Na południe od Krakowa - W Dolinie Soły

Jednym z głównych punktów naszej wycieczki będzie obóz Auschwitz-Birkenau. Cała trasa łatwa, a jedyną trudnością jest jej długość (70 km).
/ 07.06.2010 10:33

Spod dworca kolejowego w Oświęcimiu ruszamy ul. Dworcową, po 1 km skręcamy w lewo w ul. Polną, przekraczamy drogę nr 44 obok stadiony, przechodzimy kładką nad Sołą i jedziemy do centrum. Objeżdżamy zamek, mijamy rynek, kościół oo. Dominikanów i główną drogą jedziemy na wschód do stacji benzynowej.

Skręcamy w prawo w alejkę parkową, jedziemy obok hali lodowej do ronda i prosto drogą 44. Zbliżając się do stawów, przed zakrętem drogi, skręcamy w lewo na Porębę Wielką i mijamy drewniany kościół z XVI wieku.

Wracamy do rozwidlenia, jedziemy w prawo i mijamy pałac Bobrowskich. Dalej prosto żółtym szlakiem rowerowym do Polanki Wielkiej, gdzie podjeżdżamy pod okazały pałac i mijamy kolejny drewniany kościół z dobudowaną w 1644 wieżą. Jedziemy w prawo czarnym szlakiem rowerowym, po 1,5 km za urzędem gminy skręcamy w lewo w ul. Pasternik.

Dojeżdżając do lasu skręcamy za znakami szlaku w polną drogę w prawo. Na drodze asfaltowej ponownie w prawo, następnie na zakręcie jedziemy na wprost wzdłuż lasu, przy zabudowaniach nieco w prawo, dalej prosto do drogi 949. Ponownie czarnym szlakiem do szosy, tutaj w lewo do Grojca

Zobacz także: Mazowieckie szlaki rowerowe - Tam gdzie szumią jodły

W Grojcu mijamy kolejno: kościół drewniany z XVIII w., pałac Radziwiłłów, a za wsią prywatny skansen pszczelarstwa. Po 2 km zwiedzamy w Osieku Dolnym pałac Rudzińskich. Jedziemy, trzymając się kolejno szlaków: niebieskiego, żółtego, czerwonego, obok zabytkowych drewnianych kościołów w Osieku, Głębowicach i Nidku. Za Witkowicami zjeżdżamy czarnym szlakiem w prawo, by po chwili spotkać szlak zielony. Skręcamy w prawo i dojeżdżamy do osady Włosień.

Tutaj za czarnym szlakiem skręcamy w lewo do Bielan. Za mostem jedziemy w prawo i dalej polną drogą wzdłuż Soły docieramy do Zasola. Drogą asfaltową przez Skidzyn, Wilczkowice i koło pałacu w Rajsku wracamy do Oświęcimia. Na rondzie kierujemy się w lewo, dalej po 800 m za szlakiem zielonym w prawo i po chwili obok wejścia do dawnego obozu Auschwitz-Birkenau. Za ogrodzeniem w lewo i ul. Leszczyńską dojeżdżamy z powrotem do dworca PKP.

Długość: 70 km; czas: 6.5 godz.; trudność: łatwa
Główne punkty trasy: Oświęcim – Poręba Wielka – Polanka Wielka – Grojec – Osiek – Głębowice – Nidek – Bielany – Rajsko – Oświęcim

Zobacz także: Rowerem przez Małopolskę - Skarbami Jury Krakowsko-Częstochowskiej