamy wszystkim zimowym narciarzom.

Jakie masz z tego korzyści?
Duże napięcie mięśni podczas jazdy powoduje, że po kilku dniach jeżdżenia mięśnie będą mocniejsze i ładniej wyrzeźbione.

Czego potrzebujesz?
Odwagi! To wszystko. Sprzęt wypożyczasz. Ubezpiecza cię instruktor. Czasami może się przydać maść na stłuczenia i coś przeciwbólowego.

 

Jak się przygotować?
Tak jak na wyjazd narciarski. Ogólnie wzmocnij nogi, robiąc przysiady, jeżdżąc ma rowerze i rolkach, korzystając z bieżni przynajmniej trzy razy w tygodniu. Wzmocnij też ręce - wbrew pozorom one również będą potrzebne - ćwicząc jak najwięcej z ciężarkami.

Gdzie?
Najwięcej wodnych narciarzy spotkasz podczas bezwietrznej pogody na Zatoce Puckiej i jeziorach mazurskich.

Przepustka na rafy - nurkowanie

Podwodny świat był zarezerwowany niegdyś tylko dla nielicznych. Dziś przepustkę do podwodnego świata raf koralowych, jaskiń i zatopionych wraków można dostać na krótkich tygodniowych wakacjach.

Jakie masz z tego korzyści?
Nurkowanie to relaks i adrenalina. Odmładza! Podwodny ruch sprawia, że znikają problemy z kręgosłupem i stawami. W wodzie ciężar naszego ciała zmniejsza się o 90%! Nurkowanie to dobry wstęp do bardziej zaawansowanych form jogi, medytacji i technik oddechowych.

Czego potrzebujesz?
Specjalistyczny sprzęt dostaniesz w miejscu, w którym będziesz się szkoliła. Obejmuje on: kombinezon, maskę, fajkę, płetwy, rękawice, buty, kamizelkę ratunkowo-wypornościową, automat oddechowy, kompas, ciśnieniomierz, pas balastowy. Zaczniesz od ćwiczenia najprostszych czynności: usuwania wody z maski i rurki. Instruktorzy zaaranżują też sytuacje awaryjne i nauczą cię znaków, którymi możesz porozumiewać się pod wodą.

Jak się przygotować?
Osoby poniżej 14. roku życia potrzebują zgody rodziców, choć pod wodę schodzą już 7-letnie dzieci. Możesz trenować wstrzymywanie oddechu (poprawiasz w ten sposób wentylację i pojemność płuc). Trenuj opanowanie, np. ćwicząc jogę. Przed kursem trzeba przejść badania lekarskie.

Gdzie?
Ciepłe piękne kraje: Egipt, Grecja, Chorwacja, Tajlandia, Malta. Coraz modniejszy wśród płetwonurków staje się Bałtyk (tam też jest dużo ciekawych wraków) i zawsze można liczyć na swojskie Mazury.

Sport w dechę - windsurfing

Pływanie na desce z żaglem podobno wcale nie jest takie trudne. Za to jest bardzo modne. A pianka do surfingu wygląda tak seksownie. Wchodzisz w to? Na początek weź kilka lekcji z instruktorem.

Jakie masz z tego korzyści?
Cały czas intensywnie ćwiczysz wewnętrzne mięśnie podtrzymujące kręgosłup - to dobre na prostą sylwetkę. Jest szansa, że pływając na desce, wysmuklejesz - to też kwestia rozciągania wewnętrznego gorsetu mięśniowego (będziesz miała bardziej płaski brzuch). Wzmacniasz mięśnie nóg i rąk. Aby jednak nie były "pękate", pamiętaj, by po zejściu z deski przez chwilę je rozciągać. To uchroni cię też przed zakwasami.

Czego potrzebujesz?
Na początek deski, żagla i pianki, która osłoni ciało przed wiatrem i słońcem. Potrzebne będą też specjalne buty i rękawiczki chroniące przed otarciami. Dobrze jest rozpoczynać naukę na płytkiej wodzie, sięgającej do pasa. Pierwsza deska musi być niezatapialna - im jest dłuższa i szersza, tym większą daje gwarancję bezpieczeństwa. Pierwszą wypożycz, następną będziesz mogła już kupić. Dobrze mieć spakowany na wszelki wypadek środek przeciwbólowy, maść na zbicia i siniaki i bandaż.

Jak się przygotować?
W ramach przygotowań najlepiej dwa razy w tygodniu pójść na basen i potrenować pływanie. Oprócz tego dobrze jest wzmocnić mięśnie nóg - pojeździć na rowerze lub pobiegać.

Gdzie?
W Polsce zagłębiem windsurferów jest półwysep Hel.

Przystanek: żeglarstwo

To świetna zabawa, jeśli nie boisz się wody. Zawsze możesz się wybrać na łódkę jako dama do towarzystwa. Aby samodzielnie sterować łódką, musisz mieć patent żeglarski.

Jakie masz z tego korzyści?
Dotleniasz cały organizm. Ćwiczysz poczucie równowagi. Poprawisz też ogólną kondycję.

Czego potrzebujesz?
Dobrze byłoby umieć pływać. Spędzenie tygodnia w kapoku nie daje pełni satysfakcji. Zainwestuj w sztormiak i rękawiczki ochronne (typ rowerowy). Unikniesz wtedy odcisków od lin.

Jak się przygotować?
Nastaw się na relaks i kontakt z naturą. Tu nie będziesz miała połączenia z Internetem, a często nawet zasięgu operatora. Cały dzień będziesz spędzać leniwie na wodzie. Dobrze wybierz towarzystwo - z łódki trudno uciec.

Gdzie?
Najlepiej na polskich jeziorach - tam prawie zawsze wieje wiatr. Najwięcej żeglarzy jest na Warmii, Mazurach i Pomorzu.

Spragniona mocnych wrażeń?

Są także bardziej radykalne odmiany sportów wodnych, których możesz spróbować (ale na początek zawsze pod okiem instruktora):

Kanioning
Czyli inaczej spływy górskimi rzekami. To pokonywanie dzikich rzek połączone ze skakaniem z wodospadów, nurkowaniem, pływaniem i wspinaczką. Takie spływy prowadzone są przez doświadczonych instruktorów. Wskazana odporność psychiczna.

Ratfing
Spływ pontonowy po górskich rzekach w pełnym wyposażeniu. Niezbędna umiejętność pływania i dobra kondycja.

Wakeboard
Sport łączący snowboard z nartami wodnymi. Jedziesz ze sporą prędkością na desce za motorówką wytwarzającą specjalne fale. Na nich możesz wykonywać ewolucje. Dla ryzykantów.

Hydrospeed
Spływanie na plastikowej desce z nurtem rzeki. Musisz założyć specjalny kombinezon, kamizelkę asekuracyjną, kask i płetwy.

Kitesurfing
To odmiana surfingu polegająca na... fruwaniu na desce. Trzymasz drążek przymocowany na linkach do latawca (dmuchanego lub komorowego), który unosi cię nad falami, pozwala przeskakiwać je i robić różne ewolucje. Aluminiowy drążek wytrzymuje napięcie do 200 kg.

Nie zapomnij spakować wakacyjnej apteczki - szczególnie jeśli spędzasz aktywnie czas! Wakacyjna apteczka - co spakować, żeby mieć spokojny urlop.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)