POLECAMY

Kolejna dieta i znowu nic nie chudniesz? Przyczyną może być... insulinooporność!

Insulinooporność jest zjawiskiem, które mocno hamuje proces lipolizy, czyli spalania tkanki tłuszczowej. Oznacza to, że choćbyś „jadła jak wróbelek” nie schudniesz. Zobacz jak najprościej stwierdzić, czy masz insulinooporność.

Barbara Dąbrowska / 3 miesiące temu
Kolejna dieta i znowu nic nie chudniesz? Przyczyną może być... insulinooporność! fot. Fotolia

Co to jest insulinooporność?

Inslunooporność to stan, w którym komórki twojego ciała mają obniżoną wrażliwość na działanie insuliny. Insulina zaś to hormon, którego podstawowym (i jednym z wielu) zadaniem jest „upakowywanie” cukru (glukozy) z krwi do komórek, tak, by mógł być wykorzystany w trakcie codziennych czynności, czy aktywności fizycznej.

Dieta cukrzycowa – doskonała nie tylko dla diabetyków!

Insulinooporność a odchudzanie

Kiedy cierpisz na insulinooporność w twojej krwi zarówno stężenie glukozy jak i insuliny jest przez cały czas podwyższone. To zaś jest sygnałem dla ciała: cukru mam pod dostatkiem, nie spalaj tkanki tłuszczowej, magazynuj tkankę tłuszczową. Im większa insulinooporność tym większe skłonności do tycia, a sama otyłość, szczególnie brzuszna mocno nasila to zjawisko fizjologiczne. Błędne koło!

Objawy insulinooporności

Insulinopornośc często przebiega niezauważona lub jej objawy są na tyle niespecyficzne, że mylisz je ze zwykłym zmęczeniem. Osoby cierpiące na insulinooporność są senne, mają trudności z koncentracją, uskarżają się na nagłe ataki głodu i suchą skórę.

Krzywa cukrowa – badanie, które pozwala zdiagnozować insulinooporność

Oblicz współczynnik HOMA-IR

Najprostszą metodą sprawdzenia, czy insulinoopornośc to twój problem jest obliczenie tzw. wskaźnika HOMA-IR, który określa wzajemny stosunek stężenia glukozy i insuliny na czczo. Ze względu na oporność komórek na insulinę rano, po śnie, stężenie glukozy we krwi pozostaje wysokie, choć powinno być znacząco obniżone ze względu na przerwę od ostatniego posiłku. Wysoki poziom glukozy zaś stymuluje dodatkowo wydzielanie insuliny, dlatego stężenie hormonu jest również podwyższone.

Najpierw udaj się do lekarza po skierowanie na glukozę i insulinę na czczo – są to proste badania z krwi, a potem samodzielnie lub wspólnie z lekarzem wylicz HOMA-IR.

HOMA-IR wylicza się z wzoru:

HOMA-IR = insulinemia na czczo (mU/ml) x glikemia na czczo (mmol/l) / 22,5

Poważną insulinoopornośc stwierdza się przy HOMA IR wyższym niż 2,5, ale niektórzy autorzy podkreślają, że początki insulinooporności można stwierdzać już przy wartościach powyżej 1.

Stwierdzenie insulinooporność wymaga zastosowania diety o niskim ładunku glikemicznym/indeksie glikemicznym, indywidualnie dopasowanej do danej osoby. Czasem konieczne jest także wdrożenie leczenia farmakologicznego.

Dieta cukrzycowa: twój jadłospis na 7 dni

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/2 miesiące temu
A jeśli ktoś ma problem z odchudzaniem, może spróbować takiego rozwiązania: zbijamywage.pl/przydatne-przy-odchudzaniu/green-barley-plus-najnowsze-rozwiazanie-na-odchudzanie
/3 miesiące temu
Reaguję na tę reklamę poniżej jedynie dlatego, że ktoś może w to uwierzyć. Stosowanie koktajli przy insulinooporności w większosci przypadków tylko pogłębi problem. Nie dajcie się temu nabrać. Najlepiej zasięgnąć porady lekarza!