Nauka pływania: jak pływać kraulem?

Kraulem na piersiach pływa się najszybciej. I choć wymaga idealnej koordynacji oddechu i pracy rąk, na zawodach jest najczęściej wybierany jako styl dowolny. Dlatego wiele osób uważa, że kraul i styl dowolny to jest to samo.

Nauka pływania: jak pływać kraulem?

Podczas pływania kraulem ręce pracują naprzemiennie. Podobnie jak w stylu grzbietowym stosujemy rotację całego ciała wzdłuż linii kręgosłupa. Podlegają jej też nogi, których ruch zapoczątkowujemy z biodra. Kolana są lekko zgięte, stopy wyprostowane i skierowane do środka, a palce obciągnięte.
Oddychamy naprzemiennie na boki. Przy prawidłowym ustawieniu głowy (mamy wówczas najbardziej opływową sylwetkę) zanurzona jest ona do połowy czoła. Patrzymy w kierunku, dokąd płyniemy. Pamiętajmy, że koordynacja pracy rąk i oddechu wymaga ćwiczeń i czasu. Bądźmy więc cierpliwi.

Kraul w pigułce

Gdy prawą ręką sięgamy w przód, tułów zanurza się nieco mocniej skręcając się w prawo. Wówczas powinniśmy wykonać wdech po stronie lewej. Aby zaczerpnąć powietrza, wystarczy, że wynurzymy tylko połowę twarzy. Taka synchronizacja sprawia, że płyniemy prosto. Zanim włożymy lewą dłoń do wody, zanurzamy twarz i wydmuchujemy powietrze przez nos i usta. W tym momencie lewą rękę przenosimy nad wodą. Nogami pracujemy przez cały czas, wykonując na zmianę ruchy w płaszczyźnie pionowej.

Już jest! Trening Tomka Choińskiego na DVD

O czym musimy pamiętać, czyli gdzie najczęściej przytrafiają się błędy

  • Ruchy rąk

Ruch ręki wynurzającej się z wody rozpoczynamy od łokcia a kończymy na palcach dłoni. Na początku, przenosząc rękę w przód nad wodą, możemy dla celów ćwiczenia prowadzić koniuszki palców po powierzchni wody.
Ręka, którą wkładamy do wody, musi być wyprostowana. Palce powinny przebić powierzchnie wody jako pierwsze, a łokieć jako ostatni. Płyniemy obserwując chwilę zanurzenia dłoni. Wówczas nie powinno być żadnego chlapnięcia. Równocześnie zaczynamy wyjmować z wody drugą rękę, a obracający się tułów unosi bark nad jej powierzchnię.

Dopiero po zanurzeniu dłoni sięgamy nią jak najdalej. Wodę zagarniamy dłonią i całym przedramieniem aż do łokcia, które pracują jak wiosło. Tor ruchu pod wodą ma kształt litery S z końcowym energicznym wyprostowaniem dłoni.

Ruch ramion nad wodą nadaje płynność wszystkim ruchom i pozwala utrzymać ciało w równowadze. Ręka przenoszona nad wodą powinna być luźna; gdy łokieć osiągnie najwyższy punkt, dłoń powinna zbliżać się do ramienia. Zaczynamy wówczas przesuwać do przodu przedramię i prostować rękę nad głową. Te fazy ruchu powinny być wykonywane automatycznie.

  • Ruchy nóg

Nogi pracują naprzemiennie przez cały czas, na całym odcinku od biodra po palce stóp. Wyprostowanie stóp pozwala zwiększyć ich powierzchnię wiosłującą. Jeśli chcemy płynąć szybciej, musimy mocniej pracować nogami.

  • Technika oddychania

Większą prędkość uzyskamy przez udoskonalenie techniki oddychania w kraulu. Kiedy już mamy względną koordynację pracy rąk z oddychaniem, nauczmy się nabierać powietrza co trzy ruchy, czyli przykładowo wdech z lewej, trzy ruchy rąk, wdech z prawej, trzy ruchy rąk, itd. Wydychamy, gdy jedno z ramion przenosimy nad głową.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)