POLECAMY

Jeśli chcesz schudnąć powinnaś znać swoją podstawową przemianę materii!

Warto znać niektóre pojęcia z zakresu fizjologii człowieka, jeśli chcesz z głową podejść do odchudzania. Podstawowa przemiana materii jest jednym z najważniejszych.

Jeśli chcesz schudnąć powinnaś znać swoją podstawową przemianę materii! fot. Fotolia

Bez względu na to, czy pojęcie podstawowej przemiany materii wydaje ci się zbyt długie, czy zbyt skomplikowane, warto byś poznała tą definicję. Informacja ta jest niezbędna, by wyliczyć dobowe zapotrzebowanie kaloryczne.

Ciałko ludzkie potrzebuje zewnętrznego zasilania energetycznego, żebyś mogła żyć, pracować, tańczyć, śmiać się i kochać. Energię z pożywienia zamieniasz w energię mechaniczną (praca mięśni), cieplną lub gromadzisz w postaci tkanki tłuszczowej.

Jak poprawić przemianę materii?

Podstawowa przemiana materii definicja

Podstawowa przemiana materii to minimalna ilość energii, wyrażonej w kilokaloriach (kcal, potocznie zwane kaloriami), która pozwala twojemu ciału na przeżycie bez żadnego ruchu, pracują tylko narządy wewnętrzne. Podstawowa przemiana materii (w skrócie PPM, także BMR od angielskich słów basic metabolic rate) obliczana jest dla człowieka pozostającego na czczo, w optymalnych warunkach klimatycznych, w stanie spokoju fizycznego i psychicznego.

Mówiąc ludzkim językiem definicja podstawowej przemiany materii to taka ilość kcal, jakiej potrzebujesz do życia w ciągu dwudziestu czterech godzin, gdybyś: nie jadła, nie ruszała się, miała zapewnioną optymalną temperaturę i była zupełnie spokojna.

Żeby z PPM uzyskać całodobowe zapotrzebowanie kaloryczne należy powiększyć ją o wydatki energetyczne związane z  każdym ruchem np. czesaniem włosów, braniem prysznica, przechodzeniem z przystanku do biura, czy zaplanowanym treningiem.

Podstawowa przemiana materii – od czego zależy?

Podstawowa przemiana materii pokrywa między innymi potrzeby związane z pracą serca i płuc, wydzielaniem hormonów oraz enzymów, utrzymaniem stałej temperatury ciała, odbudową komórek ciała oraz funkcjonowaniem mózgu.

Na PPM wpływa szereg czynników:

  • wiek – dzieci i młodzież mają wyższą PPM,
  • płeć – kobiety mają przeważnie niższą PPM, w ciąży i w czasie laktacji PPM jest wyższa,
  • skład ciała – im więcej masy mięśniowej tym wyższa PPM,
  • temperatury ciała – PPM zwiększa się w chorobie z gorączką,
  • temperatura otoczenia – w krajach tropikalnych PPM jest niższa niż w krajach północnych.

W zależności od wymienionych czynników podstawowa przemiana materii pokrywa od 45 do 75% całodobowego zapotrzebowania kalorycznego.

Chcesz schudnąć? Sprawdź, jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne

Podstawowa przemiana materii jak obliczyć?

Podstawowa przemiana materii: wzór 1 stosowany przez FAO/WHO

Kobiety:

wiek 18-30: (14,818 X W) + 486,6

wiek 30-60: (8,126 X W) + 845,6

wiek więcej niż 60: (9,082 X W) + 658,5

Mężczyźni:

wiek 18-30: (15,057 X W) + 692,2

wiek 30-60: (11,472 X W) + 873,1

wiek więcej niż 60: (11,711 X W) + 587,7

*W – masa ciała

Przykład: Kobieta, 32 lata, wzrost: 156 cm, masa ciała: 62 kg

PPM = (8,126 X W) + 845,6 = 503,82 + 845,6 = 1349,54 = 1350 kcal

Podstawowa przemiana materii: wzór 2 Harrisa-Benedicta

Kobiety:

PPM = 655,1 + (9,563 x masa ciała [kg]) + (1,85 x wzrost [cm]) – (4,676 x [wiek])

Mężczyźni:

PPM = 66,5 + (13,75 x masa ciała [kg]) + (5,003 x wzrost [cm]) – (6,775 x [wiek])

Przykład: Kobieta, 32 lata, wzrost: 156 cm, masa ciała: 62 kg

PPM = 655,1 + (9,563 x 63 [kg]) + (1,85 x 156 [cm]) – (4,676 x 32) = 655,1 + 602,47 + 288,6 – 149,64 = 1396,53 = 1397 kcal

Jak widzisz wyniki z obu wzorów nieznacznie się różnię, jednak z punktu widzenia żywienie różnica ta nie ma żadnego znacznie. Polskie normy żywienia zalecają stosowanie wzoru 1, ale wzór 2 jest dokładniejszy i bierze pod uwagę większą ilość czynników.

Pomagamy Polkom schudnąć - sprawdź dział Odchudzanie!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/przedwczoraj
Ja akurat stosowałam Slimunox i jestem bardzo zadowolona, w końcu udało mi się naprawdę schudnąć (16 kg), a nie tak jak wcześniej... pół roku wyrzeczeń i 2 kg mniej na wadze
/3 dni temu
Witam... Dietę ODCHUDZAJĄCĄ warto uzupełnić o nasionka konopne, gdyż zawierają one wszystkie potrzebne aminokwasy egzogenne dla organizmu człowieka. To naturalne źródło: witaminy A, B1, B2, B3, B6, B9, C, D i E, przeciwutleniaczy, wapnia, magnezu, potasu, fosforu, żelaza i innych substancji biologicznie czynnych. Zawierają rzadko spotykany w produktach spożywczych idealny stosunek (1:3) nienasyconych kwasów tłuszczowyvh Omega 3 i Omega 6 oraz Omega 9. W efekcie nasionka wpierają aktywność mózgu, pobudzają regenerację narządów wewnętrznych, obniżają poziom cholesterolu. Mają działanie przeciwzapalne i detoksykujące. Wspierają system odpornościowy całego ciała, wskazane w chorobach tarczycy. U nas najtańsza wys yłka: konopia farmacja kropka pl