POLECAMY

Porady dietetyka: jaki jest optymalny dla ciebie poziom tkanki tłuszczowej?

Pracując jako dietetyk widziałam już dziesiątki tysięcy różnych figur kobiecych. Wiem, że można przy tym samym wzroście mieć dokładnie tą samą masę ciała, a zupełnie inny wygląd ciała. Jak to możliwe? Sylwetka zależy przede wszystkim od poziomu tkanki tłuszczowej.

Barbara Dąbrowska / tydzień temu
Porady dietetyka: jaki jest optymalny dla ciebie poziom tkanki tłuszczowej? fot. Fotolia

Tkanka tłuszczowa: funkcje w ciele

Tkanka tłuszczowa nie jest twoim wrogiem, mimo iż jest postrzegana negatywnie. „Ty tłusta...” (tu wstaw zwierzę: krowa, świnia). Zdarza ci się tak o sobie myśleć? Tłuszcz w ciele jest bardzo potrzebny. Przez setki tysięcy lat, gdy dostęp do pożywienia był ograniczony, ewolucja wytworzyła i faworyzowała wszelkie mechanizmy magazynujące tkankę tłuszczową, która jest źródłem energii zapasowej. W okresach głodu tkanka tłuszczowa uwalnia trójglicerydy, które mogą być wykorzystane jako paliwo do pracy narządów wewnętrznych.

Teraz, gdy pożywienie dostępne jest na każdym kroku, mechanizmy gromadzące tłuszcz nie są potrzebne, a wręcz działają na niekorzyść zwiększając ryzyko rozwoju nadwagi i otyłości. Otyłość i nadwaga to z definicji podwyższony poziom tkanki tłuszczowej, a nie tylko wysoka masa ciała. Nadmierna masa ciała może być związana z rozwiniętą tkanka mięśniową, ale także patologicznym gromadzeniem płynów (np. w niektórych zaburzeniach hormonalnych).

Na czym polega profesjonalna analiza składu ciała? Jak samodzielnie określić poziom tkanki tłuszczowej?

Poza funkcją zapasową tkanka tłuszczowa:

  • stabilizuje narządy wewnętrzne,
  • amortyzuje stawy,
  • jest niezbędna do utrzymania stałej temperatury ciała.

Tłuszcz zapasowy szczególnie istotny jest dla kobiet w wieku rozrodczym. Odpowiedni poziom tkanki tłuszczowej umożliwia zajście w ciążę, donoszenie ciąży i karmienie piersią. Zbyt niska, procentowa zawartość tkanki tłuszczowej prowadzi do zahamowania jajeczkowania i zatrzymania miesiączkowania.

Niebezpieczny jest także zbyt wysoki poziom tkanki tłuszczowej.

Nadmiar tkanki tłuszczowej prowadzi do:

  • obciążenia kręgosłupa i jego niewydolności,
  • zwiększenia ryzyka wystąpienia insulinooporności cukrzycy typu II,
  • rozwoju chorób układu krążenia.

Kilogram tłuszczu zapasowego to około 7000 kcal, ale tkanka tłuszczowa nie jest wyłącznie magazynem kilokalorii (kcal). To tkanka aktywna hormonalnie, a jej nadmiar wywołuje przewlekły stan zapalny.

Szczególnie groźna jest tzw. tkanka tłuszczowa trzewna, inaczej zwana brzuszną, wisceralna. To tłuszcz zgromadzony wokół narządów wewnętrznych, który obniża ich wydolność. Z pewnością zauważyłaś, że niektórzy mają tkankę tłuszczową zlokalizowaną podskórnie, fałdki, za które można złapać. Inni zaś mają duże, ale twarde brzuchy – to właśnie osoby z nadmiarem tłuszczu brzusznego.

Te 4 sygnały świadczą, że tracisz mięśnie, a nie tkankę tłuszczową. Uważaj, by nie stać się skinny fat!

Tkanka tłuszczowa: jak określić jej poziom?

Najłatwiejszą i powszechnie dostępną metodą określania poziomu tkanki tłuszczowej jest analiza składu ciała. Badanie przypomina zwykłe ważenie i wykorzystuje bioimpedancję elektryczną. Analizator składu ciała emituje prąd o niskim natężeniu. Tkanka tłuszczowa zawiera niewiele wody i źle przewodzi prąd. Dzięki temu można określić procentową zawartość tkanki tłuszczowej i masę tłuszczu w kilogramach.

Analizę składu ciała możesz wykonać w gabinecie dietetyka. Jej cena waha się od około 50 do 100 zł.

Poziom tkanki tłuszczowej normy

Normy określające optymalny poziom tkanki tłuszczowej zmieniały się na przełomie lat. Do dziś, w różnych źródłach podawane są odmienne wartości. Przytoczone w tym artykule normy są stosowane najczęściej.

Prawidłowy poziom tkanki tłuszczowej według Jana Tatonia dla populacji polskiej:

  • Kobiety 18-30 lat: 17-28%
  • Kobiety powyżej 30 lat: 20-30%
  • Mężczyźni bez względu na wiek: 8-20%

Na poziom tkanki tłuszczowej u kobiet ma wpływ nie tylko wiek, ale także pochodzenie.

Normy na zawartość tkanki tłuszczowej, kobiety:

  • rasy kaukaskiej: 21-33%,
  • rasy azjatyckiej: 25-35%,
  • rasy afrykańskiej: 20-32%,
  • rasy środkowo i płd. amerykańskiej: 24-37%.

Wskazówka dietetyka: Z doświadczenia w pracy dietetyka wynika, że najlepiej jest utrzymywać poziom tkanki tłuszczowej w środkowych przedziałach normy. Dzięki temu zmiana masy ciała nie powoduje „wypadnięcia” z prawidłowych przedziałów.

  • Optymalna zawartość tkanki tłuszczowej dla kobiety o średniej aktywności fizycznej: 20-24%.
  • Optymalna zawartość tkanki tłuszczowej dla mężczyzny o średniej aktywności fizycznej: 12-14%.

Z nami schudniesz szybko i skutecznie! Zobacz dział Odchudzanie

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (8)
/13 godzin temu
DOBRY TRENER TO PODSTAWA : ) ZAPRASZAM SERDECZNIE NA STRONĘ NAJLEPSZEGO TRENERA W POLSCE: wwwigortreneronlinepl
/23 godzin temu
DOBRY TRENER TO PODSTAWA : ) ZAPRASZAM SERDECZNIE NA STRONĘ NAJLEPSZEGO TRENERA W POLSCE: wwwigortreneronlinepl
/3 dni temu
DOBRY TRENER TO PODSTAWA : ) ZAPRASZAM SERDECZNIE NA STRONĘ NAJLEPSZEGO TRENERA W POLSCE: wwwigortreneronlinepl
POKAŻ KOMENTARZE (5)